۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83121178
T T
۰ نفر
نمايشگاه كتاب مسير مناسبي براي توسعه روابط با قطر است

دوحه – ايرنا – معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه نگاه جامع به نمايشگاه هاي كتاب در كشورهاي همسايه مي تواند ظرفيت هاي موجود در روابط فرهنگي با آنها را ارتقاء دهد، گفت: حضور ناشران ايراني در نمايشگاه بين المللي كتاب دوحه مسير مناسبي براي توسعه روابط دو كشور است .

محسن جوادي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در دوحه ، افزود : روابط فرهنگي ما با قطر در حال حاضر به نوعي تعريف شده است كه از تحولات جديد يكديگر در زمينه هاي مختلف فرهنگي به ويژه در صنعت چاپ و نشر اگر نگوييم بي اطلاع ، كم اطلاع هستيم .
وي اظهار داشت : طي سالهاي گذشته نويسندگان جوان و قدرتمندي در هر دو كشور پا به عرصه گذاشته اند كه شناخت آنها از يكديگر مي تواند ظرفيت هاي مغفول طرفين در زمينه مبادلات فرهنگي به ويژه در امور مربوط به كتاب را آشكار تا امكان استفاده مطلوب از آن ايجاد شود.
جوادي كه به عنوان ميهمان ويژه ايران در بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي دوحه شركت كرده است ، گفت : به همين منظور تلاش مي كنيم تا با انجام برنامه هاي متنوع فرهنگي از جمله دعوت از نويسندگان قطري براي حضور در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران كه ارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي شود ، زمينه همكاري هاي بيشتر بين نسل جوان دو كشور را فراهم كنيم.
به گفته معاون فرهنگي وزارت ارشاد، مقامات قطري علاقمند به مشاركت در نمايشگاه تهران هستند و روابط خوب دو كشور طي دو سال اخير هم به اين علاقه افزوده است لذا مي بايست در برنامه هاي آتي فرهنگي كشور از طريق اقداماتي مانند توجه بيشتر به مبادله آثار، جايي براي اين علاقه مندي باز كرد.
وي گفت : تمركز بر روي كالاهاي فرهنگي از جمله كتاب از سياست هاي اصلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و به نظر مي رسد بخش زيادي از آثار هنري ما به لحاظ ذائقه به كشورهاي عربي به ويژه قطر نزديك است لذا اين كشور مي تواند بازار خوبي براي توليدات فرهنگي ايران و بالعكس باشد .
جوادي با بيان اينكه اگر اقتصاد فرهنگ در كشور را وسيع تر در نظر بگيريم امكان مبادله آثار هنرمندان و نويسندگان دو كشور فراهم خواهد شد، گفت : يكي ديگر از زمينه هاي توسعه روابط فرهنگي ميان دو كشور حوزه بازيهاي رايانه اي است كه در حال حاضر ايران در اين زمينه دستاوردهاي خوبي كسب كرده است .
معاون فرهنگي وزارت ارشاد درباره نمايشگاه بين المللي كتاب قطر هم اظهار داشت : اين نمايشگاه امتيازات خوبي مانند حضور پر رنگ ناشران كشورهاي اسلامي ، آخرين كتاب هاي منتشره در جهان اسلام، دسترسي آسان و فضاي مناسب داشت و اگر چه انجام برخي اقدامات براي بهتر شدن نمايشگاه لازم بود اما به نظر من وزارت فرهنگ قطر به خوبي از عهده برگزاري اين نمايشگاه بين المللي بر آمده است و ما به دنبال استفاده از نكات مثبت اين آن هستيم.
وي اضافه كرد : از قضا بسياري از ناشران حاضر در نمايشگاه كتاب قطر، تجربه حضور در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران را هم دارند و در گفت وگوي حضوري با آنان علاقه مندي خود را براي حضور مجدد در تهران اعلام كردند. آنها حضور در تهران را مغتنم مي دانند چرا كه اين نمايشگاه بازار خوبي براي آنها محسوب مي شود و تجربه متفاوتي را نصيب آنان مي كند و استقبال گسترده مردم از نمايشگاه هم برايشان جذاب است .
معاون وزارت ارشاد در عين حال گفت كه در حال حاضر مشكلاتي در زمينه برپايي نمايشگاه كتاب تهران وجود دارد كه اميدواريم در دوره جديد اين مسائل را بر طرف كنيم .
جوادي درباره كيفيت حضور ناشران ايراني در نمايشگاه كتاب دوحه هم گفت كه به نظرم در اندازه ظرفيت هاي واقعي خود در اين نمايشگاه شركت نكرديم . مي توانستيم بهتر شركت كنيم اما اين امر محقق نشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه دليل اين امر چيست ، اظهار داشت : نگاه ما بيشتر معطوف به نمايشگاههاي معروف كتاب در جهان است در حالي كه اگرنگاه جامع خود را به سمت منطقه از جمله قطر برگردانيم موفق تر خواهيم بود.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تقويت بخش خصوصي و حمايت از فعاليت آنان را يكي ديگر از راههايي برشمرد كه مي تواند ظرفيت هاي حضور ناشران ايراني در نمايشگاههاي مختلف را تقويت كند .
جوادي ابراز اميدواري كرد با اجراي برنامه هاي دقيق و جامع تر مسير حضور ناشران ايراني در نمايشگاههاي منطقه وجهان هموارتر شود تا نمايندگان بهتري براي كتاب ايراني باشند.
بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب دوحه روز پنجشنبه 8 آذر با حضور رييس مجلس شورا و وزير فرهنگ و ورزش قطر ، سفراي خارجي و ناشران داخلي و خارجي در محل نمايشگاههاي بين المللي قطر افتتاح شد.
'احمد بن عبدالله بن زيد آل محمود' رييس مجلس شورا و 'صلاح بن غانم العلي' وزير فرهنگ و ورزش قطر بعد از افتتاح نمايشگاه بين المللي كتاب دوحه با استقبال 'محسن جوادي' معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان از غرفه هاي ناشران ايراني در اين نمايشگاه بازديد كردند.
همچنين 'جاسم احمد البوعينين' رييس نمايشگاه بين المللي كتاب دوحه در ديدار معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تحسين دستاوردهاي ارزنده جمهوري اسلامي ايران در زمينه برپايي نمايشگاه هاي بين المللي كتاب، خواستار استفاده از تجارب كشورمان در اين زمينه شد .
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم با تقدير از برگزاري مطلوب نمايشگاه بين المللي كتاب دوحه و ابراز خرسندي از حضور ناشران ايراني در آن، آمادگي كشورمان براي توسعه روابط فرهنگي دو كشور به ويژه همكاري هاي مربوط به كتاب را اعلام كرد.
محسن جوادي گفت : ما موفقيت شما را موفقيت خود مي دانيم و حاضر هستيم در اين ارتباط همه نوع همكاري با برادران خود در قطر داشته باشيم .
جوادي با دعوت از البوعينين و ساير مسئولين دست اندر كار نمايشگاه دوحه براي حضور در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران كه ارديبهشت ماه سال آينده در تهران برگزار خواهد شد، از همكاريهاي او با ناشران ايراني حاضر در نمايشگاه تشكر و ابراز اميدواري كرد كه روابط فرهنگي دو كشور طي سالهاي آينده شاهد رشد و شكوفايي بيشتر باشد.
بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ورزش قطر كه متولي برپايي اين نمايشگاه است مجموعا 427 انتشاراتي از داخل و 30 كشور خارجي در نمايشگاه امسال كه 10 روز ادامه خواهد داشت ، حضور دارند.
در اين نمايشگاه علاوه بر رايزني فرهنگي ايران در دوحه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، انتشارات احسان ، دار الثقافه و الفن الايراني و انتشاراتي كاني مهر از ايران حضور دارند .
كتابهايي كه شركت هاي انتشاراتي ايراني در اين نمايشگاه عرضه كرده اند عمدتا شامل موضوعاتي از قبيل فرهنگ و هنر ايراني ، ادبيات ، گردشگري و ايران شناسي است .
در نمايشگاه امسال كتاب دوحه ، فدراسيون روسيه به عنوان ميهمان ويژه اين نمايشگاه معرفي و به بخش كودكان هم توجه ويژه اي شده است .
خاورم**1508

سرخط اخبار فرهنگ