مردم به فعاليت ها و توليدات كشاورزي شمال چشم دوخته اند

ساري- معاون امور عمراني استاندار مازندران بر لزوم توجه بيشتر دولت به فعاليت هاي كشاورزي شمال كشور تاكيد كرد و گفت: مردم به توليدات محصولات كشاورزي اين منطقه چشم دوخته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ' سید عیسی هاشمی حیدری ' روز یكشنبه در نخستین كارگاه هم اندیشی انتقال تجربیات مطالعات زهكشی اراضی ساحلی شمال كشور در ساری افزود : بهبود وضعیت آب و خاك با هدف تولید بیشتر فرآورده های كشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد : سیاست های راهبردی وزارت جهاد كشاورزی مازندران در قالب توسعه آب و خاك با محوریت بحث زهكشی باید برای استان های شمالی تبیین شود.

معاون استاندار مازندران گفت : در صورتی كه بحث زهكشی به صورت درست و علمی مطالعه و اجرا شود ، می توان میزان تولیدات كشاورزی استان را تا دو و نیم برابر افزایش داد.

وی افزود : بر اساس مصوبه سفر اول دولت به مازندران ، زهكشی 155 هزار هكتار از زمین های كشاورزی استان در حال اجرا است.

هاشمی به اهمیت دانش اجرای پروژه های بزرگ در زمینه كشاورزی تاكید كرد و گفت : امروز باید با پایش داشته ها و تحقیقات علمی بیشتر موضوع زهكشی را عملیاتی كنیم.

وی افزود : در حالی كه بیش از 10 درصد ارزش افزوده محصولات كشاورزی كشور مربوط به استان مازندران است ، اما سهم استان از اعتبارات ملی بسیار پایین از این میزان است.

او ادامه داد : 20 درصد از زمین های كشاورزی مازندران مستعد كشاورزی است كه برای استفاده از این ظرفیت تنها لوازم و امكانات كافی نیست ، بلكه باید اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

معاون عمرانی استاندار مازندران نگاه كنونی به كشاورزی را جزیی نگر توصیف كرد و گفت : راهبرد مشخصی در این زمینه وجود ندارد كه باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

وی با تاكید بر این كه نباید در كشاورزی مازندران موضوعی به عنوان زمین های ماندابی وجود داشته باشد ، افزود : باید به این موضوع توجه ویژه ای شود و به طور حتم زهكشی می تواند این مشكل را حل كند.

او ادامه داد : اجرای پروژه زهكشی در زمین های كشاورزی مازندران بسیار مهم است و در این زمینه باید از نظرات اساتید و متخصصان بهره گیری شود.

مازندران 460 هزار هكتار زمین كشاورزی و باغی دارد كه سالانه بیش از 70 نوع محصول در آنها تولید می شود.

این استان با تولید سالانه یك میلیون و 400 هزار تن شلتوك ، 44درصد برنج سفید كشور را تامین می كند.

حدود یكصد هزار از 240 هزار هكتار زمین های شالیزاری مازندران در شش ماه از سال غرقاب است و اجرای عملیات زهكشی و تسطیح اراضی تنها راه برای برون رفت از این وضعیت محسوب می شود.ك/2

2585/1654

سرخط اخبار استان‌ها