۲۳ بهمن ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5742349
T T
۰ نفر
استعمارگران، اجازه نداده اند که نویسندگان متعهد به درستی حوادث گذشته را برای نسل های آینده به تحریر درآورند # تهران ، ایرنا : 23 بهمن 1377 برابر با 12 فوریه 1999 سید "حمید روحانی" از محققان و مورخان تاریخ انقلاب اسلامی ایـران ، در مراسم نماز جمعه تهران، به عنوان سخنران پیش از خطبه ها، گفت: با نگاهی به تاریخ 200 ساله اخیر، می بینیم که استعمارگران و زورمــداران ، تلاش کرده اند تا نگارش تاریخ را در انحصار خود بگیرند و اجازه نـــدهند انــدیشمندان و نویسندگان متعهد ، به درستی حوادث گذشته را برای نسل های آینده، به تحریر درآورند.
وی افزود: وابستگان و زورمــداران ، در دو قرن اخیر ، سعی کرده اند با وابسته جلوه دادن نهضت ها و قیام های اسلامی، آنها را زیر سووال بـبرند یا به شکست بکشانند. به همین دلیل در نوشته های تحریف شده آنان ، نـقش اسلام و روحانیت در تاریخ، یا پوشیده نگاه داشته شده و یا چهره ای منفی از اسـلام و روحانیت به تصویر کشیده شده است.
روحانی، با اشاره به برخی حوادثی که در دوران مشروطیت بر ایران گذشت، اظهارداشت: استعمارگران و نویسندگان و قلم به مزدان وابسته به آنها، وقتی نمی توانند از ادامه یک قیام و نهضت اسلامی جلوگیری کنند، تاریخ آنرا تحریف می کنند تا نسل های آینده نسبت به حقایق آن بیگانه بشوند.
وی گفت: در نهضت مشروطه، استعمارگران با ایجاد اختلاف و تفرقه در میان رهبران فکری این نهضت ، بی اعتبار کردن شخصیت ها و رجال نهضت ، ایجاد جـو ترور و وحشت در میان مردم و حمله به مقدسات و ارزشهای اسلامی، نهضت مشروطه را به انحراف کشیدند و زمینه را برای قدرت گرفتن دیکتاتوری مانند رضاخـان مهیا کردند.
وی افزود: متاسفانه درباره نگارش تاریخ انقلاب اسلامی هم برخی از همین تـــرفندها و نیرنک ها را می بینیم و راه مصون نگاه داشتن تاریخ انقلاب از چنین آفاتی ، اینست که خردمندان ، اندیشمندان و نویسندگان متعهد، با عبرت گرفتن از گذشته، با این ترفندها مقابله کنند و حقایق را برای نسلهای آینده به تحریر درآورند.
روحانی،سپس به جدیت و حساسیت حضرت امام (ره ) نسبت به نگارش صحیح تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حضرت امام خمینی (ره ) ، درس های ارزنده ای از تاریخ گرفتند که تلاش در راه وحــدت امت ، جلوگیری از ایجاد اختلاف در میان مسوولان و دست اندرکاران نهضت، برخورد صادقانه با ملت، عدم تسلیم و تاثیر- پذیری از جوسازی های دشمنان داخلی و خارجی و تاکید بر نگارش درست تاریخ ، از جمله مهمترین آنهاست.
وی، تاکید کرد که اگر امروز مسوولان، دانشگاهیان و عالمان دینی در راه تدوین صحیح و بدون تحریف تاریخ انقلاب اسلامی کوشش نکنند ، آینده بسی تاریک خواهد بــود ، چرا که دشمنان و قلم به مزدان وابسته با تمامی وجود در جهت انحراف و بیگانه کردن نسل حاضر و آینده از انقلاب اسلامی تلاش می کنند.
این نویسنده و محقق ایرانی، افزود: همه ما وظیفه داریم برای مقابله با این توطئه شیطانی در راه تدوین درست تاریخ انقلاب بکوشیم و همه اهل قـلم و عالمان متعهد باید در این راه دست به دست هم بدهند و از تحریف تاریخ انقلاب اسلامی توسط دشمنان و روشنفکران وابسته، جلوگیری نمایند.
روحانی ، در پایان ، ابراز امیدواری کرد که مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایــران ، با الهام از رهنمودهای حضرت امام (ره ) و رهبر انقلاب اسلامی ، نسل انقلابی و متعهد کشور را که اهل قلم و اندیشه نیز هستند ، به نگارش تاریـخ انقلاب اسلامی تشویق کنند تا این نهضت بزرک ، آنگونه که حضـــــرت امام (ره ) می خواستند ، حفظ و بیمه شود.
۰ نفر