۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۴۳
کد خبر: 80559354
T T
۰ نفر
اجراي طرح غربالگري شنوايي در خراسان رضوي پوشش بيش از 90 درصد دارد

مشهد-معاون امور پيشگيري اداره كل بهزيستي خراسان رضوي گفت: اجراي طرح غربالگري شنوايي در استان بيش از 90 درصد نوزادان را تحت پوشش دارد.

حسن حاجی پور روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: طی هفت سال اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان در این استان، 617 كودك از ناشنوایی حتمی نجات پیدا كرده اند.

وی گفت: از این منظر استان خراسان رضوی رتبه نخست را در كشور دارد و موفقیت های خوبی در زمینه توسعه اجرای این طرح در استان كسب شده است.

او با بیان اینكه غربالگری شنوایی نوزادان در سه سطح انجام می‌شود ، افزود: سطح اول از بدو تولد تا 28 روزگی نوزاد انجام می‌شود كه برای روستائیان و مناطق محروم كه به بیمارستان و زایشگاه دسترسی ندارند و یا زایمان در منزل انجام می‌شود، تا یك‌ سال هم این معاینات انجام می شود.

وی اظهار داشت: در سطح دوم كه مرحله تشخیص كم‌شنوایی است، موارد مشكوك یا دارای فاكتور پرخطر برای انجام تست‌های كامل به مراكز شنوایی سنجی در مركز استان ارجاع می‌شوند.

وی گفت: این مراكز در حال حاضر فقط در مشهد دایر هستند و متقاضیان باید برای تست كامل شنوایی سنجی به مركز استان مراجعه كنند.

او سطح غربالگری را مرحله‌ مداخله و درمان كم‌شنوایی عنوان كرد و افزود: این مرحله باید حداكثر تا شش‌ ماهگی كه دوره‌ طلایی شنوایی محسوب می‌شود انجام شود زیرا كودكان از شش ‌ماهگی به بعد وارد گفتار فعال می‌شوند كه باید شنوایی آنها سالم باشد.

حاجی پور اظهار امیدواری كرد با افزایش اطلاع رسانی های عمومی نسبت به ضرورت انجام این معاینات برای نوزادان، پوشش طرح غربالگری در خراسان رضوی به 100 درصد برسد./3

7496 /664

سرخط اخبار استان‌ها