۳۰ خرداد ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5837071
T T
۰ نفر
دستاوردهای مانور" عاشورا" توسط قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران تشریح شد # تهران - ایرنا 30/3/74 برابر با 20 ژوئن 1995 قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد : مانور" عاشورا" ثابت کرد سپاه پاسداران از امادگی وتوان بالایی برای بکارگیری سریع تجهیزات زرهی و نیروهای پیاده جهت مواجهه باشرایط اضطراری در مقابل دشمنان خارجی را دارد.
سردارسرتیپ رحیم صفوی قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران که درمانور عاشورا فرماندهی قرارگاه ثارالله را بعهده داشت صبح امروز به خبرنگار ایرنا گفت : دستاوردهای علمی مانورعاشورا در دانشگاههای نظامی سپاه تدریس خواهد شد .
فرمانده قرارگاه ثارالله گفت : مانور عاشورا در سه مرحله اصلی اردو کشی / رژه نظامی و عملیات نظامی انجام شدکه در مرحله اردوکشی اعزام چهارصدهزار نیروی مسلح نظامی از شهرستانهابه مراکز استانها و انتخاب و انتقال بیش از یکصدهزار نیروی مجرب ازمراکز استانها به محل اصلی استقرار نیروها به نام اردوگاه عرفات در مدتی کمتراز 48 ساعت محقق شد و این کار مهم یک عملیات بزرک نظامی محسوب می شودکه کمتر نیروی مسلحی در دنیا توان انجام چنین اقدامی را ظرف یک مدت کوتاه دارد سردار رحیم صفوی افزود : مرحله دوم ،،مانور بزرک نظامی ،، باحضور بیش ازیکصدهزار نفر نیروی اماده و مجهز بود که طی ان پانصد دستگاه تانک ونفربرزرهی / توپخانه / و کاتیوشاو سایر ادوات از جمله موشکهای زمین به زمین /هوابه زمین و ساحل به دریا رژه با شکوهی را برگزار کردند که یکی ازویژگی های ان نظم و دقت عمل در حرکت نمایشی تانکها بود.
همچنین حرکت تبدیلی تانک های مسلح از یک به سه ستون وبالعکس صحنه های بسیارارزشمندی از نمایش قدرت دفاعی ودقت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود .
کارشناسان نظامی اینگونه حرکت تانکها را دشوارترین رژه واحدهای زرهی می دانند.
قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت : سپاه پاسداران درمانور عاشورا بخش بزرگی ازتجهیزاتی را که درجنک تحمیلی از دشمن به غنیمت گرفته بودوتجهیزات خودی را که در طول جنک دچار خسارت و سپس بازسازی شده و نیز تجهیزات ساخته شده توسط وزارت دفاع و تجهیزات خریداری کرده درطول سالهای گذشته را یکجا تحت فرماندهی قرارگاه کربلا بکارگرفت که نتایج موفقیت آمیز ان نشان می دهد ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توان بالایی برای ساخت و تعمیر تجهیزات زرهی و ادوات نظامی موردنیاز خود دارد.
وی تصریح کرد : هماهنگی و نظم در بکارگیری 15 هزار خودرو عملیاتی و پشتیبانی کننده که بخشی از انان بازسازی و یا به تازگی ساخته شده اند از مشخصه های بارز عملیات در مانور بزرک عاشورا بود .
سردار صفوی اظهار داشت : قدرت مخابراتی بکار گرفته شده در این مانور شامل استفاده ازتجهیزات جدیدارتباطی ومخابراتی این امکان را به نیروهای مانورکننده داد که از هرنقطه ای در منطقه 400 کیلومتر مربعی مانور بتوانند در سطوح مختلف با یکدیگر ارتباط اسان داشته باشند.
وی گفت : در کنار نیروهای مجرب سپاه پاسداران گروههایی ازدانشجویان رشته های مختلف نظامی که در دانشگاههای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال تحصیل هستند و یا به تازگی فارغ التحصیل شده اند نیز شرکت داشتند که از نزدیک با عملیات رزمی و برگزاری یک مانور عظیم اشنا شدند.
وی افزود در این مانور همچنین تانکهای تی 72 توسط نیروهای اموزش دیده جدید بکار گرفته شد .
سردار صفوی اظهار داشت : مانور به تمامی اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافت و دستاوردهای ارزشمند نظامی و معنوی داشت که به صلاحدید فرماندهی معظم کل قوا در اختیار کشورهای مسلمان و دوست جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت .
قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت : بخش اعظم شرکت کنندگان درمانور را افسران ، درجه داران وکادررسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل می دادند.
وی اظهارداشت : مانوربرغم عظمت وپیچیدگی هایی که ازنظر رزمی وعلمی داشت بابرنامه ریزی دقیق وفرماندهی قوی بدون تلفات به اهداف خودنایل شد
۰ نفر