۱ آذر ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6861273
T T
۰ نفر
هشت میلیارد ریال برای تجهیزونوسازی شالیزارهای مازندران اختصاص یافت # ساری ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/09/80 داخلی. اقتصادی. کشاورزی. یکپارچه سازی . سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اعلام کرد: هشت میلیارد ریال برای اجرای طرح تجهیز،یکپارچه سازی و نوسازی اراضی شالیزاری استان اختصاص یافت.
عملیات تجهیز و یکپارچه سازی شالیزارهادر پاییز و زمستان و پس از برداشت محصول از مزارع انجام می شود. به گزارش روزپنجشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران بااین اعتبار هشت هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان زیرپوشش قرار می گیرد. براساس این گزارش شرکت مهندسی اب و خاک و جهاد نصر با مشارکت کشاورزان این طرح را اجرا می کنند. احداث جاده بین مزارع ،کانالهای ابرسانی ،حفرچاه وبرقرسانی به چاههااز جمله برنامه هایی است که دراین طرح اجرا می شود. افزایش تولید درواحد سطح ، استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی ، کاهش هزینه تولید ، بالابردن راندمان آب ،آماده شدن اراضی برای کشت دوم، مبارزه با آفات نباتی واستفاده ازادوات و ماشین های برای مکانیزه نمودن کشاورزی سنتی از جمله اهداف اجرای این طرح است. دراستان مازندران حدود 240 هزار هکتاراراضی شالیزاری وجود دارد که به دلیل سنتی بودن کشاورزی بخشی ازاین اراضی به شکل های مختلف استفاده نمی شود.
وجود کرتهای متعدد ، راههای نامناسب و متعدد ، مسطح نبودن و ... باعث شده تا کشاورزان از این اراضی نتوانند استفاده بهینه بکنند. از راضی شالیزاری مازندران یک سوم آن به دلیل عدم انجام طرحهای زهکشی و ماندآبی بودن زمین غیرقابل کشت برای مرتبه دوم است. هم اکنون کشت دوم دراراضی شالیزاری بعد از برداشت برنج درسطح حدود 100 هزارهکتار انجام می شود. ازسال 72 دولت با همکاری کشور ژاپن درحوزه آبریز هراز طرحی را در دست اجرا دارد که حدود 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را زیر پوشش طرح یکپارچه سازی و نوسازی و تجهیز قرار دهد. این طرح هم اکنون درمرحله مقدماتی ، مطالعه و ساخت مجتمع آموزشی است. تولید متوسط برنج در هر هکتار در مازندران هم اکنون کمتر از 5/3 تن است و انتظار می رود با اجرای طرحهای نوسازی اراضی افزایش قابل ملاحظه ای یابد. م - س 300 / 30 / 03
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد