۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 83114436
T T
۰ نفر
زمینه همكاری پژوهشی بین ایران و اتحادیه اروپا بررسی شد

اصفهان - ایرنا - زمینه های همكاری پژوهشی مشترك بین ایران و اتحادیه اروپا در كنفرانس 'پژوهش در زمینه مهاجرت: چالش ها و تشریح راه حل ها' در دانشگاه اصفهان بررسی شد.

به گزارش ایرنا، كنفرانس بین المللی 'پژوهش در زمینه مهاجرت: چالش ها و تشریح راه حل ها' روز سه شنبه با همكاری و حضور مسوولان و كارشناسان اتحادیه اروپا و كارشناسان و استادان دانشگاه های كشورمان در تالار صدر دانشگاه اصفهان برگزار شد.
مدیر دفتر همكاری های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان در كنفرانس مذكور گفت: این رویداد در قالب طرح 'افق 2020، برنامه كاری برای تحقیق و نوآوری'(HORIZON 2020) و با توجه به اهمیت موضوع مهاجرت برگزار می شود.
اتحادیه اروپا برنامه افق 2020 را با هدف ارتقای سطح علمی و توسعه فناوری در قالب طرحی 6 ساله از سال 2014 تا 2020 میلادی در دست اجرا دارد كه بیش از 80 میلیارد یورو برای آن در نظر گرفته شده است.
سیدكمیل طیبی افزود: هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد فرصتی برای پژوهش های بیشتر در باره مهاجرت و اجرای طرح های مشترك پژوهشی بین دانشگاه ها و مراكز علمی ایران با اتحادیه اروپا در باره این موضوع است.
مهاجرت به معنای جابه‌جایی مردم از مكانی به مكانی دیگر برای كار یا زندگی است، مردم بطور معمول بدلیل دور شدن از شرایط یا عواملی مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، كمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیكاری و كمبود امنیت یا برای رسیدن به آموزش بهتر و درآمد بیشتر، مهاجرت می كنند.
وی خاطرنشان كرد: فردا هفتم آذر نیز كنفرانس بین المللی 'روش‌های تدوین طرح‌های پژوهشی و تأمین منابع مالی طرح ‌های اتحادیه اروپا در چهارچوب افق 2020' در دانشگاه اصفهان با هدف معرفی زمینه های همكاری های علمی و فناوری بین اتحادیه اروپا و كشورهای دیگر نیز برگزار خواهد شد.
سفیر اتریش در تهران نیز در این كنفرانس گفت: ایران و اتحادیه اروپا با چالش های زیادی در باره مهاجرت مواجهند و یكی از اهداف برگزاری این رویداد، به اشتراك گذاشتن تجربه ها، تعریف و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترك و تجزیه و تحلیل داده هاست.
'اشتفان شولتز'(Stefan Scholz)، این كنفرانس را از مهمترین رویدادها در همكاری ایران و اتحادیه اروپا خواند و افزود: هدف ما این است كه با برگزاری این كنفرانس به همراه كشورهایی مانند ایران به سیاستگذاری مشتركی در باره مهاجرت برسیم.
شولتز با اشاره به برگزاری جلسه های مشترك سال های گذشته بین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و 'فدریكا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در این دیدارها 16 محور برای همكاری های مشترك بین ایران و اتحادیه اروپا تعریف و مشخص شد كه یكی از آنها در باره مهاجرت است.
سفیر اتریش در تهران، اضافه كرد: برگزاری این رویداد، سرآغازی برای فعالیت های مشترك در باره محور مذكور در ایران است.
وی همچنین با اشاره به اینكه ایران از سال 2017 وارد 2 طرح تحقیقاتی اروپا با نام های 'افق 2020' و 'اراسموس پلاس' شده است، خاطرنشان كرد: كنفرانس امروز در راستای طرح افق 2020 برگزار شد و فردا نیز گردهمایی دیگری در باره طرح های پژوهشی مشترك بین ایران و اتحادیه اروپا و تبادل استاد و دانشجو در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
'اراسموس پلاس' برنامه بورس آموزشی تحت حمایت اتحادیه اروپاست كه با هدف سازماندهی تبادل دانشجو بین دانشگاه‌ها و مؤسسه های آموزش عالی اروپا و سایر نقاط جهان راه اندازی شده است.
سفیر اتریش در تهران، كنفرانس مهاجرت را یك نشست علمی خواند و گفت: انتظار می رود طرح های پژوهشی خوبی در این رویداد تعریف شود و چند روز آینده نیز در اتحادیه اروپا، جلسه ای برای بررسی نتایج این كنفرانس برگزار خواهد شد.
وی افزود: لازم است در طرح های پژوهشی مشترك مسائلی مانند چالش ها، فرصت ها و راه حل های اساسی در باره مهاجرت های قانونی و غیرقانونی، شبكه سازی در ابعاد مختلف و تبادلات بین المللی مدنظر قرار گیرد.
رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این رویداد با بیان اینكه پدیده مهاجرت از ابعاد مختلف قابل بررسی است، گفت: ایران جایگاه خوبی در زمینه ارائه خدمات به مهاجران دارد و می تواند تجارب خود را با اتحادیه اروپا در این زمینه و همچنین جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به اشتراك بگذارد.
هوشنگ طالبی افزود: این كنفرانس كمك می كند تا این تجربه ها را به اشتراك بگذاریم و طرح های پژوهشی مشتركی در باره آن انجام دهیم.
وی همچنین دانشگاه اصفهان را یكی از دانشگاه های برتر ایران در سطح ملی و بین المللی خواند و افزود: همكاری با نهادها و موسسه های بین المللی و دانشگاه های خارجی از برنامه های این دانشگاه در زمینه بین المللی سازی آن است.
به گزارش ایرنا، نزدیك به 20 مقاله و سخنرانی در كنفرانس 'پژوهش در زمینه مهاجرت: چالش ها و تشریح راه حل ها ' در دانشگاه اصفهان ارائه شد.
این مقاله ها و سخنرانی ها در باره نقش تحقیق در چالش مهاجرت، سیاست مهاجرت و داده ها و حفاظت بین المللی و جابه جایی اجباری توسط كارشناسانی از ایران، اسپانیا، اتریش، سوییس، افغانستان، نروژ و اسكاتلند ارائه شد.
دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یكی از دانشگاه های برتر كشور است.
/6027/3011

سرخط اخبار استان‌ها