۱۰ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6597240
T T
۰ نفر
عملکرد دو ساله بورس از نگاه مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی ...............................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/04/86 داخلی.اقتصادی.بورس.
عملکرد دو ساله بورس اوراق بهادار کشور توسط مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی بررسی شد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در سایه جو روانی خاص حاکم بر بازار سهام در سال های 82 و 83 ، شاخص های قیمتی کل به طور بی رویه و غیرمعمول در حال افزایش بود.
به طور مثال در سال 82 شاخص قیمت و بازده با 6/138 درصد و شاخص کل با 125 درصد رشد، نشان دهنده وضعیتی غیرعادی بودند که حجم روزافزون تقاضا و معاملات در بازار را به دنبال داشت و تحقیقات مختلف انجام شده درسطح جامعه دانشگاهی و مالی وجود حباب در این دوره زمانی را مورد تایید قرارداده است و به طور طبیعی باید به فاصله زمانی کوتاهی منتظر ترکیدن حباب ها و افت شدید شاخص می شدیم که در سال 84 با اعمال سیاست شفاف سازی ، پرهیز از بزرک - نمایی ها و اصرار متولیان بازار به ارایه اطلاعات صحیح و واقعی این پدیده به وجود آمد و با حذف تاثیر حباب، شاخص ها به ارقام واقعی و پایدار خود نزدیک شدند.
البته باید اذعان کرد که ممکن است با وارد شدن شوک روانی ناشی از اطلاع بازار از وجود حباب در سال های قبل، شاخص قیمت از آنچه باید باشد ، کمی پایین تر بیاید. نکته قابل توجه در این زمینه تجربه سایر کشورها است. به عنوان مثال در کشوری مانند ژاپن با بازار مالی قوی و فعال، از بین رفتن اثار حباب حدود 9 سال طول کشیده است.
موارد مشابه در سایر کشورها نیز موید زمان بر بودن رفع اثار حباب است که تلاش متولیان بازار در ایران به حداقل رساندن مدت و آثار این پدیده است.
در چند سال اخیر رویدادهای مهمی در صحنه ملی و بازار سرمایه بوقوع پیوسته است که هر یک به نوبه خود به طور طبیعی تاثیر خود را بر بازار سرمایه گذاشته که از آن جمله می توان به موضوع فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران و حساسیت برخی قدرت های خارجی در این زمینه، اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار ، تجدید ساختار بازار و تغییر مقررات اشاره کرد.
تصویر کلی عملکرد بازار سهام بیانگر این است که با پشت سر گذاشتن نوسان های اولیه در سال 84 که به دنبال از بین رفتن حباب های قیمتی و نیز تصویب و آغاز اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار بوجود آمد، در سال 85 و سه ماهه اول 86 شاهد وضعیت باثباتی در بازار سهام بوده ایم و وضعیت سال 85 عملکرد امیدوارکننده ای را نوید می دهد.
برای حذف آثار حباب و نوسان های مقطعی ناشی از مسایل ملی و بین المللی نظیر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی،مسایل هسته ای و برخوردهای چندگانه ومتغیر برخی قدرت ها و مجامع بین المللی و نیز رویدادهای خاص بازار سرمایه از جمله تجدید ساختار و اجرای قانون جدید بازار، با این رویکرد که فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه قاعدتا بایستی افق بلندمدت زمانی را در ورود به این بازار مدنظر داشته باشند ، در سه ستون انتهایی جدول به ترتیب درصد تغییرات سال 85 نسبت به سال قبل از ان ، درصد تغییرات چهار ساله منتهی به سال 85 به طور کلی و در نهایت میانگین تغییر سالانه در چهار سال گذشته منعکس شده است.
در این بررسی سال 81 به عنوان سال پایه در نظر گرفته شده و سالی است که هنوز مسایل ذکر شده، تاثیر چندانی بر روی عملکرد بازار ایجاد نکرده بودند.
به طور کلی عملکرد بازار در سال 85 نسبت به سال 84 وضعیت قابل قبول و مطلوب تری را نشان می دهد و مهمتر اینکه در یک افق چهار ساله، در مجموع و بر حسب میانگین سالانه عموما شاخص های اصلی عملکرد بیانگر روند رو به رشد و مطلوبی هستند.
به عنوان مثال شاخص قیمت و بازده نقدی به عنوان نماگر بازده کل بازار در سال 85 نسبت به سال 84 معادل 7/14 درصد و در مقایسه با سال پایه 81 در مجموع حدود 171 درصد و بر حسب میانگین سالانه در این دوره 28 درصد رشد را نشان می دهد.
شاخص کل قیمت به عنوان معیار سود سرمایه در سال 85 نسبت به سال ماقبل، از 8/3 درصد و در مقایسه با سال 81 معادل 94 درصد و بر حسب متوسط سالانه از 18 درصد رشد برخوردار بوده است.
ارزش کل بازار نیز در سال 85 بیانگر رشدی معادل 3/21 درصد نسبت به سال ماقبل و رشد 35 درصد سالانه در سال های 81 تا 85 است. به همین ترتیب سایر شاخص ها در زمینه تعداد و ارزش سهام معامله شده، تعداد و ارزش سهام عرضه شده دولتی و نیز نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی در حد بالایی بیانگر عملکرد مثبت بازار است.
در میان اعداد بالای رشد شاخص ها، کمترین رشد سالانه در دوره مورد بررسی مربوط به تعداد شرکت های پذیرفته شده که عمدتا مربوط به حساسیت ودقت سازمان نسبت به رعایت همه الزامات قانونی پذیرش و فعالیت شرکت ها در بورس است که در راستای حمایت از سرمایه گذاران و ملزم کردن شرکت هابه برخورداری از حداقل ضوابط تعیین شده برای پذیرش و حضور در بورس و نیز ارائه اطلاعات کامل تر و شفاف صورت می گیرد. ضمن اینکه رشد هفت درصدی سالانه نیز در حد خود می تواند رقم قابل توجهی باشد.
عرضه موفقیت آمیز سهام شرکت های ملی صنایع مس و فولاد مبارکه اصفهان که از شرکت های بزرک دولتی به شمار می روند در ماه های پایانی سال 85 به ترتیب با ارزش معاملاتی 640 میلیارد و 374 میلیون ریال و 889 میلیارد و 437 میلیون ریال در اولین روز عرضه در بورس موید این مطلب است.
لازم به ذکر است، بازار سرمایه کشور باید تا رسیدن به جایگاه واقعی خود گام های بلندتری بردارد و امید می رود با نظر مساعد و همکاری همه دستگاه های ذیربط و اهتمام عمومی تصمیم سازان ، صاحبان اندیشه ، دلسوزان و علاقه مندان مسایل اقتصادی و مالی کشور راه برای رسیدن بازار سرمایه به نقش محوری خود در توسعه پایدار اقتصادی به سرعت هموار شود.
گفتنی است، در دو سال اخیر شاخص کل که شاخصی قیمتی است، به سبب تمایل سرمایه گذاران به تقسیم سود و افزایش سرمایه ، کاهش یافته است. شاخص کل (TEPIX) در این دوره از 12 هزار و 417 به 9 هزار و 294 کاهش یافته است.
ولی شاخص بازده نقدی و قیمت که نشان دهنده بازدهی کل است ، وضعیتی متفاوت داشته و نوسان های شاخص بازده نقدی و قیمت (TEDPIX) از فراز و فرود برخوردار بوده است. این شاخص در 23 خرداد 84 تا 30 ابان 84 روند با روند نزولی از 31 هزار و 965 به 27 هزار و 160 رسید و از این تاریخ تا 29 شهریور 85 به عدد 31 هزار و 218 افزایش یافت و پس از آن بار دیگر روند نزولی را پیمود.
به گزارش سایت اطلاع رسانی بازار سرمایه، البته این شاخص از ابتدای سال 1385 تا 22 اذر ماه همان سال روند صعودی داشت و در زمان حاضر نیز این شاخص از عدد ابتدای سال 85 بالاتر قرار دارد.
اقتصام. 9141 / 1557 شماره 103 ساعت 51:14 تمام انتهای پیام D10.48-51-14
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد