۷ دی ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5655019
T T
۰ نفر
مردم تاجیکستان عید سعید فطر را با شکوه تمام جشن گرفتند # دوشنبه، ایرنا: هفتم دی 1379 برابر با 27 دسامبر 2000 مردم مسلمان تاجیکستان به شکرانه یک ماه روزه داری روز چهارشنبه مراسم ویژه عید سعید فطر را برپا کردند.
صدها هزار تن از مردان تاجیک صبح امروز در مساجد جامع و دیگر مساجد سراسر این کشور در نماز عید فطر شرکت کردند.
در برخی مناطق پرجمعیت عده ای از نمازگزاران نماز عید را در زیر باران اقامه کردند.
مردان تاجیک پس از اقامه نماز دسته دسته به زیارت اهل قبور و دیدار بازماندگان تازه درگذشتگان رفتند و با قرائت دعا و تبریک عید فطر ، روح گذشتگان و مصیبت دیدگان را شاد کردند.
زنان تاجیک نیز پس از زیارت اهل قبور بر اساس یک سنت دیرینه سفره عیدانه را برای پذیر ایی از میهمانانی که برای تبریک عید می ایند، گستردند.
سفره عیدانه معمولا تا سه روز گسترده است و تاجیکان در این مدت به عید دیدنی "عید گردی تاجیکی " می روند.
در برخی مناطق روز عید سعید فطر فقط مردان به عید دیدنی می روند و عید دیدنی زنان که گاه توام با شادی و سرور است در روزهای بعد انجام می شود.
تاجیکان در بازدید عیدانه ، عید را تبریک می گویند ایه ای از قران مجید تلاوت می کنند ، برای یکدیگر طلب سلامتی می نمایند و از شیرینی ، نان و میوه و اجیل سفره عیدانه بهره ای می گیرند.
اما تبریک عید از سوی کودکان تاجیک به همسایگان و اهل محله زیباترین جلوه مراسم مردمی عید فطر در تاجیکستان است.
تعدادی از کودکان که حافظان قران هستند نیز به در خانه ها مراجعه می کنند و از صاحب خانه اجازه می گیرند برای تبرک اهل خانه ایه ای از قران مجید را تلاوت کنند.
این تقاضا با خوشرویی پذیر فته می شود و اهل خانه به کودکان قاری هدیه ای می دهند.
تبریک گویی کودکان تاجیک تا شامگاه ادامه دارد و انها با کیسه هایی پر از شیرینی و اجیل و میوه به خانه هایشان باز می گردند.
* 817 *
۰ نفر