۱۵ دی ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 5886000
T T
۰ نفر
ولخرجی های رژیم سعودی مردم عربستان را در تنگناهای شدیداقتصادی قرار داده است # تهران - ایرنا15/10/73 برابر با 5 ژانویه 1995 یک دهه اطاعت محص از سیاستهای غرب مبنی بر پائین نگاهداشتن قیمت نفت در بازار جهانی و ولخرجیهای رژیم سعودی در پرداخت هزینه های حصور نظامی امریکا در خلیج فارس / مردم عربستان را در تنگناهای شدید اقتصادی قرار داده است .
مردم عربستان اکنون با پرداخت مالیاتهای سنگین و تحمل فشارهای ناشی از اقدامات ریاصت کشانه اقتصادی / تاوان موصعگیریهای نادرست سیاسی و اقتصای رژیم سعودی را می دهند.
با پائین ماندن قیمت نفت در بازار جهانی بویژه در سالهای پس از جنک خلیج فارس / رژیم سعودی با بحران مالی شدیدی روبه رو شده است . برای مقابله با این بحران عمیق / دولت سعودی مالیاتهای سنگینی بر مصرف برق / اب / فراورده های نفتی و مکالمات تلفنی وصع کرده تا از این راه در سال میلادی جاری 4 میلیارد دلار بردرامد دولت بیفزاید.
عربستان سعودی که روزانه بیش از 8 میلیون بشکه نفت خام تولید می کند / فقط با افزایش یک دلار بر قیمت نفت در بازارجهانی قادر است . سالانه بیش از 3 میلیارد دلار بر درامد نفتی خود بیفزاید . اما از این درامد چشم می پوشد و فشارهای اقتصادی را برگرده مصرف کنندگان داخلی می نهد تا مبادا منافع مصرف کنندگان ثروتمندغربی به خطر بیفتد .
جنک خلیج فارس و هزینه های خرید تسلیحاتی باعث شده که رژیم سعودی 70 میلیارد دلار بدهی خارجی به بار اورد / درحالیکه این کشور در اوایل دهه 1990 بیش از 120 میلیارد دلار سپرده ارزی نزد بانکهای خارجی داشت .
سیاست نفتی عربستان از اواسط دهه میلادی گذشته تاکنون مبنی بر کسب سهم بیشتر از بازار نفت / نه تنها بخش قابل توجهی از منافع تولیدکنندگان عصو و غیر عصو اوپک را از بین برد / بلکه به زیان اقتصاد این کشور تمام شد.
با مالیاتهای سنگینی که رژیم سعودی برای سال جاری وصع کرده / بهای اب برای مصرف کنندگان 13 برابر شده است . هزینه اشتراک تلفن بیش از دو برابر شده و از 160 ریال /44 دلار/ به 360 ریال / 98 دلار / رسیده است .
بهای فراوده های نفتی نیز 2 تا 3 برابر شده است حتی خارجیهای مقیم عربستان از سیاستهای ریاصت کشانه اقتصادی مصون نمانده اند . مالیاتهای جدید برای دریافت ویزای توریستی به 200 ریال / اقامت خارجیها 500 ریال و دریافت پروانه کار برای انها 1000 ریال سعودی / تعیین شده است .
با وصع موجود دیگر از رفاه اقتصادی اوایل دهه 1980 که بهای نفت به 40 دلار برای هر بشکه رسید / خبری نیست . درامد نفتی عربستان با میانگین تولید روزانه 8/9 میلیون بشکه در اغاز دهه 1980 سالانه بیش از 100 میلیارد دلار بوددر حالیکه در سال 1993 درامد نفتی این کشور با میانگین تولید روزانه بیش از 8 میلیون بشکه به 5/43 میلیارد دلار رسید .
درامد نفتی سعودی در ماههای ژانویه تا سپتامبر 94 / 11 دی 72 تا 8 مهر 73 /با 7 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 93 به 8/30 میلیارد دلار رسید .
عربستان با بیش از 250 میلیارد بشکه ذخیره نفت /بزرگترین تولید کننده نفت جهان است و 80 درصد درامد عمومی را از صنعت نفت تامین می کند.
رژیم سعودی در سالهای اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بهای نفت به رقم مورد نظر اوپک / 21 دلار برای هر بشکه سبد نفت خام اوپک / نرسد .
با روند کنونی کسری بودجه سعودی که میلیارد ها دلار در سال است / حکام این کشور ناگزیر خواهند بود در مواصع سیاسی - اقتصادی خود تجدید نظر کنند .
هزینه های بودجه عمومی عربستان از 5/52 میلیارد دلار در سال 1993 با 20 درصد کاهش به 6/42 میلیارد دلار در سال 1994 رسید . در سال میلادی جاری نیز باردیگر رژیم سعودی 20 درصد از هزینه های بودجه راکاست و فهد شاه عربستان از هیات دولت خواست تا هزینه ها را عقلایی تر کنند .
۰ نفر