۱۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۳:۵۳
کد خبر: 30804511
T T
۰ نفر

تلاش حزب الله براي حل بحران كابينه لبنان

۱۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۳:۵۳
کد خبر: 30804511

بيروت - به دنبال تعطيلي جلسات هيأت دولت توسط نخست وزير لبنان، حزب الله طي ديدار با گروههاي نزديك به دولت، تلاش‌هاي گسترده اي را براي يافتن راهكاري جهت برون رفت از بحران كنوني لبنان آغاز كرده است.

به گزارش ایرنا از بیروت، به دنبال بروز اختلاف میان 'نجیب میقاتی' نخست وزیر لبنان و وزیران وابسته به 'میشل عون' (هم پیمان مسیحی حزب الله) جلسه هیأت دولت این كشور متشنج شده و طرفین اعلام كردند كه دیگر در جلسات هیات دولت شركت نخواهند كرد.

'حسین خلیل' مشاور سیاسی دبیركل حزب الله و 'علی حسن خلیل' مشاور رییس مجلس طی 24 ساعت گذشته با گروههای نزدیك به دولت به منظور یافتن راه حلی برای پایان دادن به مشكل جاری در لبنان، دیدار و گفتگو كردند.

به بهانه ششمین سالگرد امضای تفاهم همكاری میان حزب الله و 'میشل عون' گروهی از اعضای شورای سیاسی حزب الله نیز به دیدار وی رفته و صراحتا به تمامی گروههای لبنانی اعلام كردند، حتی اگر جریان آزاد ملی به خیابانها بیاید، ما نیز دوشادوش آنها خواهیم بود.

در عین حال حزب سوسیالیست ترقی خواه دورزی لبنان به ریاست 'ولید جنبلاط' برخلاف عادت همیشگی، تصمیم گرفته خود را درگیر بحران اخیر لبنان نكند ولی در عین حال آمادگی خود را برای حضور در جلسات هیأت دولت در هر زمانی كه نخست وزیر بخواهد، اعلام كرده است.

'نبیه بری' رییس مجلس هم طی دیدار با 'نجیب میقاتی' نخست وزیر درباره معضل كنونی دولت بحث و گفتگو كرد اما جزئیاتی درخصوص این دیدار منتشر نشده است.

نجیب میقاتی در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر پیرامون معضل كنونی دولت گفت: من همچنان تا حل كلیه مسایل و مشكلات پیرامون مسئله تعیین مدیركل ها و رؤسای مؤسسه های دولتی بر موضع خود مبنی بر تعطیلی جلسات دولت تاكید خواهم كرد.

مشیل عون نیز در مصاحبه با روزنامه السفیر با رد هرگونه اتهام در مورد به تعطیلی كشاندن جلسات هیأت دولت گفت: نجیب میقاتی به طور مستقیم مسئول به تعطیلی كشاندن جلسات هیأت دولت است.

'غالب ابو زینب' عضو شورای سیاسی حزب الله در گفتگو با روزنامه لبنانی اللواء پیرامون تفاهم نامه همكاری میان حزب الله و میشل عون گفت: این تفاهم نامه همكاری بسیار موفقیت آمیز بوده و طی شش سال توانست بخشی مهمی از اهداف خود را عملی سازد.

وی با اشاره به دیدار احتمالی حزب الله از 'بشاره الراعی'رهبر مسیحیان مارونی لبنان و موضوع مورد بحث در این دیدار تأكید كرد: هنوز زمان این دیدار مشخص نشده است ولی یقینا سلاح حزب الله از موضوعات مورد گفتگو با بشاره الراعی نخواهد بود به ویژه آنكه بشاره الراعی و قشر وسیعی از لبنانی ها از جمله مسیحیان به وجود سلاح حزب الله در رویارویی با رژیم صهیونیستی ایمان دارند.

این عضو شورای سیاسی حزب الله با اشاره به اینكه حزب الله روابط خوبی با همه احزاب لبنانی دارد، تصریح كرد: حزب الله با كلیه احزاب و گروههای لبنانی رابطه دارد و رابطه اش نیز با حزب كتائب به ریاست 'امین جمیل' نیز قطع نشده و مشكلی برای ادامه روابط با این حزب ندارد ولی در مورد داشتن رابطه با حزب 'نیروهای لبنانی' به ریاست' سمیرجعجع'، از آنجا كه زمینه مشتركی برای گفتگو با این حزب وجود ندارد ما عملا روابطی با این حزب نداریم.

جلسه چهارشنبه شب هیأت دولت براثربروزاختلاف میان وزرای وابسته به فراكسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان بر سر فهرست تعیین برخی مدیران ارشد مؤسسه های مهم دولتی به هم خورد.

در ابتدای تشكیل جلسه، هنگامی كه میقاتی فهرست اسامی مربوط به تعیین مدیران مؤسسه های دولتی را به اعضای جلسه ارایه كرد، با مخالفت 10 وزیر وابسته به میشل عون رو به رو شد.

نجیب میقاتی نیز با اشاره به بروز اختلاف میان وی و وزیران میشل عون در جلسه دولت، تصریح كرد: 'صبر من خیلی زیاد است ولی برای صبر هم مرزی وجود دارد و اینك وقت آن رسیده كه مردم لبنان بدانند چه كسی تشكیل جلسات كابینه دولت را به تعطیلی می كشاند.'

خاورم*2023**1030**1609

سرخط اخبار جهان