۱۹ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7539291
T T
۰ نفر
"خنده" ارزانترین آنتی بیوتیک و تسکین دهنده دردهاست ..................................................
اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/10/86 داخلی.اجتماعی.روزجهانی خنده ابتکار و خلاقیت یک پزشک هندی به نام دکتر "مادان کاتریا" در سال 1995 میلادی در خنداندن مردم باعث شد "یوگای خنده" ابداع شود و همه ساله مصادف با روز 11 ژانویه روز جهانی خنده نام بگیرد.
یک روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان معتقداست خنده ارزان ترین آنتی بیوتیک وبهترین تسکین دهنده دردهاست علاوه براینکه عمر را طولانی می سازد بلکه موجب دوری نگرانی و اضطراب و تقویت نیروی مثبت برای دستیابی به آرامش، شادابی و سلامتی می شود.
دکتر"مختار ملک پور" به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون تولید کم فیلم های طنز، مشکلات اقتصادی،ترافیک، صنعتی شدن زندگی و دیگر دغدغه هاازجمله عوامل مهمی است که خنده را بر لبان ما می خشکاند.
وی با اشاره به این که امروزه "خنده" یکی از مهمترین عوامل برطرف کننده استرس و حتی بیماریهایی جسمی است، افزود: محققان معتعقدند بیش از 80 درصد بیماریهای متداول در زندگی بیماریهای "سایکوسوماتیک" یا "روان تنی "،یعنی بیماریهایی که منشا عصبی و فکری دارند، می باشد.
وی با این بیان که اولین واکنش هیجانی جنین خنده است،اظهار داشت:کودکان به طور متوسط 300 تا 400بار در طول یک شبانه روز می خندند در صورتیکه امروزه در بزرگسالان این دفعات به 6 تا 10 بار در یک شبانه روز رسیده است که خیلی خوب نیست.
این روان شناس افزود: خنده مورد نیاز همه انسان هاست وقتی می خندیم، آرام می گیریم، کیفیت زندگیمان بهتر می شود، در واقع با خندیدن، منابع درون خود را در جهت مثبت، سوق می دهیم.
ملک پور اضافه کرد: با خنده می توان به انسانی سالم تر، شادتر، قدرتمندتر و کامیاب تر تبدیل شویم ، چرا که با ترشح هورمون های مثبت، چهره مان شاداب تر و جذاب تر می شود و احساس نشاط و طراوت می کنیم و زندگی را به شکل بهتری تجربه می کنیم.
وی با بیان این که 10 دقیقه خنده عمیق در طول روز می تواند در کاستن دردهای شدید موثر باشد، افزود: خنده سن افراد را کمتر نشان می دهد، تعادل ظریف هورمونی ایجاد را می کند، تنش ها و احساسات سرکوب شده را رها می سازد، محبوبیت و جذابیت را ایجاد می کند و در بروز ایده های نو و خلاق اعتماد به نفس ، سلامت روان و احساس امنیت موثر است.
این روان شناس اضافه کرد: یکی از بهترین هدایایی که پدر و مادرمی توانند به فرزندان خود اعطا کنند، امکان شاد زیستن و شاد بودن است و این نیازی به ثروت و دارایی فراوانی ندارد بلکه می توان با ساده ترین امکانات که همان لبخند است نیز کودکان را شاد کرد.
وی معتقد بود: بچه هایی که بتوانند احساسات و عواطف شاد درون خود را بشناسند و درک کنند، یقینا می توانند آن را در سراسر زندگی شان حفظ کنند.
وی افزود: شادی کودکان موجب تقویت روحیه، انگیزه، عزت نفس و پایداری آنها می شود و والدین می توانند بااستفاده از روش های ساده شادی و نشاط را در وجود بچه ها زنده نگه دارند.
دکتر "ایرج روحانی" متخصص مغز و اعصاب نیز به خبرنگار ایرناگفت: خندیدن، ظرفیت ریه های افراد را افزایش و موجب وارد شدن اکسیژن بیشتری به سلول ها می شود و مغز با دریافت اکسیژن بیشتر بهتر عمل می کند.
وی با اشاره به این که خنده باعث افزایش آندرفین مغز که باعث شادی و سرخوشی می شود، افزود: به این علت است که خنده از سکته های قلبی، مغزی، تنگی رگ های قلبی و بیماری های تنفسی و دهها بیماری دیگر به خوبی پیشگیری می کند.
وی یادآور شد:خنده نیز برای بسیاری از بیماری های عصبی از جمله "ام.اس" و "صرع " حکم داروی مسکن و آرام بخش دارد.
وی اضافه کرد: خنده علاوه بر این که باعث انبساط عروقی و عضلات می شود تعادل ترشح هورمونها را نیز باعث می شود، و درپی آن کلسترول خون را کاهش می دهد و ایمنی بدن را در مقابل بیماری ها بالا می برد.
به گزارش ایرنا، دکتر"رضا فروغ زاده" متخصص غدد نیز با بیان این که ترشح هورمون ایمونوگلوبولین با خندیدن ارتباط مستقیمی دارد ، گفت: در روزهای شاد و خندان، میزان ترشح "ایمونوگلوبولین" به مقدار زیاد صورت می گیرد اما در روزهای حزن انگیز، میزان ترشح آن بسیار پائین است که این باعث می شود بیشتر در معرض آلودگی ویروس و میکروب قرار بگیریم.
وی بااشاره به این که "ایمونوگلوبولین" به دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با بیماریها، کمک می کند، افزود: هورمون "سایتو - کنیاز" که به آن "هورمون شادی" نیز گفته می شود، در اثر شاد بودن و خندیدن، ترشح شده و دستگاه ایمنی بدن را قوی تر می سازد.
وی اضافه کرد: هورمون "اندورفین" که در شخص احساس اعتماد به نفس و سرخوشی می کند،در اثر خندیدن، تولید می شودو مقدار ترشح این هورمون با ورزش و فعالیت های نشاطآور، بالا می رود.
همچنین یک کارشناس اسلامی در این باره به ایرنا گفت: لبخند یکی از آداب و عادات پسندیده و تاکید شده از سوی پیغمبران و امامان معصوم (ع) می باشد.
آیت الله "حسین محمدآبادی" افزود: حضرت محمد (ص ) درباره لبخند زدن می- فرمایند "لبخند زدن تو به برادرانت برای توصدقه است ، و در حدیث دیگری فرموده است " لبخند و برخورد حسنه، تو را از آتش دوزخ دور می کند".
وی گفت: در کتاب "حلیه المتقین" "علامه مجلسی" نیز از ائمه معصومین (ع) روایات بسیاری در این اخلاق حسنه که از صفات بارز ائمه معصومین می باشد ، آمده است.
آیت الله محمدآبادی افزود: در این کتاب از حضرت امام جعفر صادق (ع) آمده است: "اولین اخلاق پسندیده هر مومن لبخند زدن به محض دیدن هربنده ای حتی دشمن می باشد".
وی گفت: در حدیث دیگری از امام رضا(ع) آمده است: "نیکوترین فرد آن است که با لبخند مصافحه و دوست خود را در آغوش بگیرد".
به گزارش ایرنا، در روز جهانی خنده اعضای کلوپهای خنده سراسر دنیا که در ایران نیز راه اندازی شده است، در محیطی پاک دور هم جمع می شوند و همه باهم می خندند و با این خنده به جهانیان و همه مردم کره زمین اعلام می کنند که در این دنیا پر از اضطراب و استرس نباید خنده را فراموش کرد، و باهم فریاد می زنند "ما شادترین افراد روی زمین هستیم".
7133/603/546 شماره 407 ساعت 15:59 تمام
۰ نفر