۲۶ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7146362
T T
۰ نفر

200 قشلاق عشایری استان اردبیل تجمیع می شود

۲۶ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7146362
200 قشلاق عشایری استان اردبیل تجمیع می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/26 اجتماعی.داخلی.عشایر پارس آباد مغان، اردبیل- جانشین ریاست سازمان و معاون توسعه و عمران امور عشایری کشور گفت : در راستای خدمت رسانی هر چه بهتر به عشایر 200 قشلاق عشایری استان اردبیل در قالب 40 کانون سکونتگاه عشایری تجمیع می شوند.
به گزارش ایرنا سید ولی صفرزاده روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت طرح های عشایری پارس آباد مغان پراکندگی قشلاقات را مانع بزرگی در امر خدمات رسانی مطلوب به جامعه عشایری دانست و افزود: در زمان حاضر طرحی از سوی بنیاد مسکن در حال مطالعه است که در صورت اجرایی شدن این طرح که هیچ منافاتی با دامداری و کوچ ندارد ،عشایر در سکونت گاه های ثابت سکنی گزیده و از خدمات دولت در زمینه های بهداشتی و آموزشی و امکانات زندگی بهره مند می شوند.
وی تبدیل دام سبک به سنگین را از سیاست های این سازمان عنوان کرد و افزود : اجرای این طرح نقش موثری در جلوگیری از تخریب مراتع و افزایش درآمد جامعه عشایر خواهد داشت.
صفرزاده ، کوچرو بودن را از اساسی ترین خصیصه عشایر ذکر کرد و گفت: کسانی که دامدار هستند و به ییلاق و قشلاق کوچ می کنند از نظر سازمان امور عشایری عشایر هستند و باید از خدمات دولت به این قشر برخوردار باشند.
وی به طرح اسکان عشایر در منطقه مغان اشاره کرد و اظهار داشت : در صورت آماده شدن زیر ساخت و امورات زیربنایی در کانون های سکونت گاهی، اغلب قشلاقات مشمول انتقالی در بحث اسکان و ساماندهی عشایر ، موافق انتقال از مکان فعلی به این کانون ها خواهند بود.
جانشین ریاست سازمان و معاون توسعه و عمران امور عشایری کشور اضافه کرد: عشایر استان اردبیل از لحاظ توان مالی و تعداد دام جزء عشایر خوب در کشور هستند.
به گفته او، از نظر امکانات زیربنایی و آب و خاک، خداوند نعمت های زیادی به این منطقه داده است از این رو با استفاده بهینه از امکانات موجود، می توان وضع زندگی عشایر منطقه را متحول کرد.
وی به قابلت ها و توانمندی های بالای منطقه مغان از نظر آب و خاک اشاره کرد و گفت: در گذشته کارهای خوبی در حوزه آب و خاک در منطقه عشایری انجام شده است و استمرار این پروژه ها با سرعت بیشتر ضرورت دارد.
وی طرحهای پمپاژ دشت فتحعلی ، گل مالی ، قلی بیگلو و اژدر بیگلو را از پروژه های مهم در مناطق عشایری این منطقه ذکر کرد و ادامه داد : برای تکمیل طرح پمپاژ فتحعلی به حدود 40میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار ظرف امسال به بهره برداری می رسد .
جانشین ریاست سازمان و معاون توسعه و عمران امور عشایری کشور اضافه کرد : با تکمیل و بهره برداری از این پروژه عظیم حدود 750خانوار در قالب 16 قشلاق عشایری از آن بهره مند خواهند شد.
**7121/530شبک * شماره 009 ساعت 02:07 تمام
۰ نفر