۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۷:۳۸
کد خبر: 80623862
T T
۰ نفر

قشم مركز مطالعات ژئوتوريسم و ژئوپارك كشور خواهد شد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۷:۳۸
کد خبر: 80623862
قشم  مركز مطالعات ژئوتوريسم و ژئوپارك كشور خواهد شد

تهران - مركز مطالعات ژئوتوريسم و ژئوپارك كشور، بر اساس مصوبه نمايندگان ويژه رييس‌ جمهور در كارگروه توسعه بخش معدن ، به زودي در منطقه آزاد قشم تاسيس خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان زمین ‌شناسی و اكتشافات‌ معدنی كشور، بر اساس مصوبه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در كارگروه توسعه بخش معدن و با استناد به اصل یكصد و بیست‌ و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجوز تاسیس 9 مركز زمین‌شناسی منطقه‌ای در بخش‌های مختلف كشور از سوی معاونت برنامه ‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌ جمهور به سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات‌معدنی كشور ابلاغ شد، كه یكی از آنها مركز زمین‌ شناسی منطقه‌ای در مناطق آزاد به مركزیت قشم خواهد بود.

بر همین اساس، علیرضا امری كاظمی، سرپرست مركز زمین‌شناسی منطقه‌ای قشم از تاسیس این مركز با محوریت تمركز بر مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارك در كشور به زودی خبر داد و گفت: با توجه به مصوبه اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 27/12/91 سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات‌معدنی كشور نسبت به تاسیس 9 مركز زمین‌شناسی منطقه‌ای در كشور اقدام خواهد كرد كه یكی از این مراكز زمین‌شناسی مناطق آزاد به مركزیت قشم خواهد بود.

وی با بیان این كه هر یك از این مراكز تازه تاسیس دارای یك گرایش تخصصی خاص هستند، خاطرنشان كرد: مركز زمین‌شناسی منطقه‌ای قشم گرایش تخصصی میراث زمین‌شناختی، ژئوپارك و زمین‌گردشگردی را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی دلیل این امر قرار داشتن تنها ژئوپارك ایران در این منطقه و سابقه‌ای كه این منطقه در مطالعات مربوط در ژئوپارك و زمین گردشگردی است كه بر همین اساس مركز قشم به عنوان مركز تخصصی سازمان زمین‌ شناسی و اكتشافات‌ معدنی كشور در این زمینه انتخاب شد.

سرپرست مركز زمین‌شناسی منطقه‌ای قشم، درباره ساختار اصلی این مركز، یادآور شد:‌ این مركز دارای بخش‌های تخصصی مختلفی از جمله اداره مطالعات زمین‌شناسی و اكتشافات موادمعدنی، اداره روابط ‌بین‌الملل و توسعه تجارت خارجی، اداره روابط‌عمومی، امور بین‌الملل و آموزش و همچنین بخش تخصصی ژئوتوریسم و ژئوپارك خواهد بود.

امری‌ كاظمی، ضمن تاكید بر این كه مركزیت و پژوهشگاه مطالعات مربوط به ژئوپارك، ژئوتوریسم، ژئوكانزویشن (حفاظت زمین‌شناختی) و ژئودایورسیتی (گوناگونی زمین‌شناختی) در مركز زمین‌شناسی منطقه‌ای قشم متمركز خواهد شد، گفت: این مركز نوعی نظارت و همكاری همه جانبه با مناطق دیگر كشور در این زمینه خواهد داشت و در واقع محوریت و مركزیت پژوهش‌ها و بررسی‌های ژئوتوریسم كشور در قشم به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: پس از تاسیس مركز زمین‌شناسی منطقه‌ای قشم، كارشناسان خبره و متخصصان داخلی و خارجی به منظور همكاری‌های دائمی و مقطعی جهت توسعه بحث زمین‌گردشگردی و ژئوپارك در كشور به این مركز دعوت خواهند شد.

مسوول بخش میراث زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات‌معدنی گفت: سازمان زمین‌ شناسی و اكتشافات ‌معدنی كشور تاسیس مراكز زمین‌شناسی و همچنین جذب پرسنل با مجوزهای استخدامی ابلاغ شده از سوی دولت را در دستور كار خود قرار داده است.

امری‌ كاظمی افزود: امیدواریم تاسیس این مراكز موجب اشتغال‌زایی در مناطق مختلف كشور شود كه بر همین اساس از كارشناسان محلی پس از پذیرش نیرو به صورت متمركز بهره خواهیم برد.

وی درباره حمایت‌های مورد نیاز به منظور تاسیس مركز زمین‌شناسی منطقه‌ای قشم، خاطرنشان كرد: تاسیس این مراكز به عنوان مصوبات دولت؛ همكاری استانداری‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت را طلب می‌كند كه امیدواریم از حمایت و پشتیبانی منطقه آزاد قشم نیز به منظور توسعه معرفی بیشتر ژئوپارك و ژئوتوریسم در كشور نیز بهره ببریم.

سرپرست مركز زمین‌ شناسی منطقه‌ای قشم، درباره اهداف اصلی تاسیس این مركز، گفت: تمركز پژوهش‌ها و بررسی‌های مربوط به زمین‌گردشگری(ژئوتوریسم) و ژئوپارك قشم و همچنین كمك به ثبات و پایداری تنها ژئوپارك ایران و ارتقای رتبه بین‌الملل این ژئوپارك و در نهایت همكاری و كمك به دیگر مناطق كشور به منظور تاسیس ژئوپارك‌های جدید و توسعه زمین‌گردشگردی در تمام مناطق از اهداف اصلی تاسیس مركز زمین ‌شناسی منطقه‌ای قشم عنوان می‌شود.

علمی ( 1 ) ** 9014****1588
۰ نفر