۱۲ آذر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7001361
T T
۰ نفر
دریاچه ارومیه 4 میلیارد تن املاح معدنی قابل استحصال دارد/ قسمت اول / # ارومیه - خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/9/1374 بر اساس اعلام اداره کل معادن و فلزات آذربایجان غربی دریاچه ارومیه با ذخیره ای حدود چهار میلیارد تن از املاح مختلف یکی از منابع معدنی بسیار غنی کشور است .
دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی با 5750 کیلومتر وسعت بیستمین دریاچه جهان و از نظر شوری و وجود موجود زنده ای به نام آرتمیا با تراکم زیاد دومین دریاچه دنیا بعد از دریاچه نمک در آمریکااست علت شوری آب دریاچه ارومیه وجود بافت نمکی ( گنبدهای نمکی ) در قسمت شمالی دریاچه و ورود املاح زیاد از طریق رودخانه آجی چای ( تلخه رود ) است.
مدیرکل معادن و فلزات آذربایجان غربی معتقد است منابع طبیعی موجود در دریاچه ارومیه می تواند با راه اندازی واحدهای صنعتی و معدنی زنجیره ای در اطراف دریاچه ضمن ایجاد زمینه های اشتغال ، مواد اولیه تعداد زیادی از واحدهای تولیدی کشور را فراهم کند.
در جریان سفر امسال رییس جمهوری به آذربایجان غربی نیز با توجه به اهمیت املاح دریاچه ارومیه در اقتصاد منطقه ضرورت انجام مطالعات جهت تعیین میزان برداشت آب از دریاچه مورد تاکید قرار گرفت .
علی قره باغیان خواستار ایجاد امکانات بهره برداری سالانه تا 500 هزار تن املاح از دریاچه ارومیه شد.
وی می گوید چنانچه برداشت املاح از دریاچه ارومیه به میزان معقولی صورت پذیر د تاثیر منفی در سیستم اکولوژیک این مجموعه ایجاد نمی کند.
محمود سعدآبادی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز گفت اداره کل حفاظت محیط زیست در آذربایجان غربی مخالف بهره برداری از آب دریاچه ارومیه نیست ولی امکان و میزان بهره برداری را فقط باید مطالعات علمی مشخص کند.
وی اضافه می کند بهره برداری غیراصولی ممکن است با پائین آوردن درصد شوری آب اکوسیستم دریاچه ارومیه و حیات موجودات آن را با خطرجدی مواجه کند.
با توجه به میزان شوری آب دریاچه ارومیه ( بین 180 تا 220 گرم در لیتر) محصولات متنوعی نظیر نمک طعام خوراکی - بهداشتی - طبی و مواد ارزشمندی مانند کلر- سدیم - پتاسیم - منیزیم و 20 نوع ماده معدنی دیگر در آب این دریاچه وجود دارد.
وزارت معادن و فلزات موافقت های اصولی متعددی از جمله استحصال نمک تصفیه شده - نمک طبی و صنعتی و استحصال املاح مختلف را از آب دریاچه صادر کرده است.
براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی طرح کربنات سدیم از جمله طرحهای مهمی است که موافقت اصولی آن صادر شده که در صورت اجرای طرح با تولید سالانه یکصد هزار تن کربنات برای حداقل 500 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.
مدیرکل معادن و فلزات آذربایجان غربی می گوید سازمان محیط زیست به موجب ماده 9 قانون زیست محیطی بهره برداری از این منبع را عملا" متوقف کرده است مدیرکل حفاظت و محیط زیست آذربایجان غربی نیز می گوید دریاچه ارومیه توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان پارک ملی به تصویب رسیده و ازطرف سازمان جهانی یونسکو جزو 59 منطقه بین المللی ذخائر طبیعی کره مسکونی معرفی شده است .
ادامه دارد...............
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد