۲۰ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7932253
T T
۰ نفر
ارمغان یازدهم سپتامبر هزاران کشته در افغانستان است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/20 سیاسی.یازده سپتامبر.افغانستان.غیرنظامی تهران - در حالیکه تمامی رسانه های غربی روز یکشنبه بخش خبری خود را به سالگرد حادثه 11 سپتامبر و شهر نیویورک متمرکز ساخته اند، از جنایت و کشتار هولناک نظامیان اشغالگر غربی به سرکردگی آمریکا طی یک دهه اخیر در افغانستان که بیش از هزاران غیر نظامی را به کام مرگ فرستاد، چشم پوشیده اند.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، تاکنون آمار و تحقیقات دقیقی در زمینه کشته شدن افراد غیرنظامی در افغانستان بعمل نیامده است و منابع مختلفی اقدام به انتشار آمار و ارقام مختلفی کرده اند.
بنا برگزارش ها بیشتر آمار کشته شدگان غیر نظامی افغان که مستقیما به دست نظامیان آمریکایی، در پی حملات یازدهم سپتامبر در سال 2001میلادی در این کشور صورت گرفته، به غیر از شمار قربانیان غیرنظامی است که بر اثر جراحات وارده در این حملات جان باخته اند، می باشد.
منابعی که در صدد یافتن آمار دقیق قربانیان غیرنظامی افغان که با پنهانکاری و عدم تمایل آمریکا و ناتو صورت می گیرد، شامل ناظران حقوق بشر ، هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA( , کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان (AIHRC(, ناظران حقوق افغانستان (ARM( و پروفسور مارک دبلیو هارولد از دانشگاه نیو همپشایر است.
در حالی که مردم و رسانه های خبری در سوگ سالگرد کشته شدگان و فرو ریختن برج های دو قلوی تجارت جهانی در نیویورک نشسته ا ند، در حمله نظامیان آمریکایی به افغانستان پس از این واقعه پروفسور مارک هارولد در پرونده تحقیقاتی بمباران های هوایی آمریکا، برآورد کرده که در تاریخ هفتم اکتبر الی سوم ماه ژوئن سال 2001 میلادی دستکم سه هزار و 300 نفر تا سه هزار و 600 نفر غیر نظامی افغان کشته شدند.
این در حالی است که در برآوردی که یکسال بعد (2002 میلادی ) توسط نشریه گاردین بعمل آمد شمار کشته شدگان غیرنظامی افغان در حملات مستقیم و غیر مستقیم آمریکا در سال 2001 میلادی حدود 20 هزار نفر اعلام شد.
آمار شمار قربانیان غیر نظامی افغان بین سال های 2001 میلادی تا 2003 میلادی را رقمی ششهزار و 300 تا 23 هزار و 600 نفر برآورد کرده اند.
در سال 2006میلادی ناظر حقوق بشر کشته شدن چهار هزار و 400 غیر نظامی را در پی حملات نیروهای آمریکایی و ناتو به شبه نظامیان طالبان اعلام کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در همین سال به نقل از مقامات دولت افغانستان و سازمان ناتو این تعداد را چهار هزار غیرنظامی اعلام کرد.
در سال 2007 میلادی ناظر حقوق بشر شمار کشته شدگان غیر نظامی در افغانستان که بطور مستقیم توسط سربازان ناتو و آمریکایی کشته شدند، 434 نفر اعلام کرد که 321 نفر از این افراد در حملات هوایی جان باخته اند.
در همین حال دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان شمار کشته شدگان را 700 نفر اعلام کرد.
در حالی که به گفته استاد دانشگاه نیو همپشایر شمار کشته شدگان غیر نظامی افغان در این سال پنجهزار و 700تا ششهزار و 500 نفر، بوده است.
در همین حال در 27 تیر ماه ، سازمان مللمتحد ، در گزارشی از افزایش 15 درصدی شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در شش ماهه نخست سال 2011 میلادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.
استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان ، با ارائه گزارشی در کابل، گفت که در شش ماه نخست سال جاری یکهزار و 462 غیر نظامی افغان در اثر انفجار، تیر اندازی و حملات هوایی جان خود را از دست داده اند.
آمریکا به همراه سایر همپیمانان غربی خود در واکنشی انفعالی و آشفته به وقایع یازدهم سپتامبر، تحت عنوان جنگ علیه تروریسم در سال 2001 و به بهانه سرنگونی رژیم دست نشانده طالبان و برقراری امنیت به افغانستان حمله برد.
اکنون پس از گذشت یک دهه، مقامات کاخ سفید در گفت وگوهای رسانه ای خود در مورد حمله به افغانستان که آیا این حمل ثبات و امنیت را به این کشور و منطقه به ارمغان آورده است، با طفره رفتن از دادن پاسخ مستقیم، تنها اظهار می دارند که در این مدت درس های فراوانی یاد گرفته اند، از جمله شناخت هرچه بیشتر ملت ها و آنکه بدون پیاده کردن نیروی نظامی بتوان رژیمی را، همچون لیبی سرنگون ساخت.
شهروندان نیویورک و دیگر ایالت های آمریکا در سالگرد یازدهم سپتامبر در هراسی هرچه بیشتر به سر می برند و تدابیر امنیتی به شدت در اماکن عمومی از بیم حملات مشابه افزایش یافته است.
پیشتر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با بیان این مطلب که طرح حملاتی همچون یازدهم سپتامبر علیه آمریکا وجود ندارد، اما از عملیات تروریستی همچون حادثه ای که در نروژ رخداد، در این ایام ابراز نگرانی کرد.
صویر **2047**1302** شماره 059 ساعت 14:07 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جهان