۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۴۷
کد خبر: 80682724
T T
۰ نفر

يادنامه سخن عشق(13)

آبشناسان؛ شير صحرا

۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۴۷
کد خبر: 80682724
آبشناسان؛ شير صحرا

گروه اسناد و اطلاع رساني- هماره پاينده و جاويد هستند، مردان بي ادعايي كه به جبهه هاي حق عليه باطل رفتند و شهد شيرين شهادت را نوشيدند؛ شهيد حسن آبشناسان از جمله فرماندهان جسور هشت سال دفاع مقدس بود كه شير صحرا لقب گرفت و در وصاياي آخر خود شهادت را همچون انجام فريضه حج مي دانست و آرميدن در خاك پاك كربلا را از بازماندگانش تمنا مي كرد.

'مقام شهادت اوج بندگی و سیر و سلوك در عالم معنی است و ما خاكیان محجوب چه می دانیم كه این ارتزاق عند رب الشهدا چه است؟' امام خمینی(ره)

هرازگاهی چند از آنانی بنویسیم كه عشق را در مسیر رسیدن به معبود یافتند و این راه را به سبكی بال پرندگان طی كردند. آنان كه روشنی اندیشه پاك شان در دل تاریكی های زمان، مسیر هدایت و سخن شان پاسخ همه سوالات بی جواب است. دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور پاسداشت مقام شهید با ارائه سلسله گزارشهای یادنامه سخن عشق همراه می شود با عاشقان حقیقی كه معرفت الهی را به حق درك كردند.

و امروز همراه با شهید حسن آبشناسان

حسن آبشناسان در سال 1315 هجری خورشیدی در تهران و در خانواده اي مذهبي دیده به جهان گشود. وی در دوران كودكی و نوجوانی با قرآن و احكام نوراني آن انس پیدا كرد و نهج البلاغه را نیز فراگرفت.

او پس از گذراندن دوره متوسطه، در 1336 وارد دانشگاه افسري و در 1339 با درجه ستوان دومي فارغ التحصیل شد و دوره مقدماتي را در 1340 به پایان رساند.

او از نخستین شاگردانی به شمار می رفت كه دوره رنجر را در ایران با موفقیت گذراند و سپس با شركت در دوره های چتربازی و تكاوری در داخل و خارج كشور به اوج آمادگی نظامی رسید.

حسن آبشناسان با پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی، خالصانه هر آنچه را كه آموخته بود، در اختیار برادران بسیجی و ارتشی خود قرار داد.

با آغاز فتنه گری های دشمنان انقلاب در كردستان و مخدوش كردن امنیت این منطقه از ایران، حضور او و یارانش در این خطه تاثیر بسزایی در روند آرام سازی كردستان و سركوب منافقان داشت.

همزمان با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، وی راهی منطقه جنوب شد و در ستاد جنگ های نامنظم، كار خود را آغاز كرد. او با ایده استفاده از موتورسیكلت در میدان های جنگ، امكان دسترسی به پشت جبهه های دشمن را برای رزمندگان اسلام فراهم آورد.

حسن آبشناسان به منظور نفوذ به خطوط دشمن از افراد بومی استفاده می كرد و با كمك آنها اطلاعات بسیار ارزشمندی را از نحوه آرایش نیروهای دشمن به دست می آورد.

او در اوایل جنگ مجروح شد، اما به اشتباه خبر شهادتش در منطقه انتشار یافت. مردم بومی و همرزمانش با شنیدن خبر شهادت وی به او لقب شهید صحرا را دادند؛ اما با بازگشت مجدد او به جبهه های حق علیه باطل پس از مداوا، او را شیر صحرا نامیدند.

حسن آبشناسان به خاطر جسارت و شجاعت بی نظیرش فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا را برعهده گرفت و با تلفیق و هماهنگ ساختن نیروهای ارتش و سپاه موفق شد تا پیروزی های درخشانی را به ارمغان آورد.

آخرین مسوولیت این فرمانده سپاه اسلام، فرماندهی لشكر 23 بود كه بیش از چهار سال به طول انجامید و او توانست تا به همراه دیگر همرزمانش در این مدت برگ های افتخارآفرین زیادی را در دفتر دفاع مقدس به ثبت رساند.

سرانجام به پاس رشادت ها و دلاورمردی های این سرباز فداكار اسلام پروردگار عالمیان جامه پرافتخار شهادت را برازنده قامت وی كرد و در عملیات 'قادر' كه خود طراحی آن را بر عهده داشت؛ در هشتم مهر 1364 در منطقه سرسول به فیض شهادت نایل آمد و به دیدار حق شتافت.

در پایان مروری داریم بر گل واژه های این شهید گرانقدر كه بر صفحات سرخ وصیتنامه اش نقش بسته است:

'...آرزو داشتم، حج را در زمان حیات انجام دهم، چنانچه شهید شوم، انجام شده است. محل دفن من، كربلا باشد، اگر راه كربلا را خود باز كردیم آسان است، ولی اگر زودتر شهید شدم، پیكرم به صورت امانی باقی بماند تا پس از باز كردن راه و انقلاب عراق، این كار انجام شود...'

اطلاع**2059**9131

سرخط اخبار پژوهش