۳۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۸:۳۸
کد خبر: 80085892
T T
۰ نفر

30 گونه گياه دارويي از مراتع نطنز برداشت مي شود

۳۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۸:۳۸
کد خبر: 80085892

نطنز-سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نطنز گفت: حدود 30 گونه گياه دارويي از مراتع اين شهرستان برداشت مي شود.

'سعید زمانی'، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، این گیاهان دارویی را شامل (گون) كتیرا، آنغوزه، زیره سیاه، آویشن، بومادران، خارشتر، چوبك، خاكشیر، خرفه، ریواس، شیرین بیان، شاهی، شوید كما و نعناع عنوان كرد.

وی، از كاكوتی، درمنه، درختچه گز، گزشاهی، كرچك، شكر تیغال، شاتره، گل ختمی، پونه كوهی، بنفشه، اكالیپتوس، اسپرزه و اسفناج كوهی به عنوان دیگر گیاهان دارویی نام برد كه از مراتع نطنز برداشت می شود.

وی افزود: حدود 30 هزار هكتار از مراتع این منطقه قابلیت بهره برداری انواع گیاهان دارویی را دارد.

زمانی، با بیان اینكه زمان برداشت گیاهان وحشی دارویی به نوع گیاه بستگی دارد، تاكید كرد: برداشت این گیاهان از اوایل اردیبهشت آغاز می شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نطنز، از زیره، كتیرا و آویشن به عنوان گیاهان دارویی نام برد كه بیشترین متوسط برداشت محصول را در مراتع این شهرستان دارند.

زمانی همچنین، سطح زیر كشت گون را حدود 15 هزار هكتار بیان كرد و گفت: متوسط سالانه برداشت این محصول سه هزار كیلوگرم است.

وی، سطح زیر كشت آویشن را نیز 500 هكتار اعلام كرد و افزود: بطور متوسط سالانه500 كیلوگرم آویشن در این منطقه برداشت می شود.

به گفته زمانی، با توجه به 60 هكتار سطح زیر كشت محصول زیره در نطنز، سالانه 100كیلوگرم زیره نیز در این شهرستان برداشت می شود.

وی، از برگزاری كلاس آموزشی برای 400 نفر از كشاورزان، دامداران و بهره برداران در اداره منابع طبیعی این شهرستان خبر داد و گفت: این دوره آموزشی با هدف چگونگی بهره برداری و برداشت انواع گیاهان دارویی، عملكرد و ارزش اقتصادی آنها تشكیل شد.

مراتع شهرستان نطنز 230 هزار هكتار است.

1724/م.م/562

سرخط اخبار استان‌ها