۲۲ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7914744
T T
۰ نفر

اسامی وزرای احتمالی کابینه جدید لبنان منتشر شد

۲۲ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7914744
اسامی وزرای احتمالی کابینه جدید لبنان منتشر شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/22 سیاسی.کابینه جدید.اسامی وزرا.لبنان بیروت - در پی افزایش چشمگیر دیدارها و مشورت ها برای تشکیل دولت جدید لبنان در چند روز اخیر، نشانه های امیدواری نسبت به شکل گیری دولت جدید در آینده نزدیک به طور جدی افزایش یافته و احتمال اعلام نهایی لیست کابینه در 48 ساعت آینده بعید به نظر نمی رسد.
به گزارش ایرنا از بیروت، در همین راستا حاج حسین خلیل معاون سیاسی سیدحسن نصر الله دبیرکل حزب الله و علی حسن خلیل معاون سیاسی نبیه بری رییس مجلس در آخرین اقدام خود با میشل سلیمان رییس جمهور لبنان در قصر بعبدا کاخ ریاست جمهوری دیدار و با وی در خصوص روند تشکیل دولت گفت وگو کردند.
سلیمان در این دیدار تاکید کرده که هیچ کس نباید برای او شرطی را تعیین نماید و او نیز در انتظار تشکیل دولت جدید به ریاست نجیب میقاتی خواهد ماند.
پس از این دیدار حاج حسین خلیل ، علی حسن خلیل و حاج وفیق صفا مسوول ارتباطات و هماهنگ سازی حزب الله و جبران باسیل وزیر نیرو با میشل عون رییس حزب آزاد ملی در رابیه منزل وی دیدار و در خصوص روند تشکیل دولت بحث و گفت وگو کردند.
میقاتی پیش از این به گروه 8 مارس پیشنهاد کرده بود که همه احزاب مشارکت کننده در دولت اسامی وزرای خود را ارائه دهند؟ به شرطی که خود میقاتی این اسامی را برای مشورت با سلیمان به کاخ ریاست جمهوری ببرد که گویا 8 مارس با کلیت این پیشنهاد موافق است.
از سوی دیگر ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان نیز غازی عریضی وزیر راه و ترابری را به دیدار میقاتی فرستاد تا وی نیز نسبت به نتیجه گفت وگوی جنبلاط با بشار اسد رییس جمهور سوریه آگاهی یابد.
در همین راستا برخی منابع خبری لبنان با پیش بینی تشکیل دولت آینده این کشور به ریاست نجیب میقاتی، اسامی نامزدهای احتمالی تصدی وزارتخانه ها را اعلام کردند که البته پیش بینی می شود تغییراتی مجددا در این لیست رخ دهد از شیعیان محمود بری (وزیر امور خارجه ) ، محمد جواد خلیفه ( ابقا در پست وزارت بهداشت )، غازی زعیتر (وزیر مشاور در امور دولت )، صبحی یاغی (وزیر جوانان و ورزش )، محمد الحاج حسن (ابقا به عنوان وزیر کشاورزی از حزب الله ) و محمد فنیش (ابقا به عنوان وزیر توسعه اداری از حزب الله ) مطرح هستند.
از اهل سنت نجیب میقاتی (نخست وزیر)، محمد الصفدی (وزیر دارایی ) احمد طباره (وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی )، علاء الدین ترو(وزیر امور اجتماعی )، ولید الداعوق ( وزیر محیط زیست ) ،فیصل عمر کرامی، جهان الصمد و احمد القرعاوی هم نامزدهای پست وزیر مشاور در امور دولت هستند.
از اقلیت مارونی نام مروان شربل (وزیر کشور)، شکیب قرطباوی (وزیر دادگستری )، فادی عبود(ابقا به عنوان وزیر گردشگری )، جبران باسیل ( ابقا در پست وزارت انرژی )، سلیم کرم (وزیر مشاور دولت از جریان المرده ) مطرح شده و نماینده ششم اقلیت مارونی برای وزارت اطلاع رسانی را رئیس جمهوری لبنان انتخاب می کند.
از اقلیت کاتولیک شربل نحاس ( وزیر مخابرات )، نقولا فتوش (منتخب رئیس جمهور برای یکی از وزارتخانه ها)، نقولا صحناوی ( وزیر فرهنگ ) و از اقلیت ارتدوکس فایز غصن (وزیر دفاع از جریان المرده )، گابی لیون (وزیر کار)، سمیر مقبل ( نامزد رئیس جمهور برای معاونت نخست وزیری ) و نقولا نحاس (وزیر بازرگانی )، مطرح هستند.
از اقلیت دروز نام غازی العریضی (ابقا در پست وزیر راه و ترابری )، وائل ابو فاعور(ابقا در پست وزیر مشاور دولت ) و طلال ارسلان ( احتمالا وزیر امور مهاجران ) و از اقلیت ارمنی ها نام آلن تابوریان ( وزیر صنایع از حزب الطاشناق ) و ژاکوب بقرادونیان ( وزیر مشاور دولت ) مطرح شده اند.
در همین راستا السفیر نوشت: به هر حال اگر کارها روند مثبتی خود را طی نماید، تشکیل دولت زودتر از زمانی خواهد بود که دیگران تصور می کردند.
روزنامه النهار نیز نوشت: %95 از مشکلات پیش روی تشکیل دولت رفع شده و در حال حاضر تلاش ها برای ادامه مشورت ها با سلیمان برای معرفی ششمین وزیر مارونی ادامه دارد و ششمین وزیر اهل سنت نیز فیصل کرامی فرزند عمر کرامی نخست وزیر اسبق لبنان خواهد بود.
روزنامه المستقبل نیز با تاکید بر این امر نوشت: مشکلات گذشته پیش روی روند تشکیل دولت رفع شده است و در حال وضعیت مثبت است.
روزنامه الجمهوریه نیز در این خصوص نوشت: حداقل 12 ساعت و حداکثر 24 ساعت آینده شاهد ظهور دولت خواهیم بود.
گفتنی است بعد از گذشت 4 ماه از سقوط دولت سعد حریری و انتخاب میقاتی به عنوان نخست وزیر جدید به خاطر وجود برخی از مشکلات از جمله عدم و مشارکت گروه 14 مارس هنوز دولت تشکیل نشده است.
خاورم 1369**1030**2021** شماره 088 ساعت 13:39 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جهان