۲ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 80336565
T T
۰ نفر
تدوين اطلس جامع روايات و افعال اهل بيت (ع) ضروري است

مشهد- رييس پژوهشكده فرهنگ و انديشه اسلامي كشور گفت: تدوين اطلس جامع روايات و افعال اهل بيت (ع) يك ضرورت است كه بايد به عنوان اولويت در برنامه ريزيهاي فرهنگي قرار گيرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام 'علی اكبر صادقی رشاد' روز یكشنبه در پنجمین جشنواره سراسری انتخاب كتاب سال رضوی در مشهد، افزود: باید با تدوین اطلس جامع فرهنگ و معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گام های موثری برای ترویج فرهنگ و معارف این بزرگواران برداشته شود.

وی ادامه داد: همچنین در قالب این اطلس جامع باید بررسی شود كه كدام یك از افعال و روایات اهل بیت (ع) در جایگاه 'هادویت' و كدام یك از آنها در جایگاه حاكمیت قرار دارند.

حجت الاسلام صادقی رشاد اظهار داشت: فلسفه برخلاف علم كه جزء نگر است ، دارای نگاه كلان و كلی است.

وی گفت: ولی امروز فلسفه به مفاهیم كاربردی تر و جزیی تر تقسیم شده و هر كدام مفاهیم خاص خود را دارند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز گفت: نهضت علمی كه امام رضا (ع) با سفر خود از مدینه تا مرو ایجاد كردند، از بركات مختلفی برخوردار بود و انقلاب اسلامی ایران هم به بركت تاسی به ارزش های اسلامی و معارف این نهضت علمی به پیروزی رسید.

'سیداحمد علوی' افزود: خیزش های بیداری اسلامی با الگوپذیری از این انقلاب در كشورهای منطقه و جهان اسلام ایجاد شده و توسعه یافته است.

وی اظهار داشت: امروز دشمنان به طرق مختلف از جمله در قالب جنگ نرم در صدد جلوگیری از گسترش ارزش های اسلامی و فرهنگ و معارف اهل بیت (ع) و یا خاموش كردن خورشید فروزان معارف آنان هستند.

وی خاطر نشان كرد: امروز مجموعه آستان قدس رضوی با تشكیلات وسیع خود و بر اساس برنامه ریزی های دقیق برگرفته از اندیشه های امام رضا (ع) اداره می شود و تبلیغ ، انتشار و ترویج معارف و سیره آن حضرت در دستور كار این نهاد قرار دارد.

وی گفت: فعالیت های پژوهشی آستان قدس رضوی در ارتباط با ارزش های اسلامی و از جمله فرهنگ و معارف امام رضا (ع) از بیش از 25 سال قبل آغاز شده و امروز شاهد اقدامهای شاخصی در این بخش هستیم.

علوی افزود: فقط در این رابطه بیش از 14 میلیون جلد كتاب در این بخش ها از سوی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: از ابتدای سال تحصیلی جاری بخش های خواهران و برادران در دانشگاه امام رضا (ع) مشهد تفكیك شده است.

وی بدون توضیح بیشتر از راه اندازی كتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در آینده نزدیك خبر داد.

رییس جشنواره سراسری انتخاب كتاب سال رضوی نیز گفت: این جشنواره در محورهای معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت، شعر و داستان كودك و نوجوان، زبان های خارجی، كتابهای ترجمه شده ، ناشران و پایان نامه های برتر با موضوع فرهنگ و معارف امام رضا (ع) برگزار شد.

'محمد هادی زاهدی' ادامه داد: علاوه بر اطلاع رسانی های داخل كشور از طریق 70 رایزنی فرهنگی ایران در كشورهای مختلف اطلاع رسانی هایی نیز در سطوح بین المللی انجام شده و حدود پنج هزار پست الكترونیك (ایمیل) به آنها ارسال شده است.

وی گفت: با فراخوان جشنواره انتخاب كتاب سال رضوی 240 اثر از سراسر كشور و كشورهای اندونزی، پاكستان، عراق و سوریه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد كه از این تعداد 127 اثر در بخش های تاریخ ، سیره علوم رضوی، زیارت، كتاب داستان، پایان نامه و بخش آثار شایسته چاپ به عنوان اثرهای برتر شناخته شدند.

در این آیین در بخش كتاب های داستانی كتاب چشم مرا روشن كن، پایان نامه های برتر اثری با مضمون مناسبات امام رضا (ع) با فرق شیعه و غیر امامیه و كتاب كتاب معارف الهی تفسیری بر احتجاج علی ابن موسی الرضا (ع) در بخش كتاب علوم و معارف رضوی به عنوان كتب برتر شناخته شدند.

كتاب بازشناسی مفهوم زیارت در بخش كتب برتر محور زیارت، كتاب احادیث خاص اهل سنت سلسله الذهب در بخش كتب ترجمه شده ، كتاب الامام المهدی (عج) فی الاحادیث الامام رضا (ع) در بخش آثار زبان های خارجی به عنوان سایر برتر شناخته شدند.

همچنین در بخش آثار برگزیده شایسته چاپ، كتاب سیره اجتماعی ابن الرضا (ع) ، امام هادی و امام حسن عسگری (ع) ، بخش تولید كننده برتر آثار رضوی از معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی و بخش كتاب برتر محور شعر رضوی از كتاب 'نسیم جنان ' به عنوان اثر برتر تجلیل شد.

در سایر بخش ها نیز اثری شایسته تجلیل شناخته نشد.ك/2

7490/659/330
۰ نفر