۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 83114167
T T
۰ نفر
اكنون امكان استفاده از ارز دیجیتال در صنعت بیمه وجود ندارد

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشكده بیمه گفت: یك مطالعه پژوهشی نشان می دهد كه در شرایط كنونی امكان استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت های اتكایی شركت های بیمه ایرانی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد صفری» امروز(سه شنبه) در نشست خبری روز بیمه اظهار داشت: حركت صنعت بیمه به استفاده از فناوری های نوین در ارزیابی ریسك اجتناب ناپدیر است و از این رو بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه به «صنعت بیمه، نوآوری و فناوری اطلاعات» اختصاص یافته است.
وی استفاده از ارزهای دیجیتال را یكی از فناوری نوین راه یافته به صنعت بیمه جهان برشمرد و گفت: اگر امكان استفاده از رمزارزها برای صنعت بیمه بوجود آید، نیاز به پرداخت های اتكایی با ارزهایی چون دلار را كم خواهد كرد.
وی در عین حال با یادآوری اینكه بانك مركزی هنوز ارزهای دیجیتال را به رسمیت نشناخته است، اظهار داشت: طبق خبرهای رسیده، بانك مركزی به دنبال طراحی ارز دیجیتال ملی است و باید منتظر تصمیم این نهاد در حوزه رمز ارزها بود.
رئیس پژوهشكده بیمه یادآور شد: اكنون بیش از 1600 ارز دیجیتال در دنیا طراحی شده و مورد استفاده قرار دارد اما باید گفت در شرایط كنونی امكان بهره برداری از ارزهای دیجیتال شناخته شده در حوزه بیمه اتكایی شركت های ایرانی وجود ندارد.
بیمه اتكایی روشی از ارایه پوشش های بیمه ای است كه در آن شركت های بیمه برای مصون ماندن از خسارت ناشی از احتمال وقوع یك حادثه، بخشی از ریسك آن را به دیگر شركت های بیمه واگذار كرده و در قبال آن حق بیمه می پردازند.

** پهپادها به كمك صنعت بیمه آمده اند
رئیس پژوهشكده بیمه با اعلام اینكه شركت های بزرگ بیمه از فناوری ها نوین برای ارزیابی خسارت، ریسك بیمه گری و پرداخت ها استفاده می كنند، افزود: برای نمونه برخی شركت ها برای ارزیابی خسارت ناشی از آتش سوزی های بزرگ از پهپادها بهره می گیرند.
صفری اظهار داشت: استفاده از فناوری های پوشیدنی مانند لباس ها یا ساعت های هوشمند برای ارزیابی اطلاعات مربوط به سلامت بیمه گذاران در حوزه بیمه سلامت و درمان و یا نصب حسگرهایی برای ارزیابی برخط(آنلاین) اطلاعات رانندگان برای ارایه بیمه نامه های خودرو از دیگر روش هایی است كه امروز شركت های بیمه برای كنترل ریسك ناشی از بیمه گری استفاده می كنند.
وی طراحی روش های نوین برای بررسی میزان انطباق شركت های بیمه با قوانین و مقررات بیمه گری را از دیگر فناوری های نوین راه یافته به این صنعت در سراسر جهان برشمرد.

** گزارشی درباره وضعیت صنعت بیمه در شرایط تحریم در دست تهیه است
رئیس پژوهشكده بیمه همچنین از تهیه طرحی پژوهشی درباره وضعیت صنعت بیمه در شرایط تحریم خبر داد و گفت: علاوه بر این، مركز پژوهش های مجلس با همكاری این پژوهشكده گزارشی درباره آثار تحریم ها بر صنعت بیمه تهیه كرده است.
وی با اعلام اینكه می توان تهدیدهای تحریم برای صنعت بیمه را به فرصت تبدیل كرد، افزود: درباره اینكه ارز مربوط به بیمه های اتكایی در زمان تحریم ها چه باشد كه مشمول تحریم های آمریكا نشود، سیاست های كلان كشور تعیین كننده است.

** دیدگاه صنعت بیمه نسبت به استارتاپ ها باید تغییر كند
رئیس پژوهشكده بیمه، بررسی وضعیت كسب و كارهای نو در صنعت بیمه و چالش های آنها را از دیگر محورهای همایش امسال برشمرد و در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینكه به نظر می رسد شركت های بیمه تمایلی ندارند كه استارتاپ ها به حوزه آنها ورود كنند، گفت: باید این دیدگاه تغییر كند زیرا در دنیا بسیاری از شركت های بزرگ بیمه ای، خود پدیدآورنده استارتاپ ها بوده اند و یا كسب و كارهای اینچنینی را خریداری كرده و آنها را رونق داده اند.
صفری، مخالفت صنعت بیمه با فعالیت استارتاپ ها منحصر به نمایندگی شركت های بیمه دانست و گفت: به تازگی نیز بیمه مركزی آیین نامه چگونگی فعالیت كسب و كارهای نو در صنعت بیمه را تهیه و ابلاغ كرده است.
وی افزود: استارتاپ های كنونی فعال در صنعت بیمه، بیشتر نقش تجمیع كننده بیمه نامه ها و مقایسه آنها برای بیمه گذاران را دارند و هنوز صدور بیمه نامه و عقد قرارداد در انحصار نمایندگی ها و شركت های بیمه است.
وی از استارتاپ های بیمه ای به عنوان بازاریابان برخط نام برد و گفت: این بازاریابان جایگزین نمایندگی های بیمه نمی شوند و اتفاقی كه برای دیگر مشاغل همچون تاكسی های اینترنتی افتاد برای آنها تكرار نمی شود.

** ارسال 168 مقاله به همایش بیمه
رئیس پژوهشكده بیمه در ادامه به برگزاری بیست و پنجمین همایش بیمه و توسعه اشاره كرد و اظهار داشت: از مجموع 168 مقاله ارسالی به همایش امسال، 12 مقاله توسط هیات داوران انتخاب شد كه در همایش امسال ارایه می شود.
به گفته صفری، همایش امسال سیزدهم آذرمان در روز بیمه در برج میلاد تهران برگزار می شود و در آن استارتاپ های فعال در صنعت بیمه نیز حضور می یابند.
چشم‌انداز فناوری اطلاعات و صنعت بیمه، مدل‌های كسب‌وكار مبتنی بر فناوری‌های بیمه، نقش فناوری اطلاعات در مدیریت و كاهش هزینه‌های بیمه‌گری و افزایش سودآوری صنعت بیمه، نقش فناوری اطلاعات در كاهش كژمنشی بیمه‌گذار و تشخیص تقلب، فناوری بیمه (InsurTech) و توسعه صنعت بیمه (هوش مصنوعی، تلماتیك، اینترنت اشیاء، ...)، انواع فناوری‌های اطلاعات قابل استفاده در خدمات بیمه‌ای، فناوری اطلاعات و انسجام بازارهای مالی، فناوری اطلاعات و مدیریت ریسك از جمله محورهای همایش امسال است.
بسترهای مورد نیاز و چالش‌های راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت اطلاعات در شركت‌های بیمه، فناوری اطلاعات و حفظ حریم خصوصی اطلاعاتی افراد (Data Privacy) در صنعت بیمه، ارزش افزوده قابل تحقق توسط فناوری اطلاعات در هر یك از مراحل زنجیره تولید و تامین بیمه، انطباق با تحولات و پیشرفت‌های جهانی بیمه در حوزه نوآوری و فناوری اطلاعات، نوآوری در محصولات و خدمات بیمه؛ الزامات، چالش ‎ها، نقش و ضرورت استفاده از مراكز نوآوری در صنعت بیمه و فناوری‌ اطلاعات؛ ابزاری برای نظارت بر صنعت بیمه از دیگر موضوع هایی است كه در همایش امسال مورد بحث و تبادل نظر كارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و صنعت بیمه قرار می گیرد.
در همایش امسال بررسی استارت ‎آپ‌های بیمه‌ای و تحول در بازاریابی بیمه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‎ها، بلاك‌چین (BlockChain) و صنعت بیمه و رگ‌تك (RegTech) در صنعت بیمه و ضرورت استفاده از نوآوری در جذب نسل‌های جدید مشتریان در دستور كار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، 13 آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران به روز صنعت بیمه نامگذاری شده است؛ 13 آذرماه 1367 قانون اداره امور شركت‌های بیمه به تصویب رسید.
البته سابقه ایجاد یك شركت بیمه ایرانی به سال ۱۳۱۰ باز می گردد كه فردی ایرانی به نام دكتر الكساندر آقایان به وزیر مالیه وقت ارایه كرد و در نهایت 15 آبان 1314 شركت سهامی بیمه ایران به عنوان نخستین شركت ایرانی بیمه تاسیس شد كه برای سال ها، این روز به عنوان روز بیمه شناخته می شد.
اقتصام**2025**9132 ** 2023

سرخط اخبار اقتصاد