۶ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6566451
T T
۰ نفر
نگاهی به فناوری " بارورسازی ابرها" در وضعیت خشکسالی امسال ..........................................................
بندرانزلی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/03/87 داخلی.اقتصادی.هواشناسی.
کاهش بارندگی و بروز خشکسالی در کشور، سازمان هواشناسی کشور و وزارت نیرو را به فکر استفاده از فناوری بارورسازی ابرها انداخته و معاون وزیر نیرو اخیرا در سفر به گیلان از برنامه ریزی برای بارورسازی ابرها در این استان برای حل مشکل کم آبی کشاورزان سخن گفت.
رییس اداره هواشناسی دریایی بندرانزلی در مورد بارورسازی ابرها گفت : بارورسازی ابرها یا SEEDING CLOUD عبارت از ریختن یا تزریق موادی مانند بلورهای یدید نقره یا یخ خشک و غیره به داخل ابرهابه منظور تغییر ساختمان ابر و تسریع در فرایند ایجاد بارش است.
"آزیتا امیری" اظهار داشت: در بارندگی طبیعی فقط درصد کمی از رطوبت موجود در ابرها به باران تبدیل شده و به سطح زمین می رسد در حالی که رطوبت موجود در جو و ابرها از مهمترین منابع آبی است.
وی افزود: به این خاطر دانشمندان بر آن شدند که توسط بارورسازی ابر، آب بیشتری را از درون ابرها بیرون بکشند وباران بیشتری به سطح زمین برسانند.
به گفته وی این ذرات توسط ژنراتورهای قوی از سطح زمین به سطوح بالای ابرها فرستاده می شوند یا توسط هواپیما درون ابر تزریق می شوند.
امیری خاطرنشان کرد: چنانچه ژنراتوری قادر باشد در هر ساعت 30 گرم یدید نقره را بسوزاند و به صورت هسته تراکم وارد جو کند به تدریج موجب افزایش بارندگی و کاهش خشکی می شود.
رییس اداره هواشناسی دریایی انزلی متذکر شد: توزیع این ذرات باید موقعی صورت گیرد که ابر دارای حرکات صعودی بوده و توان صعود تا ارتفاعی به دمای منهای 20 درجه سانتیگراد را داشته باشد تا باروری ابر صورت گیرد.
نخستین آزمایش باروری ابر در سال 1937 در هلند به وسیله یخ خشک صورت گرفت اما فعالیتهای جدی در این زمینه پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد.
اولین آزمایش موفق ایجاد باران مصنوعی توسط یک دانشمند آمریکایی و به وسیله یخ خشک انجام شد که پس از پنج دقیقه، ریزش باران در زیر پایه ابر مشاهده شد.
اکنون پروژه بارورسازی ابرها در بیش از 40 کشور دنیا انجام می شود. بارورسازی ابر در ایران با هدف افزایش بارش در مناطق مرکزی ایران از سال 1377 آغاز شد.
استان گیلان دارای 400 هزار هکتار زمین کشاورزی است که عمده محصولات آن برنج ، چای ، زیتون و غیره است.
از این میزان زمین زراعی، هفت هزار هکتار در شهرستان بندرانزلی قرار دارد که امسال همچون سایر نقاط کشور و استان با کمبود آب زراعی روبرو است. ک/3 620/508 شماره 131 ساعت 18:19 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد