۱۹ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7932112
T T
۰ نفر
ادامه از هم گسیختگی در گروه 14 مارس باعث نگرانی شدید اعضای این گروه شده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/19 سیاسی.خارجی.گروه 14مارس.لبنان بیروت- در ادامه از هم گسیختگی اعضای گروه 14 مارس، بشاره راعی رهبر مسیحی های مارونی لبنان اخیرا موضع حمایت از حزب الله اتخاذ کرد و این امر واکنش تند گروه 14 مارس علیه وی و مواضع حمایتی گروه 8 مارس را به دنبال داشته است.
به گزارش ایرنا از بیروت، گروه 14 مارس در حال حاضر از شکست در قدرت و همچنین شکست مدیریت در امور اقتصادی،اجتماعی و سیاسی در زمان دولت سعد حریری ونیز از چندستگی میان خود رنج می برد و ایجاد اختلاف میان آنها تا کنون باعث شده تا برخی از جمله ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان، نجیب میقاتی نخست وزیر و محمد صفدی وزیر دارایی لبنان و دیگران از این گروه جدا شدند.
این افراد علت جدایی خود را از گروه 14 مارس عدم وجود برنامه و خط مشی سیاسی خاص و همچنین اتخاذ سیاست های نسنجیده توسط سران برخی از احزاب این گروه اعلام کردند.
این در حالی است که بشاره الراعی رهبر مسیحی های مارونی لبنان از گروه 14 مارس که جانشین مار نصر الله صفیر شد اخیرا با اشاره به مواضع برخی در داخل مبنی بر زمین گذاشتن سلاح حزب الله در موضعی آشکار وقابل توجه گفت: قبل ازبر زمین گذاشتن سلاح حزب الله باید به اشغالگری رژیم صهیونیستی پایان داده شود.
این موضع بشاره راعی مورد حمایت برخی از اعضای گروه 8 مارس از جمله نبیه بری رییس مجلس لبنان ومیشل عون ریس حزب آزاد ملی، نبیل نقولا عضو فراکسیون تغییر واصلاح شده است.
نبیه بری رییس مجلس نمایندگان لبنان درمصاحبه با روزنامه لبنانی النهار با اشاره به سخنان اخیر بشاره الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان گفت: سخنان بشاره الراعی ناشی از دیدگاه عمیق وی و برخاسته از افق وسیع مرجعیت دینی وملی او است واین سخنان لبنان را از تهدیدها دور می کند و در راستای خدمت همه لبنانی هاست.
وی افزود: مسیحی ها درلبنان می توانند راه گشای استقرار و آرامش برای دیگر برادران خود در کشورهای عربی به خصوص سوریه باشند.
از سوی دیگر نبیل نقولا عضو فراکسیون تغییر واصلاح پیرامون سخنان اخیر بشاره الراعی رهبر مارونی مسیحیان لبنان گفت: ما ساکنان شرق هستیم وباید در جامعه یی که درآن زندگی می کنیم با هم سازگار باشیم و با گروهی باشیم که درحمایت از اقلیت های مسیحی باشد و دربرخود با همه، یکسان عمل کند.
بیشتراعضای گروه 14 مارس از جمله می شدیاق روزنامه نگار، فارس سعید هماهنگ کننده گروه 14 مارس، بطرس حرب نماینده پارلمان و وزیر کار سابق، جرج عدوان نائب رییس حزب نیروهای لبنانی و وهبی قاطیشا مشاور سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنان مواضع تندی علیه بشاره راعی اتخاذ کردند و وی را یک روحانی دینی معرفی کردند که هیچ علمی به سیاست ندارد.
بشاره الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان در حال حاضر در فرانسه به سر می برد و قرار است بعد از برگشت از این کشور، در هفته آخر ماه جاری میلادی به جنوب لبنان و به ویژه شهر صور سفر کند.
خاورم 2021* شماره 083 ساعت 14:02 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جهان