۳۰ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6518658
T T
۰ نفر
ایجاد دفاتر پیشخوان دولت در روستاها پایه گذار توسعه همه جانبه است .................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/07/1390 ارتباطات.دفاتر پیشخوان دولت.توسعه روستاها همدان- ایجاد دفاتر پیشخوان دولت در روستاها پایه گذار توسعه همه جانبه و زمینه ساز برقراری عدالت اجتماعی در همه مناطق است.
به گزارش ایرنا،دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی کردن راه های ارتباطی و افزایش آنها ، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه ی مناسب خدمات و در دسترس بودن مراکز خدمات از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هر دولت خدمتگزاری باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف ومشخصی ارائه کند.
کاهش فاصله ی مراکز ارائه خدمات با مخاطبان وتوزیع متناسب امکانات در شهرها وروستاهای کشور، ضرورت ایجاد مراکز و دفاتر را در گستره شهرها وحتی در روستاهای کشور برای عملیاتی کردن این خدمات، اجتناب ناپذیر کرده است.
دفاتر پیشخوان دولت که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است نیز در سال های اخیر موفقیت زیادی در نزدیک کردن دولت به اهداف خود داشته است . طبق آمار ارائه شده درحال حاضر حدود 16 هزار دفتر پیشخوان خدمات با عناوین مختلف، در کشور مشغول فعالیت هستند که نزدیک به 10 هزار واحد از آن ها در روستاها و حدودشش هزار واحد دیگر در شهرها به عرضه ی خدمات دولتی از قبیل خدمات مخابرات، پست بانک ، آب و برق و گاز، ثبت احوال وغیره می پردازد. تجربه موفق واگذاری خدمات پستی ومخابراتی به دفاتر ارتباطی بخش خصوصی و الگوسازی برای فعالیت های مشابه در بخش خدمات تأمین اجتماعی و پلیس +10 و تنوع یافتن انواع دفاتر در دست تأسیس، دولت ومجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که با مبنا قراردادن دفاتر سازمان یافته، خدمات ارتباطی کشور که شامل حداقل 16 هزار دفتر فعال در گستره شهرها و روستاهای سراسر کشور می باشد و تجمیع تمامی خدمات قابل واگذاری به آنها در چارچوب نیازهای روز افزون جامعه به انواع خدمات قابل دسترسی وتوزیع عادلانه این خدمات در شهرها و روستاها ، با تدوین و ابلاغ قوانین وآیین نامه های لازم، بسترهای قانونی را برای فعال سازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی در سطح کشور با نظارت دستگاه های مسئول فراهم کنند.
دفاتر پیشخوان خدمات دولت با کار های ویژه ی بروکراتیک ،اقتصادی و فرهنگی نقش بسزایی در تسهیل و تسریع خدمات عمومی دولت در قالب مراکز عمده ی خدماتی اعم از پست، پست بانک، مخابرات، خدمات ارتباطات ، ثبت احوال و بیمه را ایفا می کنند.
ضرورت و اهمیت این دفاتر در سال های اخیر بسیار مبین و روشن است و ماهیت و کاربرد این دفاتر بر هیچ یک از مراکز اداری پوشیده نیست.
از جمله کارهای ویژه و اهداف این دفاتر عبارتند از تجمیع خدمات عمومی ، دولتی ، تمرکز زدایی ،افزایش بازدهی در سرعت و کیفیت خدمات کشوری در راستای عدالت ورزی، کاهش فساد اقتصادی و اداری، استفاده عمومی وانعطاف پذیر سازمانی و رضایت بخشی بدنه اجتماع در ساختار دولت الکترونیک در جامعه روشن و واضح است.
یکی از ساکنان روستاهای شهرستان کبودراهنگ در رابطه با مزیت این دفاتر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: دفاتر ICTروستایی دارای فواید متعددی است که مهم‌ترین آن ها کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و پرداخت آسان و سریع قبض آب، برق، گاز و تلفن است. "مریم محمدی " افزود: در سال های گذشته برای هر کار اینترنتی مثل انتخاب رشته ، انتخاب واحد،ثبت نام و غیره باید مسیر طولانی شهر تا روستا را با صرف هزینه زیادی طی می کردیم در حالی که با تاسیس این دفاتر این مشکلات به راحتی حل شده است.
"مهدی وفایی" یکی از کارگزاران این دفاتر است که در رابطه با این دفاتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : در دفاتر الکترونیکی روستایی خدماتی از قبیل ارائه حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، ارائه خدمات حساب پس‌انداز کوتاه مدت، ثبت نام برای اعطای انواع تسهیلات ، پرداخت حقوق مستمری بگیران تـأمین اجتماعی، پرداخت حقوق مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزستی، پرداخت سود سهام عدالت، پرداخت خرید وجه محصولات کشاورزی، ، تعاونی روستایی و دامداران، تفاهم‌نامه کاری با مؤسسات مالی و اعتباری از قبیل صندوق مهر امام رضا(ع) به منظور پرداخت تسهیلات ازدواج از دیگر مزایای وجود این دفاتر در روستاها است.
وی افزود: فعالیت‌های ارتباطی در روستاها حلقه مفقوده بین شهرها و روستا است که خدمات ارائه شده از سوی دفاتر ارتباطی در روستاها را بسیار ارزشمند می‌کند و جزو ضروریات امروز مردم روستایی و شهری است. وی گسترش ارتباطات و استفاده از فناوری اطلاعات در روستاها را بسیار ضروری دانست و گفت: دفاتر پست بانک، تمام خدمات موجود در بانک‌های کشور را ارائه می‌دهد و با ایجاد دفاتر بانکی در روستاها و مناطق محروم دسترسی مردم مناطق محروم را بدون نیاز به مراجعه به شهرستان ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: ایجاد این دفاتر در روستاها موجب گسترش عدالت و در دسترس قرار دادن خدمات دولت الکرونیک در همه نقاط کشور شده است و این امر رضایت بسیاری از روستاییان را جلب کرده است.
به گزارش ایرنا معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار همدان در رابطه با این دفاتر و مزایای آن در سطح استان گفت: تأسیس دفاتر ICT در روستاها،‌ بهترین خدمتی است که می توان به همه افراد ارائه داد.
"‌ کریم مطهری مؤید" با بیان اینکه ارائه خدمات در کلیه شهر ها و روستاها باید به صورت یکسان باشد افزود: تنها راهی که از طریق آن بتوان به همه مردم در همه نقاط خدمات لازم را ارائه کرد تأسیس دفاتر ICT است. وی اظهار داشت: مردم باید بدانند که با مراجعه به دفترICT روستایی و پیشخوانهای شهری کارشان سریعتر انجام می شود که واقف بودن بر این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و هم اکنون تعداد دفاتر پیشخوان دولت در استان همدان در روستا ها 371 و در شهرها 122 دفتر است.
وی ادامه داد: در مجموع 442 دفتر روستایی در سطح استان خدمت رسانی می کند که از این تعداد 371 دفتر دارای مجوز است و مابقی نیز به طور مستقیم با دفتر خدمات کار می کنند و پوشش جمعیتی هر دفتر در روستاها یک هزار و 960 نفر و در دفاتر شهر ی هشت هزار و 270 نفر است.
وی با بیان اینکه 17 و نیم درصد از کارگزاران دفاتر ICT روستایی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند عنوان کرد: با ارائه خدمات بهتر به مردم احساس رضایت در آنها ایجاد می شود و از این طریق در آمد حاصله نیز افزایش می می یابد کارگزاران این دفاتر علاوه بر آموزش های لازم در این زمینه،‌ باید تحصیلات خود را بالا ببرند تا بتوانند به نحو مطلوب تری ارائه خدمات کنند. مطهری همچنین به شاخص های اصلی نیاز به دفتر در منطقه شهری پرداخت و گفت: شاخص های آستانه جمعیتی، دستیابی به دفتر برای مردم و شاخص درآمد دفاتر موجود در منطقه از شاخص های اصلی به حساب می آید.
این مقام مسوول گفت: مدیر شعب پست بانک استان همدان نیز محرومیت زدایی به واسطه انتقال خدمات به روستاها ، افزایش سطح درآمد و معیشت کارگزاران و صرفه جویی در اوقات تلف شده روستایی از جمله اهداف ایجاد این دفاتر پست بانک ها است.
"قاسم تاجوک" افزود: کاهش هزینه سوخت و انرژی ، هزینه ایاب و ذهاب ، افزایش رفاه عمومی جامعه روستایی و کاهش بار رفت و آمدها و اتلاف وقت از دیگر مزایای ایجاد پست بانک ها و افزایش آنها در مناطق روستایی است.
مدیرکل تلفیق برنامه و بودجه مخابرات نیز در نخستین همایش سراسری دفاتر ICT روستایی استان همدان که در شهریور ماه سالجاری در همدان برگزار شد گفت: شرکت مخابرات ایران در برنامه چهارم توسعه مکلف شد تعداد 10 هزار دفتر ICT روستایی در سطح کشور ایجاد کند که این مهم در اواخر سال 88 تا 99.5 درصد محقق شد.
"سیامک لاری‌لواسانی" افزود: تا پایان سال 88 مخابرات ایران از حوزه دولت خارج و به شرکت‌های خصوصی واگذار شد و در سال 89 نیز کسری تعهد ایجاد دفاتر پیشخوان روستایی در سطح کشور برطرف شد.
وی با تأکید بر لزوم فعال بودن دفاتر ICT در سراسر کشور، تصریح کرد: فعال بودن این دفاتر موجب اعتلای روند کاری است چرا که این دفاتر از پروژه‌های کاملاً غیر انتفاعی کشور است.
وی اذعان داشت: هدف از برگزاری این همایش با حضور کارگزاران دفاتر پیشخوان روستایی این است که نیازمندی‌های این قشر را شناسایی و اهداف کاری بیش از پیش به این افراد معرفی شود تا موجبات رشد و بالندگی بیش از پیش فراهم شود.
لاری‌لواسانی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است آن چه مورد نیاز یک کسب و کار موفق است در حوزه ICT روستایی وجود دارد چرا که امر اولیه مورد نیاز در باب هر کسب و کاری، سرمایه است که البته هر دفتر ICT روستایی این مهم را دارا است و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد.
وی ادامه داد: برای دفاتر ICT روستایی به طور متوسط 185 میلیون ریال برای تجهیزات و ساختمان هزینه شده است و از این نظر تمام دفاتر بر اساس چک‌ لیست‌های موجود مجهز هستند و در صورت بروز هر گونه کمبود و یا نیازی آمادگی کامل برای برطرف کردن مشکل وجود دارد.
مدیرکل تلفیق برنامه و بودجه مخابرات عامل دوم مورد نیاز کسب و کار موفق را اعتبار و پشتیبانی دانست و گفت: این عامل از سرمایه نیز مهمتر است چرا که در حوزه ICT روستایی دارای اعتبار بودن و امر پشتیبانی در پیشبرد اهداف بسیار مؤثر است.
وی با بیان اینکه 30 درصد از کارگزاران دفاتر پیشخوان دولت در کشور دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا هستند گفت: این رقم در همدان 17 درصد است که نیاز به ارتقا و توجه بیشتر دارد.
مدیرکل تلفیق برنامه و بودجه مخابرات تصریح کرد: با توجه به اینکه خدمات به سمت تخصصی‌تر شدن پیش می رود کم‌سواد بودن کارگزاران برای آنها مشکل‌ساز خواهد شد چرا که با این روند از عهده خدمات تخصصی‌تر برنمی‌آیند.
وی با بیان اینکه امر ارتقای تحصیلات در حوزه ICT الزام و اجبار دارد افزود: شورای عالی نظارت درصدد تصویب طرح فراگیری یک دوره آموزش تخصصی در دانشگاه جامع علمی کاربردی برای کارگزاران دفاتر ICT روستایی به صورت مجازی است. لاری‌لواسانی اضافه کرد: وجود دفاتر ICT در روستاها خود یک ظرفیت مهم در باب معرفی محصولات کشاورزی و نیز جاذبه‌های گردشگری آن روستا محسوب می‌شود که کارگزاران این دفاتر به راحتی می‌توانند از این امر در راستای بازاریابی نیز بهره بگیرند.
7524/576
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد