۲۳ اسفند ۱۳۹۰، ۱۱:۳۳
کد خبر: 80037841
T T
۰ نفر

كرمانشاه - آبشار زيباي دربند و گور دخمه شيرين و فرهاد از جمله جاذبه هاي ديدني و گردشگري شهرستان صحنه آماده بازديد مسافرين نوروزي است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صحنه در 60 كیلومتری شرق كرمانشاه قرار دارد و از سطح دریا یك هزار و 800 متر ارتفاع دارد و دارای آب و هوای معتدل كوهستانی و ییلاقی می باشد، این شهر سرسبز با درختانی تنومند و قدیمی و بلند و سراب دربندش آدمی را به بند طبیعت می كشد و چشمه های خروشان و آبشار آن نیز بسیار با صفا و زیبا می باشد.

وجود درختان كهن سال گردو با قدمتی بیش از 100 سال و چنار موج های بلندقامت در كنار رودخانه پرآب كه از میان دو دره با صدای گوش نوازی، موسیقی ملایمی را برای هر رهگذری به ارمغان می آورد.

طبیعت دربند در تاریخ باستان ایران احتمالاً زیستگاه و تفرجگاه بسیاری از شاهان دوره های مختلف بوده است، در سرچشمه های اصلی این دره در زمان های نه چندان دور آبشار كوچك دیگری وجود داشته است كه هم اكنون به نام آبشار خشكه معروف است.

پایین تر از این آبشار خشك شده سرچشمه های آب دربند به نام چهارچشمه (چوار كینی) وجود دارد كه قسمت شمالی دربند است و خود به تنهایی از مكان های زیبا و دیدنی دربند است نیمی از همین آب برای استفاده آب شرب اهالی كه در قسمت شمالی شهر صحنه اسكان دارند مورد استفاده قرار می گیرد، آب چهار چشمه بعد از طی 500 متر به بلندی پشت آبشار اصلی رسیده و در آنجا آبشاری بسیار زیبا و دیدنی به ارتفاع 12 متر را به وجود آورده و سپس در مسیر خود بسیاری از درختان گردو، گیلاس، انجیر گلابی و درخت های وحشی را آبیاری كرده و مناظری بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است.

هم اكنون با وجود امكاناتی مراكز اقامتی و رفاهی مناسب چون مجتمع امام حسن مجتبی (ع)، شیرین و فرهاد و نیز برخورد مناسب و مهمان نوازی مردم باعث شده تا توریست ها و گردشگرانی از اقصی تقاط كشور و حتی خارج از كشور در فصول مختلف سال از دربند زیبای صحنه دیدن كنند.

در جلد دوم كتاب تاریخ كرمانشاهان نوشته دكتر مسعود گلزاری آمده است كه ناصرالدین شاه قاجار در سفری كه در سال 1287 ه.ق به عتبات عالیات داشته از صحنه كه در مسیرش بوده می گوید:' قریه صحنه خالصه است و آبادی زیادی دارد جمعیت این قریه 500 خانوار می شود باغ و اشجارش زیاد است از دره بالای ده آبی جاری است كه باغات و بیوتات و زراعت این قریه را مشروب می كند اما راه این دره بسیار سخت و تنگ است.

دخمه كیكاوس در همین دره بغل سنگی است كه در آن عصر حجاری كرده اند و راه آمد و شد ندارد و من از دور دخمه را با دوربین ملاحظه كردم.'

همچنین می توان به آثار تاریخی و باستانی در دربند چون گوردخمه های بزرگ و كوچك اشاره كرد كه در این گور دخمه های دربند در ارتفاع 11 و 50 متری از سطح زمین و رودخانه واقع شده و متعلق به دوره هخامنشی می باشند.

هرچند دربند به زیبای طبیعت این شهر افزوده و به عنوان یك قطب گردشگری دارای پتانسیل های خوبی بوده اما بدلیل حجم بالای مسافر و بدنبال آن ترافیك سنگین به ویژه در ایام تعطیلات، بسیاری از شهروندان این شهرستان را نگران كرده بود تا اینكه مسوولان به فكر راه دسترسی دومی به دربند باشند و این امر با همكاری مردم و همت مسوولین محقق گشت و راه ارتباطی دوم با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال و به طول دو كیلومتر در حاشیه غربی رودخانه دربند در ایام دهه مبارك فجر سال گذشته به بهره برداری رسید تا حداقل 50 درصد از بار ترافیكی این مسیر كاهش یابد.

اما با این وجود انتظار می رود تا با تقویت زیرساختهای این مجموعه تفریحی شاهد توسعه و آبادانی این بخش از طبیعت استان باشیم.ك/4

567

سرخط اخبار استان‌ها