۱۷ آذر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6934762
T T
۰ نفر
گلایه شهروندان تهرانی از کمبود گازمایع - مسوولان وعده رفع مشکل را دادند # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/09/77 عدم توزیع به موقع و مناسب سیلندرهای گازمایع توسط شرکت های توزیع کننده در سطح شهر تهران طی روزهای اخیر و باردیگر مشکلات عدیده ای برای مردم به وجود آورده است.
این درحالیست که مسوولان مربوطه می گویند ، مشکل توزیع گازمایع در روزهای آینده رفع خواهد شد.
با توجه به اینکه اکثر شهرهای کشور لوله کشی گاز شده اند اما هنوز مناطقی از کلان شهر تهران و بعضی از شهرهای استان تهران از گاز شهری محروم بوده و هم چون گذشته از سیلندرهای گاز مایع استفاده می کنند.
عدم توزیع مناسب و به موقع گاز مایع توسط شرکت های توزیع کننده هرازگاهی به عنوان یک مشکل اصلی برای خانوارهای تهرانی بروز می کند که هنوز از سیلندرهای گاز مایع استفاده می کنند.
این خانواده ها می گویند: عدم توزیع به موقع گاز مایع به خصوص در فصل سرما وضعیت اسفباری برای آنها به وجود می آورد و در مقابل نیز کسی پاسخگو این مشکل نیست.
تعدادی از مشترکین سیلندرهای گاز مایع در این خصوص اظهار داشتند: جلب رضایت مشترکین ، توزیع مناسب و همچنین ذخیره سازی از جمله وظایف اصلی شرکت های توزیع کننده گاز است. این شرکت ها موظف هستند در هر شرایطی پاسخگوی نیاز مشترکین خود باشند.
" قاسم باقرپور" یک شهروند تهرانی که در منطقه باغ فیض سکونت دارد و دارای کارت اشتراک گازمایع است گفت: حدود دو ماه است که با مشکل کمبود گاز مایع و عدم توجه مسوولان شرکت پرسی گاز در این خصوص مواجه هستیم.
وی افزود: اگر شرکت های توزیع کننده برای رساندن گاز به مشترکین خود مشکل دارند پس چطور در بازار آزاد به راحتی می توان آن را تهیه کرد.
اکبر علی پور که برای تهیه گاز به جایگاه توزیع در عبدل آباد مراجعه کرده بود گفت : تاکنون چند بار برای تهیه یک کپسول گاز از ساعت شش صبح به این مکان مراجعه کرده ام اما بعد از توزیع مقداری سیلندر گاز ، کارکنان جایگاه اعلام می کنند که گاز تمام شده است.
وی افزود: به نظر من در جایگاه های توزیع گاز مایع تخلفاتی صورت می گیرد و کسی هم به آن توجه نمی کند.
ثریا عابدینی که به همراه بچه خود از ساعت هفت صبح برای تهیه یک کپسول گاز به جایگاه شهرک چشمه آمده بود نیز در گفت و گو با خبرنگارگروه گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: امروز بعداز ساعت ها معطلی توانستم یک سیلندر گاز تهیه نمایم.
وی افزود: بیش از 10 روز است که شرکت بوتان درمنطقه ما گاز توزیع نکرده است و دارندگان این نوع سیلندر با مشکل روبرو هستند.
عباس بشیری دیگر مصرف کننده گاز مایع گفت: چند روزی است که سیلندر گاز را پشت موتورم بسته ام و در خیابان ها به دنبال خودروهای توزیع گاز می گردم.
وی افزود: تاکنون چند بار با موتور به تعقیب خودرو توزیع گاز رفته ام اما متاسفانه راننده آنها توجه ای به درخواستم نکرده اند.
وی گفت : این درحالیست که نرخ هرسیلند گاز در بازار سیاه 4500 تا 5000 ریال است و به راحتی قابل دسترسی می باشد.
یکی از دست اندارکاران توزیع گاز مایع که خواست نامش فاش نشود گفت: سهیمه گاز تهران اخیرا کاهش یافته است و به همین دلیل مردم با مشکل تهیه گاز مایع روبرو هستند.
وی افزود: شرکت های توزیع کننده گاز مایع موظف هستند گاز مصرفی مشترکین خود را تامین کنند و به ما تحویل دهند تا آن را توزیع کنیم ، امااگر کمبودی وجود دارد به ما مربوط نمی شود.
وی افزود: شرکت های توزیع کننده گاز یک روز شش خودرو حامل سیلندر گاز و روز دیگر دو خودرو به ما تحویل می دهند و ما هم مجبور هستیم همین مقدار را بین مردم توزیع می کنیم اما مردم به خیال اینکه باز هم سیلندر گاز خواهد آمد پشت در جایگاههای توزیع منتظر می مانند.
مدیر تامین و توزیع شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تشریح روند کنونی توزیع و تامین گاز مایع گفت: بر خلاف فرآورده های دیگر نفتی که می توان آن را تا دو ماه ذخیره کرد، به خاطر نیاز به فن آوری بالا ، گازمایع را در حال حاضر فقط می توانیم تا دو روز ذخیره سازی کنیم.
مهندس ناصر سجادی در گفت و گو با خبرنگار گروه گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان این مطلب که گاز مایع نسبت به دیگر فرآورده ها آسیب پذیر تر است افزود: یکی از مسایل و مشکلات اساسی که باعث وقفه در توزیع گاز مایع می شود نبود ظرفیت ذخیره سازی و سیستم حمل و نقل از مبادی ورودی به داخل شهرها است.
وی افزود: شرکت های پرسی، ایران گاز و بوتان 75 درصد توزیع گاز مایع را در سراسر کشور به عهده دارند و 25 درصد دیگر به عهده 40 شرکت توزیع کننده گاز مایع می باشد.
وی گفت: شرکت های تحت پوشش این شرکت نیز مشکل حمل و نقل دارند و ظرفیت آنها محدود و مشخص است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در مقاطعی از سال مشترکین گاز مایع دچار مشکل می شوند گفت: تعمیرات اساسی پالایشگاه که هر سال صورت می گیرد و ظرفیت محدود و مشخص حمل و نقل از مشکلات اصلی توزیع گاز مایع در کشور می باشد.
وی به طور مثال افزود: اگر پالایشگا تهران در حال تعمیر باشد بناچار می بایست گاز مصرفی را از پالایشگاه های جنوب کشور وارد کنیم که با توجه به کمبود ظرفیت حمل و نقل این فرآورده و دوری راه ، کمبود گازمایع خیلی زود نمود پیدا می کند.
سجادی کمبود چند هفته اخیر گاز مایع در نقاط مختلف تهران را تعمیرات بخشی از پالایشگاه تهران ذکر کرد و گفت: هم اکنون این تعمیرات انجام شده و به تدریج مسئله کمبود گاز مایع طی دو هفته آینده حل خواهد شد.
غلامعلی شریفی رئیس پخش منطقه تهران در خصوص سهمیه گاز مایع شهروندان تهرانی و علت نارسایی در توزیع آن گفت: مصرف عادی تهران روزانه 65 هزار سیلندر است و زمانی که در یک بخش از سیستم اشکالی پیش می آید به طور طبیعی مراکز عرضه با وقفه توزیع روبرو خواهند شد.
وی افزود: ما کمبود گاز مایع را تایید می کنیم اما این مشکل به صورت عام نبوده بلکه دربعضی از شهرها و شهرک های اطراف تهران و محلات جنوب شهر تهران این مشکل وجود داشته است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر پالایشگاه تهران تعمیر شده و صادرات هم در این بخش صورت نمی گیرد جای هیچ گونه نگرانی از برای پاسخگویی به تقاضای مشترکین درفصل زمستان نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سوال که نظارت بر قیمت های مصوبه از سوی چه ارگانی اعمال می شود و چرا گاز مایع در حالت کمبود در بازار سیاه با قیمت بالا فروخته می شود، گفت: بحث نظارت بر قیمت ها به عهده سازمان بازرسی و نظارت و تعزیرات است و تامین سهمیه به عهده شرکت پخش فرآورده های نفتی می باشد.
وی همچنین قیمت برای مصرف کنندگان گاز مایع در تهران ، شهریار، فیروزکوه، ورامین، دماوند و اسلام شهر را به ترتیب 1700 ، 2100 ، 2300 ، 2200 ، 2200 و 1085 ریال ذکر کرد.
وی بااشاره به این موضوع که شهروندان باید تلاش کنند تا مشترک شرکت های توزیع کننده گاز بشوند ، گفت : سیاست شرکت پخش فرآورده های نفتی این است که توزیع گاز مایع فقط برای مشترکین باشد.
اکبر فلاح تفتی مدیر عامل شرکت پرسی گاز در خصوص معضلات و مشکلات شرکت های توزیع کننده گاز مایع که بعضا دارای قدمت 40 ساله می باشند گفت: متاسفانه شرکت های گاز حتی از یک خط لوله انتقال گاز برخوردار نیستند.
وی با اشاره به اینکه مجموع سیلندر گاز در گردش در سراسر کشور 23 میلیون عدد می باشد گفت: تقریبا نصف این مقدار نیاز به تعمیرات اساسی دارند.
مدیر عامل شرکت پرسی گاز تصریح کرد: با توجه به اینکه در سراسر کشور 9 میلیون خانوار تحت پوشش گاز مایع قرار دارند اما این شرکت ها به تنهایی قادر به انجام افزایش ذخیره سازی، بازسازی و نوسازی سیلندرها نیستند.
مدیرعامل شرکت پرسی گازدر خصوص جایگاه های موجود در کنار سازمانهای میادین میوه وتره بار گفت : در تهران با هماهنگی شهرداری و برای رفاه حال شهروندان جایگاههایی برای توزیع گاز مایع اختصاص داده شده است که شهروندان بعد از وقت اداری بتوانند گاز مصرفی خود را تامین نمایند.
وی افزود: به نظرمن در حال حاضر روند توزیع بحرانی نمی باشد و با آمدن پالایشگاه تهران در مدار توزیع تقریبادر 20 منطقه تهران از هفته آتی وضعیت توزیع گازمایع خوب خواهد شد.
(50/180/ 189/11)
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد