۷ خرداد ۱۳۹۱، ۸:۱۳
کد خبر: 80153758
T T
۰ نفر
36 درصد انرژي در بخش خانگي مصرف مي‌شود

قزوين - مديرعامل سازمان بهره‌وري انرژي ايران با اشاره به مصرف 36 درصدي كل انرژي در كشور در بخش خانگي، گفت: امكان صرفه‌جويي انرژي در بخش خانگي و ساختمان به ميزان 10 تا 30 درصد وجود دارد.

به گزارش ایرنا،' سعید مهذب ترابی ' شنبه شب در جلسه شورای اداری استان قزوین با اشاره به قیمت تمام شده، كمیت و كیفیت و همچنین مدت زمان مصرف انرژی در طول شبانه روز یه عنوان چالش های فراروی بهره وری افزود: در صورت ادامه روند فعلی مصرف، ایران در سال 1404 به واردكننده انرژی تبدیل می شود.

وی اظهار داشت: سال 2050 تمام كشورهای پیشرفته به دلیل كمبود انرژی های فسیلی، قصد دارند با افزایش بهره وری و به كار گیری انرژی های نو، نیازهای خود را برطرف كنند.

ترابی افزود: سهم هر یك از بخش های مختلف در مصرف انرژی متفاوت بوده و بر اساس مطالعات انجام شده در سال 89، 36 درصد مصرف انرژی در ساختمان، 22 درصد صنعت و 27 درصد مربوط به حمل و نقل بوده است.

مهذب ترابی خاطر نشان ساخت: بر اساس برآوردها بین 15 تا 30 درصد ظرفیت صرفه جویی در صنعت وجود دارد كه از این محل چهار میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در كشور، گفت: با اجرای این قانون مباحث به شكل دیگری در كشور مطرح شد و افراد انگیزه كافی برای كاهش هزینه های برق مصرفی خود را پیدا كردند.

به گفته وی ظرفیت صرفه جویی سالانه هفت میلیارد دلاری در بخش خانگی با اصلاح الگوی مصرف وجود دارد.

وی با اشاره به امكان صرفه جویی 25 درصدی در بخش حمل و نقل، اذعان داشت: با رعایت برخی موارد در بخش حمل و نقل، شش میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در كشور رخ خواهد داد.

مهذب ترابی مهمترین هدف سازمان بهره وری انرژی یران را كاهش 10 درصدی مصرف در كشور دانست و افزود: برای دستیابی به این مهم، چهار محور آموزش و آگاه سازی، بهینه سازی در مصرف و تقاضای تامین انرژی همچنین مدیریت و راهبرد شبكه های هوشمند در كشور تدوین شده است.

وی اظهار داشت: برای بهینه سازی مصرف در بخش خانگی، سابا تلاش می كند تا از محصولاتی با برچسب انرژی A و B حمایت كند.

مدیر عامل سابا اضافه كرد: یخچال و فریزر، كولرهای آبی و گازی و الكتروموتور پمپ ها بیشترین مصرف انرژی در خانه ها را به خود اختصاص می دهند.

مهذب ترابی اذعان داشت: متاسفانه یخچال های تولید داخل رتبه انرژی F داشته و میزان مصرف آنها دو برابر یخچال هایی با برچسب A است.

وی تاكید كرد: وقتی می خواهیم مصرف انرژی در كشور كاهش یابد، باید تجهیزاتی در اختیار مردم قرار دهیم كه مصرف انرژی آن زیاد نباشد.

مدیر عامل سابا گفت: 10 درصد كل مصرف انرژی كشور مربوط به یخچال و فریزرها است كه اگر كنترل شود به طور حتم به اهداف خود دست خواهیم یافت.

وی كولرهای آبی را خاص شرایط ایران دانست و افزود: سالانه 800 هزار كولر وارد چرخه انرژی ایران می شود اما برچسب انرژی این دستگاه ها، G است.

مهذب ترابی ادامه داد: در حال حاضر سه شركت تولیدكننده كولر تحت پوشش سابا قرار گرفته اند تا كولرهایی با رتبه انرژی A تولید كنند.

وی همچنین از تلاش برای ساماندهی وضعیت كولرهای گازی در كشور خبرداد و گفت: امیدواری زیادی وجود دارد كه تا پایان سال 91 تولید یخچال و فریزرهای با رتبه انرژی پایین تر از A و B در كشور متوقف شود.

7389/ /508/1644
۰ نفر