۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۲:۰۱
کد خبر: 80629360
T T
۰ نفر
قرقيزي ها خواستار لغوامتياز استخراج طلا شركت كانادايي در كشورشان شدند

دوشنبه - صدها تن از شهروندان بيشكك پايتخت قرقيزستان روز چهارشنبه با برپايي تجمع اعتراض آميزي در ميدان مركزي اين شهر خواستار ابطال مجوز استخراج طلا از معدن طلاي 'كومتور' كه در اختيار يك شركت كانادايي است ، شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری كانیوز، معترضان با دادن شعارهایی نظیر 'معدن طلا به ملت تعلق دارد، آن را به ملت برگردانید' خواستار لغو یا تغییر توافقنامه فی مابین از سوی مسوولان كشورشان شدند.

مجلس قرقیزستان پارسال برای ابطال مجوز برداشت شركت كانادایی در استخراج طلا از معدن كومتور به علت آلودگی های زیست محیطی اقدام كرده بود، اما توافقنامه همچنان پابرجاست.

شركت كانادایی در ماه های پایانی سال 1996 شروع به استخراج طلا كرد و هم اكنون سالانه حدود 20 تن سنگ طلا در شرایط سخت جوی یعنی در دمای هشت درجه زیر صفر در منطقه استخراج می كند.

این معدن به عنوان بزرگترین معدن طلای قرقیزستان، سهم 12 درصدی در تولید ناخالص ملی این كشور دارد.

'مقصد صابروف' نماینده حزب 'رسپابلیكا' در مجلس قرقیزستان چند وقت پیش خواستار ملی شدن معدن كومتور شده بود، اما در مقابل 'روشن جین بكوف' نماینده حزب 'آتامكن' این كار را به لحاظ توان مالی پایین كشور غیرعملی دانست.

معدن طلای كومتور كه در 60 كیلومتری مرز چین و در میان كوه ها واقع شده یكی از 10 معدن بزرگ طلای دنیاست كه برای رسیدن به آن باید از بیشكك 350 كیلومتر راه را از دو مسیر كوهستانی طی كرد مسیری كه در گذشته جاده ابریشم نام داشته و كاروان ها از آن عبور می كردند.

به گفته رییس بخش زمین شناسی آژانس دولتی معادن قرقیزستان در این كشور بیش از یكهزار معدن طلا وجود دارد كه 63 معدن از نظر ذخیره طلا در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند.

'اوچكونبیك تاشبایف' گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته این معادن حدود 420 تن طلا دارند كه نقش مهمی در اقتصاد ایفا می كنند، زیرا همه سنگ های طلای این معادن صادر می شوند. حدود 90 درصد طلای استحصالی از این میزان مربوط به معدن كومتور است.

آساق*ه.ص*1663**1368**
۰ نفر

سرخط اخبار جهان