۲۷ تیر ۱۳۹۱، ۸:۲۴
کد خبر: 80233172
T T
۰ نفر
كارگردان تئاتر:مخاطب ايراني همچنان وابسته به تئاتر قصه گو است

تهران – كارگردان نمايش 'كلمات و مرد' با بيان اينكه تئاتر مبتني بر حركت و تصوير هنوز در ايران به صورت كامل جاي خود را باز نكرده است،گفت: مخاطب ايراني به دليل فرهنگي كه با آن رشد كره هنوز وابستگي خاصي به تئاتر قصه گو دارد.

'مهدی مشهور' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به قدمت كوتاه شیوه نمایشی'پرفورمنس آرت' در برابر قدمت دوهزار و 500 ساله تئاتر در جهان اشاره كرد و افزود: قدمت شیوه نمایشی مبتنی بر حركات و تصویر در برابر شیوه داستان پرداز و دیالوگ محور در جهان عمری نزدیك به نیم قرن دارد و البته این گونه نمایشی سابقه بسیار كمتری در ایران دارد.

وی ادامه داد:سابقه ناچیز شیوه اجرای 'پرفورمنس آرت' در كشور از یك سو، و از سوی دیگر فرهنگ شفاهی ایرانی و مبتنی بر قصه گویی، داستان پردازی و افسانه سرایی باعث شده كه مخاطبان تئاتر در ایران همواره از نمایش انتظار دیالوگ داشته باشند و كمتر از آثاری كه صرفا بر حركت بازیگر و تصایر بی كلام در صحنه خلق می شود استقبال می كنند.

این كارگردان كه این روزها نمایش 'كلمات و مرد' را در تماشاخانه 'ماه' حوزه هنری در اجرا دارد،یادآورشد: این اثر نمایشی در حقیقت یك كار تجربی بوده كه در آن سعی شده با حذف دیالوگ و سخنرانی بازیگران تنها بر تصاویر و بازی بدنی بازیگر تكیه شود و در عین حال روایت داستانی آن نیز نگاهی كلی به تنهایی انسان امروز رد جهان پیرامون خود دارد.

وی ادامه داد:برای جلب نظر مخاطب سعی شده كه در كنار تاكید بر حركت تا دیالوگ عناصر بصری و آشنا، مخاطب ایرانی نیز در كار سهیم شود.

مشهور ادامه داد:به چالش كشیدن اندیشه مخاطب یكی از اصلی ترین اهداف نمایش كلمات و مرد است، برای رعایت این اصل كوشیدیم تا نمایش در كنار مطرح كردن بحث فلسفه زندگی و تنهایی انسان امروزی، مخاطب خود را در كنار سرگرم سازی به تفكر درباره خود و جهان اطرافش وا دارد.

كارگردان نمایش 'كلمات و مرد' با یادآوری اینكه این كار درجشنواره های تئاتری در كشورهای فرانسه،لیتوانی،آلمان و ایتالیا به صحنه رفته و مورد استقبال خوب مخاطبان جهانی قرار گرفته است گفت: همچنین از این اثر برای اجرا در یك جشنواره تئاتری در آمریكا نیز دعوت شده، امیدواریم با فراهم شدن شرایط و حضور یك حامی مالی امكان حضور در این رویداد بوجود آید.

نمایش 'كلمات و مرد' همه روزه به جز شنبه ها ساعت 19 و 45 دقیقه با بازی 'الكساندر كووانجی' بازیگر ایرانی – برزیلی و گلشاد مرادی در تماشاخانه ماه حوزه هنری به صحنه می رود.

فراهنگ**9266

سرخط اخبار فرهنگ