۲۵ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۵۸
کد خبر: 80542970
T T
۰ نفر
ديده بان حقوق بشر خواستار آزادي يك حقوقدان مخالف آل سعودي شد

تهران - ديده بان حقوق بشر روز چهارشنبه از مقامات سعودي خواست تا هر چه سريعتر 'سليمان الرشودي' قاضي سابق و فعال سياسي و اجتماعي مخالف آل سعودي را كه به اتهام 'سرپيچي از دستورات پادشاهي' و' كمك از بيگانگان' به 15 سال حبس محكوم كرده ،‌ آزاد كنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ الرشودی 76 ساله پایه گذار و رییس 'جمعیت حقوق مدنی و سیاسی' (حسم) یكی از 16 نفری است كه در سال 2007 میلادی توسط ماموران امنیتی سعودی بازداشت شد و در دادگاه جزایی این كشور كه در سال 2011 برگزار شد، به 15 سال حبس محكوم شد.

دیده بان حقوق بشر افزود كه الرشودی در آوریل 2011 میلادی با ضمانت از زندان آزاد شده بود، اما پس از سخنرانی عمومی در ریاض در سال 2012 میلادی درباره مشروعیت تظاهرات در شریعت اسلام ، بار دیگر ‌توسط ماموران امنیتی سعودی بازداشت شد.

الرشودی به همراه شماری دیگر از فعالان ، وكلاء و اساتید دانشگاه های عربستان با هدف تاسیس سازمانی درباره حقوق بشر در جده گردهم آمده بودند كه توسط نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد.

نزدیكان الرشودی در این زمینه گفتند كه مقامات سعودی از زمانی كه وی را برای دومین بار بازداشت كرده اند، تاكنون اجازه دیدار الرشودی با خانواده اش را نداده اند .

دیده بان حقوق بشر در این راستا اعلام كرد كه 11 نفر از فعالانی سیاسی و اجتماعی كه در سال 2007 میلادی توسط ماموران سعودی بازداشت شده اند، به 25 تا 30 سال زندان محكوم شدند، اما پس از آنكه از آنان تعهد گرفته شد تا در هیچ فعالیت های سیاسی و انسان دوستانه شركت نكنند، آزاد شدند.

این دیده بان افزود كه با وجود این ، چهار نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی عربستان همچنان در زندان هستند.

اغلب بازداشت شدگان توسط نیروهای امنیتی عربستان وابسته به حزب 'الأمه الإسلامیه' هستند.

دیده بان حقوق بشر افزود كه در عربستان قانون جنایی مدونی وجود ندارد تا بر اساس آن حكم شود،‌ به همین جهت دادگاه با آزادی كامل بر اساس تفسیر خود اقدام به صدور احكام سنگین برای فعالان سیاسی و اجتماعی مخالف دولت این كشور می كند .

مترجمام**ن.ب**1651
۰ نفر

سرخط اخبار جهان