۲ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6532334
T T
۰ نفر
هدفمندسازی یارانه ها فرصتی تاریخی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/02 اقتصاد.یارانه.مصرف انرژی تهران - مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی ایران گفت: هدفمندسازی یارانه ها فرصتی تاریخی برای مدیریت مصرف انرژی و منطقی کردن آن در کشور است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سعید مهذب ترابی روز یکشنبه در همایش نقش هدفمندسازی یارانه ها در مدیریت انرژی در محل سازمان بهره وری انرژی ایران افزود: به عنوان سازمان بهره وری انرژی ایران به اجرای طرح هدفمندسازی یارنه ها به عنوان اقدامی در جهت حاکم شدن اعتدال در مصرف انرژی در کشور نگاه می کنیم.
مهذب ترابی ادامه داد: هدفمندسازی یارانه ها یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور است که اقتصاد بیمار کشور را از مرگ نجات خواهد داد.
وی اضافه کرد: سازمان های مختلف در منطقی کردن مصرف انرژی در کشور که از اهداف عمده طرح هدفمندسازی یارانه هاست، نقش بسزایی دارند.
**میزان مصرف بنزین و برق مهذب ترابی، تولید روزانه بنزین در کشور را 66 میلیون لیتر و متوسط مصرف روزانه آن در کشور را 65 میلیون لیتر عنوان کرد.
وی همچنین گفت: تولید روزانه گازوییل در کشور معادل 85 میلیون لیتر است که با میزان مصرف آن برابری می کند.
این مقام مسئول ادامه داد: اوج تولید برق کشور 41 هزار مگاوات و اوج مصرف آن نیز در حدود 41 هزار مگاوات است که تا حدودی با هم برابری می کند.
مهذب ترابی قیمت برق در بخش کشاورزی را تنها 21 ریال در هر کیلووات ساعت دانست که حتی هزینه های صدور قبوض برق را نیز پوشش نمی دهد.
**هدفمندسازی یارانه ها مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی ایران اظهار داشت: افزایش قیمت حامل های انرژی و ایجاد انگیزه در کاهش مصرف و فرصت اعمال مدیریت انرژی و نیز بها دادن به انرژی های نو از اثرات اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها است.
وی تاکید کرد: سازمان ها و نهادهای دولتی در اجرای موثر این طرح نقش بسزایی دارند.
مهذب ترابی افزود: ارتقای راندمان و بهینه سازی مصرف انرژی در لوازم برقی مصرفی و نیز اصلاح و بهینه سازی ساختمان ها و تاسیسات دو محور اساسی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.
وی تاکید کرد: با توجه به مصوبه هیات دولت در سال 1388، واردات لوازم برقی با رتبه انرژی پایین تر از B به کشور ممنوع است.
این مقام مسول اضافه کرد: تدوین استاندارد و برچسب انرژی در لوازم خانگی و کنترل و نظارت بر استاندارد مصرف انرژی تجهیزات برقی و نیز تدوین استانداردهای انرژی برای مصالح و مواد ساختمانی و نیز آموزش کارشناسان بخش مسکن نقش زیادی در کاهش مصرف انرژی در کشور دارد.
**لامپهای کم مصرف مهذب ترابی گفت: کلیه لامپهای کم مصرف دارای برچسب سازمان بهره وری انرژی ایران از کیفیت بسیار بالای برخوردار است و تمام لامپهای توزیع شده از مبادی دیگر غیر استاندارد بوده و باید از توزیع آنها جلوگیری شود.
وی بر ضرورت ارزیابی میزان انرژی مصرفی کالاهای وارداتی در زمان ثبت سفارش آنها تاکید کرد و افزود: در غیر این صورت هزینه زیادی بر کشور تحمیل می شود.
این مقام مسوول گفت: حدود دو میلیون مشترک برق در بخش خانگی در کشور وجود دارد که 30 درصد مصرف آنها در روشنایی و 70 درصد آن در سایر لوازم برقی است و این نسبت روز به روز به نفع لوازم برقی غیر از روشنایی پیش می رود.
**اقتصام**9169 1574 شماره 071 ساعت 15:49 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد