۲۷ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7104461
T T
۰ نفر

شیشه، ماده مخدری که شیشه عمر را می شکند

۲۷ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7104461
شیشه، ماده مخدری که شیشه عمر را می شکند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/27 اجتماعی.اعتیاد.مواد مخدر.ایلام ایلام- جوانی ، شادابی ، سرزندگی و تلاش و تکاپو همه را می توان در میان انسانهای سالم و تندرستی که با درایت و عقل سلیم از شیشه عمر خویش مواظبت می کنند ، پیدا کرد.
اما چه بسیار افرادی هستند که به دنبال هوسهای پوچ و بی توجه به سلامت و تندرستی خویش قدم در بی راهه گذاشته و با دست خود تن سالم و شاداب خویش را در گرداب هولناک اعتیاد به تباهی و فنا می کشانند.
نه جامعه از وجودشان امن است ، نه خانواده و نه خود که با دستان خویش گور خود را کنده اند و اینک راهی برای خلاصی از این هول و هراس نمی یابند.
در جامعه همواره افراد معتاد به عنوان افرادی فنا شده که زندگی خویش را به تباهی کشیده اند و دود ناشی از آن چشم خانواده و اطرافیانشان را کور کرده، تلقی می شوند.
چه بسیار زندگی هایی که با عشق و محبت آغاز می شود و سپس به دلیل اعتیاد پدر خانواده همه تارهای زیبای آن رشته شده و برباد می رود.
چه بسیار کودکان طلاقی که افسرده و سرخورده تا سالهای سال باید داغ ننگ پدر و خانواده ای معتاد را تحمل کنند.
چه بسیار زنان مهربان و کدبانویی که باید لحظات سخت زندگی را با شوهرانی معتاد و بی لیاقت با بختی به سیاهی شب، با اشک چشم و خون دل به سر کنند.
چه بسیار مادرانی که میوه جانشان و گل باغ زندگیشان به دلیل گرفتاری در دام اعتیاد پرپر شده و با حسرت و آه باید ننگ فرزندی معتاد را تحمل کنند.
و این همه به دلیل بی توجهی افرادی است که دانسته یا نادانسته قدم در راه خلاف گذاشته و حتی برای یکبار هم شده برای چشیدن لذت آنچه که وهم و دروغ است، امتحان می کنند.
این در حالی است که روز به روز با پیدایش مواد مخدر جدید و صنعتی که درمان آنها بسیار سخت و در پاره ای موارد غیر ممکن است راه رفته را بازگشت کردن غیر ممکن می شود و این تباهی جز در افسون ، هرویین ، شیشه، کراک ، مرفین و ... میسر نمی گردد.
متخصصان درمانگر اعتیاد می گویند برای درمان کسی که به مواد محرک شیشه اعتیاد پیدا می کند، داروی خاصی در دنیا وجود ندارد و داروهایی که تجویز می شود تنها به کاهش علایم ناراحت کننده بیمار کمک می کند.
شیشه یکی از دهها مواد محرکی اعتیادآور و خطرناک است که به شکل کریستال های ریز همچون شکر است و هر روزه به واسطه پیامدهای مصرف آن حوادث وحشتناکی در جوامع مختلف روی می دهد.
یکی فرزند کوچکش را می کشد، دیگری پدر و مادر خویش را به هلاکت می رساند و هزاران هزار حوادثی که در پی توهم مصرف شیشه رخ می دهد از جمله مواردی هستند که در کوچه و بازار و مجلات و اخبار می توان هر روز یکی از آن ماجراها را شنید و دید و سری به علامت افسوس تکان داد.
یکی از پزشکان ایلامی گفت: قاچاقچیان و فروشندگان این مواد ادعا می کنند که شیشه حاوی مرفین نبوده و اعتیاد آور نیست، اما واقعیت این است که شیشه ماده محرک بسیار اعتیادآور و خطرناکی است.
دکتر شکوفه ملکی افزود: فردی که به مصرف شیشه روی می آورد در ابتدا علایمی را تجربه می کند که به طور کاذب برای او جاذبه دارد، اما سپس دچار بی خوابی، کابوس و کاهش اشتها می شود و با تداوم مصرف شیشه، تنفس و ضربان قلب افزایش می یابد و فشار خون و دمای بدن بالا می رود.
وی اظهار داشت: فرد مصرف کننده شیشه تحریک پذیر و پرخاشگر می شود و احتمال دارد به هر خشونتی دست بزند.
وی ،اضطراب، گیجی، لرزش اندام ها، تشنج و در آخر ایست قلبی و مرگ را از جمله عوارض مصرف شیشه برشمرد و گفت: مصرف مداوم و درازمدت شیشه موجب سوء ظن و توهم، خشونت، کاهش شدید قوه حافظه، توهم شنوایی و بینایی شده و افسردگی و جنون آنی و بسیاری از اختلالات عصبی را به دنبال دارد.
دکتر ملکی افزود:مصرف شیشه ترشح دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین را در سیناپس های عصبی در مغز بشدت افزایش می دهد و به تحریک سلول های مغز منجر می شود.
وی ادامه داد: مصرف شیشه شخص را در وضعیتی قرار می دهد که تمایل به درمان ندارد و شاید این عارضه بدترین تاثیر این مواد بر مغز باشد.
وی در خصوص درمان معتادانی که به این ماده مخدر معتاد هستند، گفت: درمان اعتیاد به مصرف شیشه همچون سایر مواد مخدر مشکل ترین درمان هاست.
وی اظهار داشت: برای درمان اعتیاد به مواد مخدری که مرفین دارند مثل تریاک، کراک و هرویین ، داروهایی مثل متادون وبوپره نورفینتجویز می شود اما برای شیشه داروی خاصی نداریم.
وی ادامه داد:داروهایی که برای درمان شیشه استفاده می شود داروهای کمکی از جمله ضد اضطراب و ضد افسردگی است که این داروها در کاهش علایم بیمار تا حدودی موثر هستند.
ملکی گفت: دردهای عضلانی، شکم درد، اسهال، عطسه، آبریزش بینی، اشک ریزش و سیخ شدن موها از جمله علایم محرومیت از مواد مخدر همچون تریاک ،شیره، هرویین و کراک مرسوم در ایران است.
وی افزود: برای درمان عوارض اعتیاد به شیشه براساس مدت و نوع و روش مصرف ممکن است که فرد نیاز به درمان دارویی به شکل بستری شدن یا سرپایی داشته باشد.
وی اظهار داشت: پس از درمان اختلالات روان پزشکی بیمار باید به وسیله روان پزشک خبره مورد بررسی و درمان قرار گیرد و به دنبال آن یا همزمان آموزش خانواده، آموزش مهارت های بهبود اولیه و پیشگیری از بازگشت و رفتار درمانی برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: در اثر ترک اعتیاد به شیشه، فرد دچار افسردگی عصبی، بی علاقگی،خواب طولانی، به هم ریختگی روحی، کمی انرژی و سراسیمگی می شود که این علایم به مرور زمان برطرف خواهد شد.
وی گفت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده پس از ترک شیشه فرد دچار نوعی ناتوانی و درماندگی و اختلال در الگوی خواب و کابوس شبانه می شود، تا جایی که توانایی انجام وظایف و کارهای روزمره او مختل می گردد اما فرد با مراجعه به پزشک متخصص می تواند به مرور زمان بر این حالات غلبه کند.
به امید اینکه همه جوانان ایرانی از گرداب هولناک اعتیاد خود را حفظ کنند و با عزت نفس و تقویت ایمان در وجود خویش شادابی و سرزندگی را برای ایران اسلامی و شکوفایی کشور به ارمغان آورند.
گزارش از : ناهید ابراهیمی 7177/1139/ 640 شماره 014 ساعت 10:17 تمام
۰ نفر