۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲
کد خبر: 83102283
T T
۰ نفر
يني شفق: احتمال استرداد فتح الله گولن به تركيه قوت گرفت

آنكاراـ ايرناـ روزنامه يني شفق در گزارشي اعلام كرد، با دستور دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا به وزارت دادگستري و پليس فدرال (اف.بي.آي) اين كشور مبني بر يافتن مجاري قانوني براي استرداد فتح الله گولن متهم رديف اول كودتاي تركيه، احتمال استرداد رهبر جماعت نور قوت گرفته است.

به گزارش روز شنبه ايرنا، روزنامه يني شفق با انتشار گزارشي تحت عنوان 'ديگر حتي سازمان سيا هم قادر به حفاظت از وي نيست' نوشت: دولتمردان آمريكايي كه تا پيش از اين به هيچ يك از درخواست هاي آنكارا مبني بر استرداد فتح الله گولن به تركيه پاسخ مثبتي نداده بودند، اما تغيير و تحولات اخير، تاثير مهمي در تصميمات كاخ سفيد داشته است به طوري كه شبكه تلويزيوني ان.بي.سي آمريكا روز گذشته اعلام كرد، دونالد ترامپ رييس جمهوري اين كشور به وزارت دادگستري و همچنين اف.بي.آي دستور يافتن راه هاي قانوني براي استرداد گولن به تركيه را صادر كرده است.
به نوشته اين رسانه، پليس فدرال آمريكا طي ماه هاي اخير اقدام به آغاز تحقيقات امنيتي ـ قضايي عليه گولن كرد و با دستگيري چند نفر از عوامل اين گروه در نيويورك و دريافت اسنادي از آنكارا، عمق بيشتري به تحقيقات خود داد و در ادامه، ماه سپتامبر سال جاري قصد ورود به مزرعه اقامتي گولن را داشت كه با ممانعت سازمان سيا مواجه شد.
بنا بر ادعاي اين رسانه نزديك به دولت تركيه، اقدامات اخير اف.بي آي از جمله آغاز تحقيقات قضايي و درخواست اسناد دقيقي از آنكارا در راستاي محكوميت گولن، نشان مي دهد كه آنها قصد محاكمه، محكوميت و استرداد وي به تركيه را دارند اما سازمان سيا كه مسئوليت امنيت و حفاظت از جان گولن را بر عهده دارد، بر اين نكته واقف شده كه ديگر قادر به نگهداري رهبر گروه گولن در خاك آمريكا نيست چرا كه در اين صورت، تلاش پليس فدرال براي دادگاهي كردن وي به نتيجه خواهد رسيد و به همين دليل، سازمان جاسوسي آمريكا براي جلوگيري از دادگاهي شدن و يا استرداد گولن به تركيه، در حال جستجوي كشور ديگري به منظور انتقال گولن به آنجاست.
با انتشار خبر دستور ترامپ به مقامات مسئول به منظور استرداد گولن، شايعه معامله تركيه با آمريكا بر سر قتل خاشقچي به سرعت تقويت شد، حتي مطالب مندرج در برخي رسانه هاي تركيه با استناد به شبكه ان.بي.سي آمريكا نشان مي دهد كه كاخ سفيد براي جلب نظر حكومت تركيه و 'آرام كردن' آن در پرونده جمال خاشقچي، اخراج فتح‌الله گولن از آمريكا را بررسي مي‌كند.
به نوشته اين رسانه ها، گمان مي رود كه اخراج احتمالي فتح‌الله گولن به اين دليل است كه تركيه از فشار خود عليه عربستان در ماجراي جمال خاشقجي كم كند و به نوعي حق سكوت دريافت كند.
آنكارا «فتح الله گولن» را عامل اصلي و فرد پشت پرده كودتاي نافرجام سال 2016 در اين كشور مي‌داند.
گولن بيش 17 سال است كه در يك تبعيد خودخوانده، ساكن ايالت پنسيلوانياي آمريكاست.
تركيه تاكنون هشت بار خواستار استرداد و محاكمه گولن شده، اما پاسخ مثبتي از سوي آمريكا دريافت نكرده است.
حال به نظر مي‌رسد قتل خاشقچي 60 ساله در كنسولگري عربستان سعودي در تركيه، اهرمي براي فشار به واشنگتن به عنوان متحد اصلي سعودي‌ها ايجاد كرده باشد.
اين خبرنگار كه با روزنامه واشنگتن پست همكاري مي‌كرد، اوايل ماه گذشته براي كارهاي اداري مربوط به ازدواج خود به ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول مراجعه كرد، اما هرگز از آن محل خارج نشد.
دولت عربستان سعودي مدعي است كه وي در جريان يك مشاجره كشته شده است؛ ادعايي كه اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قوياً رد مي كند.
بر اساس سرنخ‌هاي موجود، مقام‌هاي رياض و در صدر آنها «محمد بن سلمان» متهم اصلي قتل اين روزنامه‌نگار هستند.
خاورم/1905**1144

سرخط اخبار جهان