۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۴۴
کد خبر: 80595787
T T
۰ نفر

نوشهر - روستاي تاريخي كندلوس كجور نوشهر يادگاري از تمدن دوران هزاره سوم (ق .م) در تعطيلات نوروزي پذيراي شمار چشمگير مسافران و گردشگران داخلي و خارجي است.

به گزارش ایرنا ، روستا كندلوس در 75 كیلومتری جنوب شرقی شهر نوشهر قرار دارد و یادگاری جاودانه از دوران كهن و جلوه گاهی از فرهنگ تاریخی مردم خطه سرسبز كجور مازندران است.

این روستا در یكی از دره های زیبای رشته كوه های برفگیر البرز قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود یكهزار و 650 متراست و بنا به روایت برخی از مورخان و صاحب نظران در گذشته این روستا به میخساز معروف بوده است.

آب وهوای مطبوع ، مناظر و چشم اندازهای ارتفاعات سربه فلك كشیده البرز ، باغ های میوه درفصول بهار و پاییز و از همه مهم تر مزارع گیاهان دارویی با رنگ های متنوع و چشمه سارهای آب معدنی جذابیت خاصی به روستای كندلوس بخشیده است.

وجود قبور و گورستان های زرتشتی و مانوی، همچنین ظروف و اشیا قدیمی كه از گوشه و كنار این منطقه بدست آمده ، از تمدن درخشان این خطه مازندران در دوران قدیم حكایت می كند.

' كمال الملك ' نقاش نامی ایران در سفری به این منطقه، تابلویی از این دهكده كجور ترسیم كرده كه در كاخ موزه صاحبقرانیه موجود است.

این روستا با بافت مسكونی متراكم در شیب ملایم دامنه كوه پناه گرفته است و بیشتر معابر آن سنگفرش است، خانه های قدیمی ، بیشتر در دو طبقه با سقفی شیروانی و پوششی به شكل 'لت كوبی' و یا سفالی دارند.

دیوارهای گلی، ایوان های كوچك ، پنجره های چوبی و معماری ساده ، زیبایی روستای كندلوس را دو چندان كرده است، مصالح به كار رفته در بناهای قدیمی شامل سنگ ، گل ، خشت و چوب است.

جمعیت این روستا نزدیك به 2 هزار نفر است و درآمد بیشتر مردم روستای كندلوس ، از طریق فعالیت های زراعی ، دامداری و باغداری تامین می شود و عده ای از آن ها به تولید صنایع دستی از قبیل جوراب و نمد فعالیت دارند.

گندم و جو ، سیب ،هلو و چارمغز از عمده ترین محصولات باغی و زراعی اهالی این روستا به شمار می آید و دامداری سنتی و پرورش طیور و تولید انواع گل ها و گیاهان دارویی نیز دراین منطقه متداول است.

اهالی این روستا، به زبان مازندرانی ( كجوری ) سخن می گویند.

این روستا با بافت قدیمی وفرهنگی ناب و دست نخورده فرهنگسرایی دارد كه آیینه تمام نمای فرهنگ و آداب رسوم اعتقادات وباورهای مردم منطقه است.

آنچه كه بر اهمیت این روستا می افزاید و موجب شده است تا این منطقه به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شود برخوداری آن از 'موزه مردم شناسی و باستان شناسی ' است كه بنای زیبای آن الهام گرفته از داستان‌های شاهنامه است و در آن اشیای مختلف و ارزشمندی مربوط به دوران مختلف تاریخی برای بازدید علاقه مندان نگهداری می‌شود.

این موزه دردو طبقه و 400 متر زیربنا ، در دامنه كوه به طور زیبایی ساخته شده است كه هر بیننده ای كه به این ساختمان وارد می شود ، در لحظه اول چشمش به كتیبه ای می افتد كه انگیزه برپایی این مجموعه را توضیح داده و شناسنامه معرفی اشیا باستانی دهكده به حساب می آید .

موزه مردم شناسی كندلوس درحقیقت به قصد اشاعه فرهنگ اصیل و بومی منطقه ، با طراحی مهندسان و كمك اهالی دهكده ساخته شده است .

مجموعه اشیا نگهداری شده در این موزه در بخش های مختلف طبقه بندی شده است و شامل بافته ها ، پوشاك و زینت آلات روستایی ، مجسمه ها ، نقاشی های سنتی و قهوه خانه ای ، ظروف و ابزار آلات فلزی و چوبی و اشیا و ظروف سفالی ، چینی آلات ، وسایل روستایی از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره قاجاریه است .

اسناد و كتب خطی ، نسخ خطی ، كلام ا... مجید ، دیوان اشعار و عقد نامه ها و فرامین نیز بخشی از این گنجینه به شمار می رود .

درهر گوشه این فرهنگسرا ، آثاری قرار دارد كه با شناسنامه و اطلاعات دقیق ، به صورت زیبایی در كنار هم چیده شده اند و راوی فرهنگ اقوام ساكن مازندران هستند . در یك كلام ، فرهنگسرای كندلوس ، نمایشگاهی مملو از زیبائیها و تاریخ مردم منطقه مازندران است .

وجود رستوران، فروشگاه‌های مختلف ،پارك بازی، كتاب فروشی و ساختمان های بسیار زیبا و دیدنی اقامت در این منطقه دیدنی را امكان پذیر كرده است.

از دیگر دیدنی های روستای كندلوس ، مجتمع كشاورزی تولید گیاهان دارویی است .

این مجتمع در 1365 با هدف كشت ، پرورش ، تولید و بسته بندی گیاهان دارویی و معطرونیز تولید اسانس ها و روغن های گیاهی درزمینی به مساحت 10 هكتار دراین روستا ایجاد شده است .

دراین مجتمع (موزه گیاهان دارویی ) بیش از 250 گونه گیاه ژنتیك ارزشمند در ایران تولید و همچنین به دیگر كشورها نیز صادر می شود.

درمجموع ، روستای كندلوس به دلیل وجود موزه مردم شناسی ، موزه گیاهان دارویی ، جاذبه های كوهستانی و ییلاقی و دارا بودن مراكز اقامتی و خدمات گردشگری ، از شهرت فراوان برخوردار است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر گفت : كندلوس به واسطه برخورداری از بافت بكرفرهنگی و تاریخی به عنوان روستاهای هدف گردشگری شناخته شده است.

'حسین متاجی ' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله اعتبارات قابل توجهی برای توسعه زیرساخت ها به منظور رفاه گردشگران و مسافران در نظر گرفته می شود.

وی شمار مسافران و گردشگران ورودی به این روستا را از زمان آغاز تعطیلات نوروزی تاكنون دستكم دو هزار تن اعلام كرد.

وی ادامه داد : طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از قبل در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی به واسطه استقبال چشمگیر مسافران بویژه فرهنگیان از سراسر كشور ستاد اسكان فرهنگیان نیز با تمامی امكانات دراین روستا آماده ارایه خدمات به مهمانان فرهنگی است .

ك/4

624/621/503

سرخط اخبار استان‌ها