۱۶ اسفند ۱۳۹۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 80025859
T T
۰ نفر

گام جديد روسيه وچين براي توسعه همكاري هاي نظامي

۱۶ اسفند ۱۳۹۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 80025859

مسكو - در شرايطي كه روسيه و چين در ماههاي اخير تعامل در روابط دوجانبه و مسايل بين المللي را توسعه داده اند، يك روزنامه روسي از مذاكرات دو كشور براي عقد قرارداد چهار ميليارد دلاري فروش هواپيما به چين خبر داد.

به گزارش ایرنا، روزنامه'كامرسانت' روزسه شنبه به نقل ازمقام های صنایع دفاعی روسیه نوشت: مسكو و پكن به عقد قراردادی برای فروش 48 فروند جنگنده چند منظوره و پیشرفته 'سوخو-35' نزدیك شده اند.

درگزارش این روزنامه خاطرنشان شده است: در این مذاكرات طرف روسی از چین ، ارائه تضمین های حقوقی برای خودداری از نسخه برداری از جنگنده های این كشور را خواستار شده است.

روزنامه روسی نوشت: مسكو بر این امر اصرار دارد تا پكن نتواند با صدور هواپیماهایی كه بر اساس فناوری روسی ساخته می شود، با روسیه رقابت كند.

یك مقام صنایع دفاعی روسیه به كامرسانت افزود: مسكو و پكن در باره كیفیت جنگنده هایی كه

به چین فروخته می شود، به توافق رسیده اند.

درهمین حال روزنامه روسی به نقل از مقامهای صنایع دفاعی این كشورخاطرنشان كرد: در جریان مذاكرات ممكن است ارزش قرارداد به رقمی كمتر از چهار میلیارد دلار اعلام شده برسد.

قرارداد فروش 48 فروند جنگنده 'سوخو-35' بزرگترین قرارداد تسلیحاتی روسیه و چین در چند سال اخیر خواهد بود.

به نوشته روزنامه روسی، از سال 2003 تاكنون قرارداد تسلیحاتی بزرگ بین دو كشور عقد نشده است و روند همكاری های فنی - نظامی روسیه و چین از سال 2007 رو به كاهش گذاشته است.

چین خریدار عمده تسلیحات روسیه در سال های دهه 90 بوده و میلیاردها دلار انواع سلاح های پیشرفته از این كشور خریداری كرده است.

اما در سال های اخیر با توجه به عواملی همچون آغاز تولید انبوه سلاح های پیشرفته در چین و نیز انتشار اطلاعات مربوط به نسخه برداری چین از سلاح های روسی، فروش سلاح روسی به این كشور آسیایی كاهش یافت.

جنگنده 'سوخو-35' نسل چهارم جنگنده های روسی می باشد كه حداكثر سرعت آن به 2 هزار و 500 كیلومتر در ساعت می رسد.

برد پرواز این هواپیما 3 هزار و 400 كیلومتر بوده و قادر به حمل 12 موشك و بمب می باشد.

روسیه و چین در چارچوب همكاری های دو جانبه و سازمانهای منطقه ای و بین المللی همچون گروه بریكس (روسیه، چین، آفریقای جنوبی، برزیل وهند) و سازمان همكاری شانگهای ، همكاری نزدیكی با یكدیگر دارند.

به عقیده كارشناسان، گام جدید روسیه و چین برای توسعه همكاری های فنی - نظامی با توجه به افزایش همكاری های دو كشور در عرصه بین المللی برداشته می شود.

مسكو و پكن كه در یك سال اخیر شاهد یكجانبه گرایی غرب به سركردگی آمریكا در لیبی و تجاوز به این كشور بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل بودند، هم اكنون هم با سیاست های مداخله جویانه غربی ها در سوریه مواجه شده اند.

تحلیل گران بر این عقیده اند كه این رویكرد غرب ، روسیه و چین را به سوی توسعه همكاری های راهبردی سوق داده است كه همكاری های فنی -نظامی مهم ترین آن محسوب می شود.

در حال حاضر همكاری های دو كشور به ویژه در زمینه اقتصادی در سطح بالایی قرار داد و حجم مبادلات بازرگانی دو جانبه در سال گذشته به بیش از 40 میلیارد دلار رسید و دو كشور افزایش آن تا سطح 100 میلیارد دلار را هدف قرار داده اند.

اروپام/2242**518**1590**

سرخط اخبار جهان