۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۱۸
کد خبر: 80635504
T T
۰ نفر

دولت جديد ايتاليا در پي كسب راي اعتماد از پارلمان

۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۱۸
کد خبر: 80635504

رم - 'انريكو لتا' نخست وزير انتصابي ايتاليا كه در پي كسب راي اعتماد از پارلمان است ، امروز (دوشنبه) در مجلس نمايندگان سخنراني مي كند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر انتصابی ایتالیا كه روز یكشنبه به همراه 21 عضو كابینه در مراسمی با حضور 'جورجو ناپولیتانو' رییس جمهوری سوگند یاد كرد، امروز در مجلس نمایندگان این كشور سخنرانی و درخواست رای اعتماد می كند.

گروه های پارلمانی اعلام كردند كه نتیجه درخواست رای اعتماد در مجلس نمایندگان ایتالیا تا امشب اعلام خواهد شد و فردا سه شنبه نیز نوبت به رای اعتماد مجلس سنا خواهد بود.

پس از گذشت دو ماه از انتخابات پارلمانی و ناكامی احزاب در تشكیل دولت ، سرانجام رییس جمهوری ایتالیا، لتا را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب و او نیز اعضا كابینه خود را از میان احزاب مختلف انتخاب و روز گذشته سوگند یاد كرد.

دو حزب بزرگ چپگرای میانه 'دمكرات ها' و راست گرای میانه ' ملت آزادی' و حزب میانه رو 'انتخاب مدنی' پیشتر اعلام كردند كه در پارلمان از دولت جدید حمایت و به آن رای اعتماد می دهند . حزب راست گرای افراطی 'پیوند شمال' نیز اعلام كرده است كه پس از سخنرانی لتا در مجلس در ارتباط با رای اعتماد تصمیم گیری خواهد كرد.

همچنین حزب 'sel' و جنبش '5 ستاره' و 'برادران ایتالیا' پیشتر اعلام كردند كه در اوپوزیسیون مانده و از دولت حمایت نخواهند كرد.

'ماریو مونتی' نخست وزیر مستعفی ایتالیا نیز روز گذشته در مراسمی ریاست هیات دولت را به طور رسمی تحویل لتا داد و دولت جدید عملا سكان كشور را در دست گرفت و نخستین جلسه هیات دولت نیز برگزار شد.

دولت جدید ایتالیا متشكل از 21 نفر است كه از این تعداد 9 نفر از حزب چپگرای میانه دمكرات ها، پنج نفر از حزب راست گرای میانه ملت آزادی ، سه نفر از حزب انتخاب مدنی، یك نفر از حزب رادیكال ها و بقیه عضو دولت فنی بودند كه میانگین سن این افراد 53 سال است.

'آنجلینو آلفانو' دبیر حزب راستگرای میانه به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر كشور و خانم 'اما بونینو' از حزب رادیكال ها وزیر خارجه جدید ایتالیا معرفی شدند.

همچنین خانم 'آنا ماریا كنچلیئری' وزیر دادگستری و 'فابریتسیو ساكومانی' به عنوان وزیر اقتصاد معرفی شدند.

در دولت جدید ایتالیا برای نخستین بار یك وزیر سیاه پوست نیز وجود دارد.

اروپام**2171**1436

سرخط اخبار جهان