۲۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7115914
T T
۰ نفر
حجم ذخیره آب در سد شهید رجایی ساری 25 درصد کاهش یافت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/21 اقتصاد.سد.حجم آبگیری.مازندران ساری - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندان گفت: حجم ذخیره آب در سد مخزنی شهید رجایی ساری در سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است.
رمضان طهماسبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ظرفیت آبگیری سد مخزنی شهید جایی ساری را 162 میلیون مترمکعب ذکرکرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی در 9 ماهه گذشته و همچنین کاهش آبدهی رودخانه تجن، میزان ذخیره آب در سه ماهه اول فصل زراعی به رغم نوبت بندی آب به پایین ترین حد ممکن در 10 سال گذشته رسیده است.
وی اظهارداشت: همزمان با آغاز فصل زارعی 123 میلیون مترمکعب آب در سد مخزنی شهید رجایی ساری ذخیره سازی شد که تاکنون حدود 50 درصد مصرف شده است.
وی گفت: با هدف تامین آب کشاورزی مورد نیاز در فصل زراعی، بهره گیری از سفره های آب زیرزمینی به موازات آب های سطحی در این دشت و حوزه های آبریز با هدف جبران کمبود آب کشاورزی اجنتاب ناپذیر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران، افزود: با توجه به حجم آب موجود و مدت زمان باقیمانده تا پایان فصل زراعی، امکان رهاسازی بیشتر آب از سد مخزنی شهید رجایی ساری وجود ندارد و به همین علت کشاورزانی که تاکنون موفق به راه اندازی و بهره برداری از چاه های کشاورزی نشده اند، باید در اسرع وقت نسبت به این مهم اقدام کنند.
طهماسبی گفت: همچنین کشاورزانی که تاکنون به علت کشت کلزا و یا هر دلیل دیگری موفق به آب تخت اراضی خود نشده اند، باید با توجه به محدودیت آب های سطحی در این دشت، از کشت شالی خودداری کنند.
سد شهید رجایی ساری در 45 کیلومتری ساری بر روی رودخانه دودانگه ( سرشاخه اصلی تجن ) واقع شده و سالان آب مورد نیاز 52 هزار هکتار از اراضی منطقه را تامین می کند.
مازندران دارای 147 شاخه رودخانه، یک هزار و 898 سردهنه کشاورزی، 48 رشته قنات، 62 هزار و 866 چاه مجاز، هفت هزارو 394 دهنه چشمه و 729 قطعه آب بندان است. ک/3 2501/503/508 شماره 116 ساعت 15:41 تمام
۰ نفر