۱۷ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7973460
T T
۰ نفر

کارشناسان مصری:

۱۷ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7973460
کارشناسان مصری: آمریکا خواهان اعمال قیمومیت در روابط کشورهای اسلامی با ایران است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/17 سیاسی.آمریکا.مصر.ایران بیروت- در پی فراخوان آمریکا از کشورهای عربی و اسلامی برای امضا نکردن هرگونه توافقنامه جدید با ایران، کارشناسان و دیپلمات های مصری گفتند که واشنگتن خواهان اعمال قیمومیت در روابط کشورهای عربی اسلامی با ایران است.
این کارشناسان امروز (شنبه ) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توافقنامه ازسرگیری پروازهای مستقیم میان قاهره و تهران که هفته گذشته به امضا رسید گفتند: هیچ قطعنامه ای مبنی بر تحریم برقراری پروازها با ایران وجود ندارد به همین دلیل اعتراض آمریکا به این توافقنامه، نوعی تلاش برای اعمال قیمومیت علیه مصر و دیگر کشورهای عربی در زمینه برقراری روابط با ایران است.
حسین هریدی معاون پیشین وزیر خارجه مصر در این خصوص گفت: مصر حق امضای توافقنامه نقل وانتقال هوایی با ایران را دارد و این مساله ناقض تعهدات قاهره در برابر شورای امنیت نیست.
وی تاکید کرد: مصر حق دارد با هرکشوری قرار داد منعقد کند و آمریکا حق ندارد در تلاش این کشور برای برقراری روابط با جهان اسلام، دخالت کند.
جمال سلامه تحلیلگر سیاسی و رییس بخش علوم سیاسی دانشگاه کانال سوئز نیز با مردود شمردن اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره توافقنامه اخیر قاهره و تهران خطاب به آمریکا گفت: در کینه وخشم خود بمیرید. هیچ قطعنامه بین المللی در خصوص ممنوعیت پروازی با ایران وجود ندارد.
سلامه با اشاره به پروازهای مستقیم موجود میان کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و تهران گفت توافقنامه قاهره-تهران گام مهمی برای بهبود روابط مصر وایران به شمار می رود.
در پی امضای توافقنامه ازسرگیری پروازهای هوایی مستقیم میان مصر و ایران در هفته گذشته،آمریکا از این اقدام مصر ابراز تاسف کرد.
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : ما از همه کشورها از جمله مصر دعوت می کنیم تا از امضای توافقنامه اقتصادی جدید با ایران امتناع کنند.
مصر و ایران یکشنبه هفته گذشته توافقنامه ازسرگیری پروازهای مستقیم میان قاهره و تهران امضا کردند.
مترجمام 1369** 1446** شماره 039 ساعت 10:25 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جهان