۱۱ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5648383
T T
۰ نفر
خاتمی بر توسعه و تعمیق هرچه بیشتر همکاریهای اقتصادی میان ایران و ژاپن تاکید کرد # تهران ، ایرنا: 11 آبان 1379 برابر با اول نوامبر 2000 رییس جمهوری ایران طی سخنانی در ضیافت شامی که از سوی نخست وزیر ژاپن تدارک داده شده بود ، ابراز امیدواری کرد که فضای سیاسی مثبت و رو به رشد کنونی در روابط دو کشور با مساعی مشترک ، به توسعه و تعمیق هرچه بیشتر همکاری های اقتصای منجر شود.
سید "محمد خاتمی" گفت: امیدوارم این دیدار فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با فرهنک غنی ژاپن و تبادل نظر با "موری " و گفت و گو با شخصیت های عالی رتبه سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی فراهم آورد تا بتوانیم فراز جدید و چشم انداز مطلوبی برای توسعه هر چه بیشتر همکاری های صمیمانه مهیا کنیم.
رییس جمهوری ایران تاکید کرد : خوشبختانه دو کشور ایران و ژاپن طی سالیان متمادی از رابطه ای پایدار ، با ثبات و مستحکم ، مبتنی بر دوستی ، تفاهم و احترام متقابل برخوردار بوده اند.
خاتمی افزود : " وجود مشترکات فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی ، دو ملت بزرک ایران و ژاپن را به یکدیگر نزدیک تر ساخته به گونه ای که همواره یک نوع مفاهمه تاریخی بین آنها وجود داشته است . تعامل فرهنگی دو کشور ریشه در قرن های گذشته دارد که نمونه هایی از آثار آن را می توان امروزه در موزه " سوشواین " در استان " نارا " مشاهده کرد .
رییس جمهوری ایران تاکید کرد : تعاملی که با وجود " جاده ابریشم " رشد و شکوفایی بیشتری پیدا کرد ، همواره زمینه ساز بارور شدن ظرفیت های موجود در راه بسط و توسعه همه جانبه روابط بوده و خواهد بود." خاتمی افزود : امروز نیز رابطه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن دارای جایگاه ویژه است . امیدوارم مناسبات مودت آمیز میان دو کشور به الگویی برای نزدیکی بهتر دیگر ملل مبدل گردد.
وی تصریح کرد : به اعتقاد من ژاپن به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی و دارای نقش عمده در صحنه سیاست بین الملل در شرق آسیا است و جمهوری اسلامی ایران با سابقه دیرپای تاریخی و به عنوان یک قدرت منطقه ای در غرب آسیا که همانند پلی ، دو منطقه مهم خلیج فارس و دریای خزر و آسیای مرکزی و قفقاز را به هم متصل می کند ، از ظرفیت های بسیاری برای همکاری های دوجانبه و منطقه ای برخوردارند.
خاتمی گفت : " همکاری هایی که ثمرات آن نه فقط در روابط دوجانبه بلکه در سطحی فراتر می تواند بر تحولات منطقه ای و بین المللی تاثیرات مثبت و سازنده داشته باشد و جامعه بین الملل را در حل چالش های موجود در جهان امروز چون فقر ، عدم توسعه ، بلای مواد مخدر ، تخریب محیط زیست و بحران معنویت یاری رساند." وی با اشاره به فضای سیاسی مثبت و رو به رشد کنونی در روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد که این روابط به توسعه و تعمیق هرچه بیشتر همکاری های اقتصادی با هدف رسیدن به روابط بلندمت و راهبردی منجر گردد.
خاتمی گفت : بدون تردید حمایت و تمهیدات دو دولت در تسهیل این روند می تواند نقش موثری ایفا کند تا در چنین فضا و شرایطی بخش های خصوصی دو کشور قادر شوند از حداکثر ظرفیت ها و امکانات موجود برای مشارکت فعال تر و در جهت منافع بلند مدت متقابل بهره برداری نمایند.
رییس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد که در سال های آغازین قرن جدید ، شاهد ادامه روند رو به رشد مناسبات دوستانه دو کشور در کلیه زمینه هـــای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و بین المللی باشیم .
وی افزود : اطمینان دارم عزم دو طرف برای گسترش همکاری ها در تحکیم صلح و ثبات در شرق و غرب آسیا و ارتقاء سطح زندگی و رفاه مردم این مناطق و نیز صلح موثر خواهد بود.
* ا . ه *
۰ نفر