۲۳ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6606942
T T
۰ نفر
همکاریهای مشترک آفریقای جنوبی، هند و برزیل توسعه می یابد .....................................................................
پرتوریا، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/86 خارجی.سیاسی.اقتصادی.آفریقای جنوبی.هند.برزیل رهبران کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل و هند که هر سه در زمره اقتصادهای پیشرو در میان کشورهای در حال توسعه جهان قرار دارند، چهارشنبه این هفته به منظور استحکام همکاریهای سه جانبه سیاسی و اقتصادی در پرتوریا دیدار و گفت وگو خواهند کرد.
اجلاس پرتوریا دومین نشست مشترک رهبران آفریقای جنوبی، هند و برزیل از زمان تشکیل این کلوپ بین قاره ای در سال 2003 میلادی محسوب می شود.
"تابو امبکی" و "لوییس ایناسیو" رییسان جمهوری آفریقای جنوبی و برزیل و "مانموهان سینک" نخست وزیر هند، روز چهارشنبه به منظور نهایی کردن مذاکرات هیاتهای سه کشور در پرتوریا دیدار خواهند کرد.
پیشبرد برنامه اصلاحات در سازمان ملل متحد، کمک به روند تلاشهای بین المللی برای بهبود تجارت جهانی، مقابله با توسعه نیافتگی و فقر و نیز موضوعات مربوط به خلع سلاح و جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی در زمره مهم ترین مباحث نشست پرتوریا قرار خواهند داشت.
انتظار می رود، سه کشور در پایان نشست پرتوریا شش سند همکاریهای سه جانبه را در زمینه های مدیریت دولتی، آموزش عالی، سلامت و بهداشت، توسعه اجتماعی همکاریهای فرهنگی، انرژی و همکارهای گمرکی امضاء کنند.
یکصد بازرگان از هند، 60 بازرگان از برزیل و یکصد بازرگان از آفریقای جنوبی در مجمع اقتصادی مشترکی که در حاشیه نشست سران سه کشور برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.
کلوپ آفریقای جنوبی، هند و برزیل که هر کدام در زمره قوی ترین کشورهای آفریقا، جنوب آسیا و آمریکای جنوبی بشمار می روند، در سال 2003 میلادی به منظور متعادل کردن تلاشهای گروه هشت و تشویق همکاریهای جنوب - جنوب ایجاد شد.
اعضای این گروه خود را پیشروان کشورهای در حال توسعه جهان تلقی می کنند و تقویت همکاریهای سه جانبه را برای پیشبرد همکاریهای بین قاره ای ضروری و اجتناب ناپذیر می دانند.
آفریقای جنوبی صاحب قدرتمندترین اقتصاد بین کشورهای جامعه توسعه جنوب آفریقا(سادک ) می باشد. برزیل پرنفوذترین عضو پیمان تجاری جنوب آمریکا شناخته می شود و هند به بزرگترین اقتصاد جنوب آسیا تبدیل شده است.
پیش از تشکیل اجلاس مشترک رهبران آفریقای جنوبی، هند و برزیل در پرتوریا (موسوم به ایبسا) بازگانان، فرهیختگان و نمایندگان نهادهای مختلف دولتی سه کشور در چارچوب 14 گروه کاری اقدام به تبادل نقطه نظرات و پیشنهادات خود برای شتاب دادن به روند همکاریهای سه کشور کرده اند.
این گروههای کاری با سرفصلهای کشاورزی، تغییرات اقلیمی کره زمین،موضوعات نظامی، آموزش، انرژی، سلامت و بهداشت، فناوریهای نوین، موضوعات اجتماعی، جهانگردی، تجارت و حمل ونقل، از امروز (دوشنبه ) در ژوهانسبورک تشکیل شده است.
هدف از برگزاری این گروههای کاری تقویت همکاریهای سه جانبه به منظور دستیابی به اهداف مشترک سیاسی و اجتماعی تعریف شده است.
هر سه کشور از رشد اقتصادی قابل توجهی برخوردارند، در حالیکه مبارزه با فقر در زمره اساسی ترین مشکلات اجتماعی و اقتصادی آنان بشمار می رود.
رهبران آفریقای جنوبی، هند و برزیل معتقدند، همکاریهای سه جانبه آنان نه تنها به تلاشهای فردی برای محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد، بلکه آنان را در موقعیت چانه زنی بهتری در عرصه های بین المللی قرار می دهد.
از زمان تشکیل این ائتلاف در سال 2003 میلادی تاکنون، ارزش تجارت بین سه کشور به طور محسوسی افزایش یافته است، به طوریکه در حال حاضر به هفت میلیارد دلار بالغ می شود.
"جری ماتجیلا" رییس اداره آسیا و خاورمیانه در وزارت امورخارجه آفریقای جنوبی می گوید، اجلاس پرتوریا به امضای موافقتنامه تجاری سه جانبه ای منجر خواهد شد که افزایش تجارت بین سه کشور را به ده میلیارد دلار پیش بینی کرده است.
با این حال، بخش مهمی از تجارت خارجی هر سه کشور با کشورهای توسعه یافته انجام می شود.
بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، در سال 2005 میلادی اتحادیه اروپا مهم ترین شریک تجاری آفریقای جنوبی، هند و برزیل بشمار می رفت.
بین سالهای 2004 تا 2006 میلادی ارزش تجارت برزیل با هند 170 درصد و با آفریقای جنوبی 86 درصد افزایش یافت.
صاحبنظران مسایل اقتصادی می گویند، گرچه تجارت بین سه کشور در سالهای آینده رو به افزایش خواهد بود، ولی هر سه تلاش خواهند کرد، سهم بیتشری را در بازارهای کشورهای توسعه یافته به خود اختصاص دهند.
آفریقای جنوبی، برزیل و هند همچنین این هفته به تلاشهای خود برای کسب کرسی دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، شتاب تازه ای خواهند داد.
هر سه کشور نامزدهای قوی کرسیهای جدید شورای امنیت در صورت انجام اصلاحات ساختاری در این شورا بشمار می روند و تلاشهای یکدیگر را برای نمایندگی منطقه ای که در آن قرار دارند، تقویت می کنند.
390 شماره 041 ساعت 12:27 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد