۱۹ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6537274
T T
۰ نفر
اعلام اقدامات حمایتی صنعت مس از صنایع داخلی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/19 اقتصاد.صنعت و معدن.مس تهران - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از اقدامات این شرکت به منظور حمایت از صنایع داخلی در بورس کشور خبر داد و گفت : به منظور حمایت از بخش تولید و مصرف کننده داخلی مبلغ نیم تا چهار درصدی که متناسب با بورس لندن بر قیمت فروش این فلز در بورس افزوده می شد، حذف شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، اردشیر سعد محمدی روز یکشنبه در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن و در جمع خبرنگاران افزود: این کاهش در حالی در فرمول فروش مس به صنایع داخلی اعمال شده که از ابتدای سال جاری به اجرا در آمده است.
وی در ادامه حذف پرداخت عوارض آلایندگی توسط خریداران مس را از دیگر اقدامات شرکت ملی مس ایران برای حمایت از صنایع داخلی در بورس برشمرد و گفت: براساس تصمیم اتخاذ شده خریداران که تا سال گذشته یک درصد عوارض آلایندگی را پرداخت می کرند از سال جاری معاف شدند و این عوارض عملا توسط صنعت مس پرداخت شده است.
سعدمحمدی در ادامه از کاهش میزان نرخ پریمیوم (قیمتی که به میزان قیمت بازار بورس لندن افزوده می شود) در بورس تهران خبرداد و گفت: این نرخ با توجه به افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی تقریبا در حدود 115 دلار است که از ابتدای امسال آن را به میزان 80 دلار برای صنایع داخلی کاهش دادیم.
وی افزود: اما با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تصمیم گرفته شد 20 دلار دیگر از قیمت پریمیوم را کاهش دهیم و اکنون قیمتی که به عنوان پریمیوم از صنایع داخلی اخذ می شود، حدود 60 دلار است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین گفت: براساس آخرین تصمیم که از روز جاری نیز در بورس اجرایی شده است، میزان دریافت سود عملکردی از خریداران مس در بورس کاهش یافت.
وی افزود: به طور معمول اقلام به صورت سه ماهه و با بازگشایی LC به خریدار داده می شد یعنی خریداران پس از سه ماه هزینه ها را پرداخت می کردند و به ازای این سه ماه، ماهی یک درصد سود عملکردی به مبلغ فروش اضافه می شد.
سعدمحمدی ادامه داد: براساس تصمیم گرفته شده، میزان سه درصد سود عملکردی به دو درصد کاهش یافت.
** افزایش ظرفیت تولید سالانه به 700 هزار تن مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه از افزایش ظرفیت تولید سالانه مس از 200 هزار تن فعلی به 700 هزار تن طی یک دوره چهار ساله خبر داد و گفت: برای این منظور هم اکنون حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان پروژه اجرایی شده است.
سعدمحمدی در تشریح جزییات این افزایش ظرفیت تولید اظهار داشت: بخشی از این افزایش ظرفیت تولید مربوط به استان کرمان است که از 200 هزار تن کنونی به 500 هزار تن افزایش پیدا می کند و این میزان نیز شامل معدن سرچشمه از 200 هزار تن به 300 هزار تن و معدن خاتون آباد نیز 200 هزار تن است.
وی افزود: همچنین 200 هزار تن ذوب و پالایش در استان آذربایجان شرقی در منطقه ورزقان صورت می گیرد که هم اکنون عملیات تسطیح زمین شروع شده است.
** 55 درصد محصولات تولید در اختیار صنایع داخلی سعدمحمدی در ادامه گفت: در سال 88 حدود 60 درصد محصولات شرکت ملی صنایع مس صادر می شد و حدود 40 درصد آن در اختیار صنایع داخلی قرار می گرفت.
وی افزود: اما در سال 89 با توجه به تغییر رویکرد شرکت به سمت صنایع داخلی، بیش از 55 درصد محصولات به صنایع داخلی فروخته و 45 درصد صادر شد.
** افتتاح شش معدن جدید در سال جاری وی در این نشست به تهیه خوراک اولیه برای صنایع داخلی اشاره کرد و گفت: برای این منظور شرایطی فراهم شده تا معادن جدید بازگشایی شوند.
سعدمحمدی با بیان اینکه امسال شش معدن جدید مس بازگشایی شد و هم اکنون در حال کار هستند، افزود: در استان یزد و در منطقه تفت، استان اصفهان معدن کهنگ، در استان آذربایجان شرقی معدن هفت چشمه و هفت داغی، اکتشافات جدیدی را انجام دادیم که در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده به پایان خواهند رسید و بدنبال آن عملیات طراحی آنها آغاز می شود.
وی ادامه داد: در سال 90 نیز دستکم چهار معدن جدید دیگر را بازگشایی خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه از تعریف حدود 1200 میلیارد تومان قرارداد جدید برای تهیه کنسانتره تا 5.1 ماه آینده خبر داد و گفت: در این راستا از تمام سرمایه گذارانی که خواهان حضور در این بخش هستند، حمایت قاطع به عمل خواهد آمد.
** 70 هزار متر اکتشافات سعدمحمدی در ادامه گفت: در سال جاری افزون بر 70 هزار متر کار حفاری و اکتشافی تنها توسط شرکت ملی مس انجام شده است که تا پایان سال این میزان به 90 هزار متر ارتقا خواهد یافت.
وی افزود: نسبت به سال گذشته دو برابر حفاری این شرکت افزایش داشته که با این وجود هزینه ها تنها 20 درصد نسبت به سال قبل بیشتر شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه هیچ گونه محدودیت و خط قرمزی برای سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف وجود ندارد، اظهار داشت: در سال 89 براساس اکتشافات و جمع بندی صورت گرفته حدود 700 میلیون تن مس کاتدی با کاتاف (عیار حد اقتصادی ) 25 صدم و یک میلیارد تن با کاتاف 15 صدم به ذخایر مس سرچشمه اضافه شده است.
** افتتاح کارخانه کننسانتره 15 هزار تنی وی سپس از افتتاح کارخانه کنسانتره 15 هزار تنی در سرچشمه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در احداث این کارخانه قریب به اتفاق از قطعات تولید داخل استفاده شده است.
سعدمحمدی افزود: همچنین برای کارخانه 150 هزار تنی کنسانتره در میدک قرارداد منعقد شده که قرار است طراحی، ساخت، تولید قطعات، نصب و راه اندازی ان توسط متخصصان ایرانی انجام شود.
وی ادامه داد: عملیات احداث و راه اندازی این کارخانه با سرمایه گذاری 160 میلیارد تومان تا یک ماه دیگر آغاز می شود که حداقل 15 تا 20 درصد صرفه جویی اقتصادی بدنبال دارد.
** 70 درصد صنعت مس بومی سازی شده است مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مورد میزان بومی سازی صنعت مس گفت: در چهار سال گذشته پنج هزار و 500 قطعه از قطعات مورد نیاز صنعت مس در داخل کشور تولید شد که از این میزان یک هزار و 100 قطعه تنها در سال 89 بومی سازی شده است.
اقتصام ** 1601**1574 شماره 052 ساعت 14:43 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد