۱۰ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7481067
T T
۰ نفر
معاون دانشگاه گیلان بر ضرورت تحلیل مبانی میرزا و نهضت جنگل تاکید کرد ...................................................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/09/87 داخلی.فرهنگی.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان بر ضرورت تحلیل مبانی میرزا و نهضت جنگل تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، "دکتر ارسلان دمیرچی" روزیکشنبه در اولین همایش کشوری دانشجویی میرزاکوچک خان و نهضت جنگل در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان افزود: مدت زیادی از نهضت جنگل نمی گذرد، اما حتی گیلانها از تفکرات و اندیشه میرزا بیگانه هستند.
وی اظهار داشت: بایستی با فعالیتهای فکری و پژوهشی نهضت جنگل را تحلیل کنیم و خدمات میرزاکوچک خان جنگلی رابرای بهره گیری نسل آینده ایفا نماییم.
وی گفت: دانشگاه گیلان توانایی دارد که با همراهی و همکاری با دستگاههای ذیربط از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه اقدام عملی انجام دهد.
دکتر دمیرچی افزود: دانشگاه گیلان با دارابودن مرکز پژوهش گیلان شناسی می تواند بستر خدمات رسانی در این بخش باشد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان از همکاران گیلان شناسی این دانشگاه خواست تا در این زمینه تلاش بیشتری به خرج دهند.
وی گفت: دانشگاه گیلان بایستی با برگزاری چنین همایش هایی بتواند نقش و جایگاه خود را برای بزرگداشت بزرگان این کشور که از جان و مال خود فرو گذار نکردند، کوشا باشد.
وی اظهار امیدواری که انجام تحقیقات، سخنرانی ها و نمایشگاههایی که در زمینه نهضت جنگل برپا می شود، نتایج خوبی برای نسل جوان به همراه داشته باشد.
اولین همایش دانشجویی کشوری "میرزا کوچک خان و نهضت جنگل" روز یکشنبه در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در رشت برگزار شد.
این همایش یک روزه به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه سرداربزرگ نهضت جنگل به همت دانشجویان کانون مطالعات فرهنگی و نشر اندیشه وابسته به امور فرهنگی دانشگاه گیلان برگزار شد.
میرزا کوچک خان جنگلی "یونس" فرزند میرزا بزرگ در سال 1298 هجری قمری در محله استاد سرای رشت متولد شد.
میرزا در جوانی به امید نجات مشروطه به مجاهدین پیوست و در فتح قزوین و تهران به دست مجاهدین مشروطه شرکت داشت که در مبارزه با قوای استبداد مجروح شد و مدتی را در بادکوبه "باکو" و تفلیس برای درمان اقامت گزید.
وی در برگشت به رشت به دلیل فعالیت های بیگانه ستیز خود،به تهران تبعید شد و در سال 1334 هجری قمری رسما برای مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی کمیته ای را در تالش به نام "اتحاد اسلام" با 34 ماده و 9 فصل نامه تشکیل داد و نهضت جنگل را رهبری کرد.
نهضت جنگل پس از هفت سال مبارزه به دلیل شهادت و دستگیری یاران و خیانت برخی از نزدیکان میرزا به انتهارسید و کوچک خان یکه و تنها تا آخرین نفس درمقابل دشمنان پایداری کرد اما سرانجام در دامنه کوه گیلوان به شهادت رسید.
اکنون آرامگاه وی در محله سلیمانداراب رشت زیارتگاه آزادگان و عاشقان ولایت حسینی است.
یازدهم آذرماه سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی است. ک/3.
7286/604 شماره 160 ساعت 13:22 تمام
۰ نفر