۲۰ آبان ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6932983
T T
۰ نفر
اختلاف تجاری واشنگتن با اتحادیه اروپایی ناشی از تاثیرپذیریهای سیاسی است # لندن ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/08/77 به گفته مسوولان اتحادیه اروپایی این احتمال وجود دارد سیاست آمریکا در قبال اختلاف با اروپا در مورد تجارت موز، از "کارل لیندنر" رییس یکی از بزرک ترین شرکتهای تجارت موز در آمریکا تاثیر گرفته باشد.
"لیندنر" کمکهای مالی بسیاری در اختیار احزاب سیاسی آمریکا قرار می دهد.
به نوشته روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن آمریکا روز گذشته تهدید کرد در صورتی که اتحادیه اروپایی رژیم کنونی خود در مورد واردات موز از خارج را تغییر ندهد، واشنگتن یک تعرفه مالیاتی صد در صدی بر فهرستی از کالاهای وارداتی از این اتحادیه وضع خواهد کرد.
سخنگوی تجارتی آمریکا ادعای اتحادیه اروپایی را دایر بر این نکته که حرکت آمریکائیان نقض دستورالعملهای سازمان تجارت جهانی است رد کرده است.
"جی زیگلر" می گوید اتحادیه اروپایی دستورالعملهای سازمان تجارت جهانی در ارتباط با رژیم واردات موز به این اتحادیه را نقض نموده است.
براساس این رژیم اتحادیه اروپایی موزهای وارداتی را که در مستعمره های سابق اروپا تولید شده اند،بر تولیدات آمریکای مرکزی و جنوبی ترجیح می دهد.
این محصولات توسط شرکتهای آمریکایی توزیع می شوند.
فایننشال تایمز می افزاید مقامات اتحادیه اروپایی نسبت به گستردگی فهرست کالاهای اروپایی که واشنگتن احتمالا نسبت به واردات آنها مالیات وضع خواهد کرد شگفت زده هستند.
"لئون بریتان" کمیسر تجاری کمیسیون اروپایی ضمن حمله به این اقدام احتمالی آمریکا، آن را از نظر سیاسی غیرعاقلانه خوانده است و هشدار می دهد در صورت عدم خودداری آمریکا، اتحادیه اروپایی با اقدامی سریع این مساله را در سازمان تجارت جهانی مورد چالش قرار می دهد.
وی می افزاید در زمانی که اروپا و آمریکا نیاز دارند رهبری خود را در بحران اقتصادی جهانی نشان دهند، این مساله یک اشتباه بزرک محسوب می شود.
"بریتان" تاکید دارد اتحادیه اروپایی اقدامات لازم را برای هماهنگی با دستورالعملهای سال گذشته سازمان تجارت جهانی ( در ارتباط با رژیم تجارت موز ) انجام داده و خاطرنشان ساخته است پاسخ تحریمهای آمریکا را با تحریم های یک جانبه خود پاسخگو نخواهد بود.
اما مقامات رسمی می گویند اگر پس از حکم سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا در این پرونده، واشنگتن عقب نشینی نکند، اتحادیه اروپایی ممکن است مقابله به مثل کند.
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد