۲۶ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7116818
T T
۰ نفر
رادیو برون مرزی صدا وسیمای مرکز اردبیل (آران ) افتتاح شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/26 فرهنگی.داخلی.صداو سیما اردبیل ، همزمان با سالروز میلاد امام علی (ع) رادیو برون مرزی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز اردبیل (آران ) افتتاح و پخش برنامه های خود را به زبان آذری آغاز کرد .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، رادیو آران که پخش آزمایشی آن از 26 اردیبهشت آغاز شده بود از روز پنج شنبه رسما افتتاح شده و قرار است روزانه از ساعت 10 تا 14 به مدت چهار ساعت برنامه های متنوع مذهبی ، فرهنگی ، اجتماعی و خبر به زبان آذری به مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و آذری زبان های سراسر جهان پخش کند .
هم اکنون صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران دارای سه رادیوی آذری زبان می باشد که از تهران روزانه بمدت یکساعت ، از تبریز به مدت 4 ساعت و رادیو آران اردبیل به مدت 4 ساعت برنامه پخش می کنند .
شبکه تلویزیونی سحر نیز به زبان آذری برای آذری زبان ها برنامه پخش می کند که به گفته مسوولان آن بزودی پخس ان 24 ساعته خواهد شد .
معاون برون مرزی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاح رادیو آران در سخنانی با تحلیل علل فروپاشی شوروی سابق و ایجاد کشورهای مستقل گفت : شوروری سابق با ایدئولوژی کمونیستی خود هم در تئوری و هم در عمل شکست خورد ولی با فروپاشی آن کشورهایی مستقل از روسیه ایجاد شد که در راس بسیاری از آنها همان حاکمان کمونیسم سابق روی کارآمدند .
محمد سرافراز با بیان اینکه غرب از فروپاشی شوروی سوء استفاده کرده و در برخی از این کشورها نفوذ یافت گفت : آنچه در جریان فروپاشی شوروی اتفاق افتاد این بود که ملت ها نتوانستند به خواسته خود دست یابند .
وی همچنین به بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه اشاره کرده و گفت : در جریان خیزش مردمی در کشورهای اسلامی آنچه اتفاق افتاد بیداری ملت ها و شکست رژیم های دیکتاتوری وابسته به غرب بود .
سرافراز بیان کرد : این حکومت های دیکتاتوری وابسته به آمریکا و غرب بودند و آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی از بیداری مردم نگران بوده و در تلاش برای انحراف انقلاب های مردمی و حفظ حکومت های وابسته به خود هستند .
به گفته وی، آمریکا در افغانستان و عراق شکست مفتضحی خورده و در دیگر کشورهای اسلامی نیز حاکمان وابسته به کاخ سفید یکی پس از دیگری در حال شکست و فرار هستند .
معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در شرایط حساس و فرصت استثنایی قرار گرفته ایم گفت : باید از فرصت شکست و ضعیف شدن استکبار و رژیم های وابسته بهآن نهایت استفاده را کرده و صدای اسلام ناب محمدی را به گوش جهانیان برسانیم .
وی تاکید کرد که اسلام برای اداره جهان هم از نظر تئوری و عمل الگو و مدل حکومتی ارایه کرده است، گفت : باید صدای اسلام راستین را به گوش تشنگان جهان برسانیم و در این راستا صداو سیما با برنامه های برون مرزی خود نقش مهمی دارد .
وی به افتتاح رادیو آران اشاره کرده و گفت : با اینکه تنها یکماه این رادیو بصورت آزمایشی برای جمهوری آذربایجان برنامه پخش میکند ولی در این مدت کم در این کشور مخاطبان زیادی پیدا کرده و تماس های بیشماری از آذری زبان ها با این شبکه صورت گرفته است .
سرافراز با بیان اینکه صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران به 36 زبان برنامه برون مرزی دارد گفت : امسال شبکه تلویزیونی اسپانیولی زبان صدا و سیما راه اندازی می شود .
به گفته وی ، سایت این شبکه تلویزیونی راه اندازی شده و برنامه های مورد نیاز برای شروع فعالیت آن نیز در حال تولید میباشد .
وی افزود: شبکه تلویزیونی آی فیلم نیز که در آن فیلم های سینمایی به زبان عربی و با امکان انتخاب زبان آن به فارسی پخش خواهد شد بزودی راه اندازی می شود .
در این آیین سید حسین صابری استاندار اردبیل نیز تاکید کرد که ما هر آنچه داریم از امام و شهدا می باشد و با ایده در جهت صدور انقلاب بویژه اصول اسلامی به جهانیان اقدام کنیم .
وی افزود: صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران در صدور انقلاب به جهان نقش مهم و اساسی داشته و باید پیام انقلاب و اسلام را به سراسر جهان منتقل کند .
وی به موج بیداری اسلامی در جهان اشاره کرده و گفت : صداو سیما در بیداری ملت ها نقش مهمی برعهده دارد و رادیو آران نیز با افتتاح و فعالیت خودباید به وظیفه خود در رساندن پیام انقلاب و اسلام به مخاطبان خود عمل کند .
530/ 3404 شماره 054 ساعت 17:13 تمام
۰ نفر