۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶
کد خبر: 83111085
T T
۰ نفر
بارزانی در بغداد، گامی درست با حاشیه های بسیار

بغداد – ایرنا – سفر مسعود بارزانی به بغداد از سوی برخی، «تاریخی» توصیف شده و عده ای نیز آن را «اصلاح رویكرد» رییس حزب كردستان عراق ارزیابی كرده اند اما مخالفان سیاسی از ارزش آن كاسته و حتی به عنوان «سفری حزبی» نام برده اند كه به گفته این طیف، عمق اختلافات سیاسی را در اقلیم كردستان عراق هویدا كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برهمین اساس سفر «مسعود بارزانی» به بغداد كه بعد از یكسال از تجربه ناموفق همه پرسی جدایی اقلیم كردستان از عراق (در 3 مهرماه 96) انجام شده، به اعتقاد كارشناسان سفری پرحاشیه است كه اصل اهداف بانیان آن را تحت الشعاع قرار داده است.
بارزانی – به اعتقاد صاحب نظران - خواسته یا ناخواسته در پررنگ كردن حاشیه های سفرش نقش داشته است كه از جمله حاشیه های محسوس این سفر، پوشیدن لباس رسمی (كت و شلوار) به جای لباس سنتی كردی است.
بارزانی تا پیش از این همواره در تعامل با بغداد می كوشید با پوشیدن لباس سنتی كردی، بر هویت و تمایز قومی خود با عرب های عراق تاكید كند اما او برای اولین بار در حالی وارد بغداد شده كه كاملا این نشانه هویت قومی را كنار گذاشته است.
همین امر باعث شد تا صاحب نظران و شبكه های اجتماعی و رسانه ای عراق این سوال را مطرح كنند كه آیا بارزانی بعد از مشاهده تجربه ناموفق همه پرسی و تبعات سنگین داخلی و منطقه ای كه برای او و اقلیم كردستان عراق به دنبال داشت، به این باور رسیده است كه كردستان بخشی از تمامیت ارضی عراق است یا اینكه در پس این تغییر ظاهر، تدبیری سیاسی نهفته است؟

** نگاه های انتقادی
همراه بودن «مسرور» فرزند بزرگ مسعود بارزانی در این سفر به جای «نیچروان بارزانی» رییس موظف به تشكیل دولت جدید اقلیم كردستان عراق بعد از انتخابات 8 مهرماه گذشته اقلیم، باعث شده است كه برخی رسانه از تشدید اختلافات در بین خانواده بارزانی ها خبر دهند.
حتی استقبال رسمی كه از بارزانی در فرودگاه بین المللی بغداد شد، همچنان موضع بحث و جدل در بغداد است زیرا علاوه بر «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «هادی العامری» رهبر فراكسیون «الفتح»، وزیران بهداشت، تجارت، دارایی به علاوه رییس سازمان اطلاعات عراق در مراسم استقبال از او حضور داشتند.
«حنان الفتلاوی» نماینده پیشین پارلمان عراق و رییس جریان اراده در توئیتی نوشته است كه چرا باید وزیران تكنوكرات بهداشت و تجارت در مراسم استقبال از بارزانی در فرودگاه باشند.
وی با اشاره به همراهی وزیر دارایی در طول سفر دو روزه بارزانی به بغداد كه همچنان ادامه دارد، به طنز نوشته است: 'خوب شد، ایشان (یعنی فواد حسین وزیر دارایی و نامزد سابق ریاست جمهوری) رییس جمهوری نشد و گرنه پاسدار قانون اساسی و محافظ تمامیت ارضی عراق در پشت سر جدایی طلب حركت می كرد.'
منظور الفتلاوی از جدایی طلب، مسعود بارزانی است كه بانی همه پرسی جدایی طلبانه اقلیم كردستان از عراق در 3 مهرماه 96 بود كه با شكست مواجه شد.
بارزانی درجریان رایزنی های «عادل عبدالمهدی» برای تشكیل كابینه خود، نام فواد حسین كه در رقابت با «برهم صالح» رییس جمهور عراق برای تصدی این پست مهم ناكام مانده بود، برای وزارت دارایی مطرح كرد و با رای اكثریت پارلمان به عنوان وزیر دارایی برگزیده شد.
«غزوان جاسم» روزنامه نگار و از مجریان برنامه های شبكه تلویزیون بومی «آسیا» نیز همین سوال را مطرح كرده است كه چرا باید وزیران بهداشت، تجارت و دارایی به علاوه رییس سازمان اطلاعات در استقبال از یك رئیس حزب (بارزانی) در فرودگاه باشند.
استقبال رهبران سیاسی و دولتمردان عراق نیز از بارزانی كه تا همین یكسال پیش بر سر قضیه همه پرسی شدیدترین الفاظ توهین را علیه او به كار می بردند، از مسائلی بود كه شبكه های اجتماعی را به واكنش بازداشت.
«سروه عبدالواحد» از اعضای حزب تغییر و نماینده سابق پارلمان عراق در توئیتی نوشته است كه «همین سیاسیونی كه تا دیروز بر سر همه پرسی جدایی اقلیم كردستان عراق، مردم را علیه هم تحریك می كردند، امروز همدیگر را در آغوش می كشند.»

** نگاه های مثبت
البته شخصیت هایی هم بوده اند كه از سفر بارزانی به بغداد استقبال كرده و این افراد هم كم نیستند.
به اعتقاد این افراد، این سفر حائز اهمیت است و می تواند صفحه تازه ای در روابط بین بغداد و اربیل بگشاید و به اختلافات پایان دهد.
«هادی العامری» رهبر فراكسیون الفتح بعد از دیدار با بارزانی در كنفرانس خبری مشترك بر این نكته تاكید و با اشاره به ضرورت فراموش كردن گذشته، ابراز امیدواری كرد كه این سفر صفحه جدید در روابط بین بغداد و اربیل بگشاید.
خبرگزاری «نون» نزدیك به عتبه حسینی نیز در گزارشی درباره این سفر نوشته است كه از سفر بارزانی به بغداد به عنوان «اصلاح رویكرد» یاد شده است.
«سوران كامران» خبرنگار تلویزیون بومی «كردستان 24» نزدیك به خانواده بارزانی نیز نوشته است كه سفر رییس حزب دمكرات كردستان عراق به بغداد نشان می دهد كه رهبران سیاسی كرد برضد روند سیاسی جاری در عراق (با رویكرد جدایی طلبانه) نیستند.
به گفته وی، این سفر پیام روشنی داشت مبنی بر اینكه اربیل آماده همكاری با بغداد در مبارزه با تروریسم و پشتیبانی از دولت «عادل عبدالمهدی» است.

** دیدارهای بازرانی در بغداد
بارزانی در راس هیاتی كه پسرش مسرور كه مسوولیت امنیت اربیل را برعهده دارد، از اول آذر (پنجشنبه گذشته) وارد بغداد شده است و طی آن با نخست وزیر، رییس پارلمان و رییس فراكسیون الفتح دیدار و گفت وگو كرد.
بارزانی همچنین با «نوری المالكی» رییس فراكسیون دولت قانون، «سید عمار حكیم» رییس فراكسیون اصلاح و رهبر جریان حكمت ملی، «ایاد علاوی» رییس فراكسیون الوطنیه، «حسن العلوی» نویسنده و نماینده سابق پارلمان، «صالح مطلك» از سیاسیون عرب سنی و «ارشد یاسین» رهبر فراكسیون تركمنان در پارلمان عراق دیدار كرده است.
از جمله دیدارهای مهمی كه رسانه ها به آن اهتمام داده اند دیدار بارزانی با «فالح فیاض» رهبر جریان عطاء و نامزد مطرح وزرات كشور عراق است كه رسانه ها از او به عنوان رییس تشكیلات الحشد الشعبی نام برده اند.
بارزانی همچنین دیروز جمعه عازم نجف اشرف شده تا با «مقتدا صدر» حامی فراكسیون «سائرون» دیدار كند.
گفته شده كه وی قرار است پس از این یك سفر منطقه ای داشته باشد.
جزییات این سفر احتمالی اعلام نشده است.

** سفر بغداد زیر سایه اختلاف دو حزب عمده
برخی رسانه ها همزمانی حضور بارزانی در بغداد با غیبت «برهم صالح» رییس جمهور كردتبار عراق در پایتخت این كشور نیز معنی دار دانستند و برخی نوشته اند كه بارزانی به عمد زمان سفر را با نبود صالح در بغداد همزمان كرده تا از عدم دیدار با وی، در مضیقه سیاسی نیفتد.
برهم صالح بر خلاف میل بارزانی، به عنوان رقیب مورد حمایت بارزانی (فواد حسین)، نامزد ریاست جمهوری شد و این پست مهم را با حمایت حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق، همانند دوره های قبل در انحصار این حزب نگهداشت و مانع رسیدن آن به حزب دمكرات به رهبری بارزانی شد.
به رغم استقبال بزرگی كه دولتمردان شیعه و عرب های سنی از بارزانی در بغداد به عمل آورده اند اما رقبای سیاسی بارزانی در اقلیم كردستان عراق، نسبت به دستاوردهای این سفر و توافقات احتمالی هشدار داده اند.
«تافكه احمد» از حزب تغییر در اظهاراتی به خبرگزاری «سومریه نیوز» گفته است كه سفر بارزانی به بغداد، تنها سفر یك رهبر حزب سیاسی است و هر گونه توافقی كه در این سفر صورت گیرد مورد قبول اقلیم و مردم كردستان عراق نیست.
وی پیش بینی كرده است كه این سفر فقط برای پاره ای دستاوردهای سیاسی باشد و حزب دمكرات كردستان عراق می خواهد سهم خود را از دولت جدید عبدالمهدی تضمین كند.
سروه عبدالواحد نیز گفته است كه موافق حل مشكلات بین بغداد و اربیل براساس قانون و در چارچوب قانون اساسی عراق است اما نباید حل این مشكلات بر اساس ذائقه شخصی برخی افراد باشد.
گر چه سوران كامران ادعا كرده است كه این سفر فقط برای تاكید بر حمایت از دولت عادل عبدالمهدی است اما رسانه ها و شخصیت ها گفته اند كه حل و فصل برخی از پرونده های معلق بین اربیل و بغداد از جمله مناطق مورد اختلاف، وضعیت كركوك و خانقین، موضوع جنجالی بازگشت پیشمرگه های كرد به كركوك، و پرونده نفت و گاز از جمله پرونده های مطرح در این سفر هستند.
همچنین اصرار بارزانی بر اخذ مجدد سهم 17 درصدی به جای 12 درصدی از بودجه كشور عراق برای اقلیم كردستان از دیگر مسائلی است كه به گفته ناظران بارزانی در این سفر آن را دنبال می كند.
با وجود این، خبرگزاری «اسكای پرس» غیبت «نیچروان بارزانی» را در این سفر نشانه عمق اختلافات در داخل خانواده بارزانی ها دانسته است.
به نوشته این خبرگزاری، همه از اختلافات جدید بین مسرور و نیچروان اطلاع دارند و حضور مسرور به همراه مسعود در این سفر و غیبت نیچروان نشانه شدت اختلافات در خانواده بارزانی است به ویژه اینكه مسعود بارزانی با وجود گذشت سه هفته از تایید نتائج انتخابات پارلمانی اقلیم كردستان عراق، همچنان در تشكیل دولت اقلیم به ریاست نیچروان سنگ اندازی می كند.
این خبرگزاری افزوده است كه جوهر این اختلافات بر سر پرونده نفت و گاز است زیرا مسعود بارزانی این امر را پذیرفته كه دولت مركزی عراق متولی صادرات نفت كركوك باشد و سهمی از آن را نیز (باید) به اربیل بدهد اما نیچروان معتقد است كه باید كمی صبر كرد و برای پذیرش این امر نباید عجله كرد.

** بازهم ورود نماینده ترامپ
از نكات جالب توجه در حاشیه های سفر مسعود بارزانی به بغداد، دخالت آمریكایی ها و اعلام حمایت آنان از این سفر است.
«برت مك گورك» نماینده رییس جمهوری آمریكا در ائتلاف نظامی موسوم به مبارزه با داعش در توئیتی، سفر بارزانی را به بغداد مهم خوانده و گفته است كه همكاری بین بغداد و اربیل نقش اساسی در شكست گروه تروریستی داعش داشته است.

** نتیجه
با وجود همه این حرف و حدیث هایی كه حاشیه های سفر بارزانی به بغداد همراه داشته اما قاطبه سیاسیون عراق معتقدند كه ادامه رایزنی ها و عدم قطع روابط بین بغداد و اربیل به رغم همه فراز و نشیب هایی كه این رابطه در طول سنوات گذشته داشته، اما برای كاستن از اختلافات و حل تدریجی مشكلات بر اساس اصل گفت وگو گامی در جهت صحیح است.
خاورم *10*353*380*

سرخط اخبار جهان