۴ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۳۸
کد خبر: 30730534
T T
۰ نفر

تهران - نرم افزار آزمايشگاه توليد موج مجازي با دقت بالا به همت پژوهشگران دانشكده مهندسي دريا، واحد بندرعباس دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیركبیر، محمد جواد كتابداری، عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیركبیرگفت: این نرم افزار در حال حاضر قابلیت شبیه سازی اندركنش امواج و سازه های ساحلی مانند انواع موج شكن های ثابت سنگریزه ای، متخلخل و حفره دار را داراست.

وی افزود: در محیط دریا، موج مهمترین عاملی است كه به سازه های كنار ساحل و فراساحل نیرو وارد می كند كه این امواج در طبیعت با دامنه و فركانس های مختلف تحت اثر تنش برشی باد، جاذبه ماه و خورشید و نیز زلزله ایجاد می شود.

این پژوهشگر اضافه كرد :از دید ریاضی و فیزیكی این امواج به دو گروه خطی و غیرخطی كه هریك می توانند منظم یا نامنظم باشند طبقه بندی می شود.

وی افزود :در این نرم افزار با فرض سیال لزج، از معادلات ناویر- استوكس برای مدل سازی رفتار جریان و از روش حجم سیال برای مدل سازی سطح آزاد آب استفاده شد كه برای حل معادلات ناویر- استوكس از روش تجزیه دو مرحله ای، مدل سازی سطح آزاد از الگوریتم یانگز، تولید امواج خطی و غیرخطی در مرز بالادست از روابط تئوری موج كلاسیك و برای جلوگیری از انعكاس موج در مرز پایین دست از شرط مرزی باز، استفاده شده است.

كتابداری گفت: این مدل همچنین قادر است بر اساس تاریخچه زمانی هر موج دلخواه به عنوان ورودی با تبدیل آن به حركات پدال موج آنرا در فلوم تولید كند.

وی افزود: درراستای این پژوهش تعدادی از دانشجویان كارشناسی ارشد و دكتری دانشكده مهندسی دریا واحد بندرعباس دانشگاه صنعتی امیركبیر در حال توسعه برای مدلسازی سازه های فراساحلی به خصوص اندركنش موج و سكوهای شناور و نیز بررسی همزمان نیروهای حاصل از موج و اسلاشینگ بر روی مخازن شناور مهار شده دریایی است كه نتیجه این پژوهش تاكنون منجر به سه مقاله كنفرانسی چاپ شده و سه مقاله ISI شده است كه در مرحله پذیرش قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی دریا واحد بندرعباس دانشگاه صنعتی امیركبیر اظهار داشت :با اجرای این پروژه و تكمیل آزمایشگاه دریایی دانشكده در بندرعباس شامل تانك كشش و حوضچه موج سه بعدی بزودی با فراهم آمدن امكان بررسی پدیده های دریایی به صورت توأم آزمایشگاهی و عددی، شاهد تحولی عظیم در زمینه پژوهش های دریایی در كشور می شود.

گفتنی است، نرم افزار آزمایشگاه تولید موج مجازی با دقت بالا توسط آقای سعید بوشی، فارغ التحصیل كارشناسی ارشد و به راهنمایی دكتر محمد جوادكتابداری انجام شده است.

علمی **1354**1544
۰ نفر