۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۵۸
کد خبر: 80137205
T T
۰ نفر

فرهنگ سازي نقش مهمي در پيشگري از تخريب منابع طبيعي دارد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۵۸
کد خبر: 80137205
فرهنگ سازي نقش مهمي در پيشگري از تخريب منابع طبيعي دارد

ايلام- سرپرست منابع طبيعي ايلام گفت: فرهنگ سازي نقش مهمي در پيشگري از تخريب منابع طبيعي دارد.

'صید رضا احمدی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهره برداری های بی رویه از منابعی كه دارای استعداد و توان رویشی محدود هستند طبیعت زیبا را دچار قهقرا و نیستی می كند.

وی ادامه داد: روش های مناسب برای حفاظت از جنگل ها و مراتع به عنوان یك اصل اساسی و اولیه در فرایند مدیریت پایدار باید اتخاذ شود كه فرهنگ سازی یكی از آنها است.

سرپرست منابع طبیعی ایلام از جمله عوامل تخریب عرصه منابع طبیعی را، شخم و شیار اراضی ملی اعم از جنگل و مرتع، بوته كنی، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، چرای زودرس، چرای مفرط و مازاد بر ظرفیت مراتع، تبدیل اراضی مرتعی به دیمزارها و قطع درختان و بوته ها بمنظور تهیه هیزم و تامین سوخت برشمرد.

احمدی تاكید كرد: آفات و بیماری ها نظیر گیاه نیمه انگلی لورانتوس، سوسك های چوبخوار، كرم جوانه خوار، كرم برگ خوار گزنده، بهره برداری بی رویه و غیر اصولی از معادن، تصرفات اراضی ملی توسط افراد فرصت طلب و سود جو ، فقر و بیكاری ، خشكسالی، فرسایش آبی و بادی، تخلیه زباله ها و پسماندها، عوامل مدیریتی (توسعه شهرها و قوانین) و بهره برداری های بی رویه از دیگر عوامل هستند.

احمدی افزود: از آنجاییكه حفاظت و حمایت از جنگل ها و مراتع از وظایف قانونمندی است كه به عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور قرار گرفته و ساختار تشكیلاتی آن نیز بر همین اساس طراحی و اجرا شده است و به لحاظ مشكلات و تنگناها و پیچیدگی موضوع حفاظت از عرصه ها در طی برنامه های عمرانی گذشته به دلایل مختلف نتوانسته آنچه به عنوان وضع مطلوب بوده بدست آورد.

وی بیان داشت: با ایجاد یك رابطه منطقی متقابل بین بخش های درون سازمانی و برون سازمانی و اعمال مدیریت جامع نگر یا مشاركت جمعی و عمومی و با در نظر گرفتن فرهنگ مردم و ایجاد حاكمیت دولت و با محوریت عملیات بر عرصه جنگل و مرتع و بیابان می توان در جهت جلوگیری از تخریب اراضی ملی گام برداشت.

حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را عرصه های طبیعی تشكیل می دهد. ك/3

7177/540/565