۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱:۳۲
کد خبر: 83101849
T T
۰ نفر
راه حل سیاسی در یمن دست یافتنی است

نیویورك- ایرنا- نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در امور یمن از آمادگی طرف های درگیر در این كشور خبر داد و گفت: راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری های یمن دست یافتنی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مارتین گریفیتس عصر جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد كه با موضوع یمن برگزار شد، افزود: یمن بزرگترین فاجعه بشری در جهان است. مبارزه با قحطی در حال انجام است. زنان و كودكان از بیماری های قابل پیشگیری می میرند. اقتصاد هنوز در آستانه فروپاشی قرار دارد.
وی با تاكید بر اینكه «این مساله به اقدام فوری همه ما نیاز دارد»، ادامه داد: افكار عمومی و رهبران خواستار برطرف كردن سریع قحطی پیش بینی پذیر هستند. این یك نمونه واضح از وجدان بین المللی است.
نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد درگیری در الحدیده را مركز ثقل جنگ یمن دانست و از گزارش های اخیر درباره كاهش خشونت ها استقبال كرد.
گریفیتس با تقدیر از رهبران جهان كه خواستار پایان دادن به خصومت هستند، اظهار كرد: به عنوان واسطه این منازعه، من قویا بر این باورم كه هیچ چیز مانع از گفت وگو و مذاكره نیست. این شورا به طور پیوسته طرف ها را برای جلوگیری از هر گونه فاجعه انسانی فراخوانده است، اما وضعیت الحدیده شكننده و ناپایدار است و ما باید اقدام فوری انجام دهیم.
وی یادآور شد در تابستان گذشته تلاش زیادی كردیم تا بندر الحدیده را تحت نظارت سازمان ملل متحد درآوریم. قصد دارم هفته آینده به همراه لیس گراند برای ایفای نقش نظارتی سازمان ملل به الحدیده بروم و بر لزوم تداوم توقف درگیری تاكید كنم. تماس های اخیر از سوی همه طرف ها اعم از انصار الله، دولت یمن و ائتلاف مشوق من بود تا سازمان ملل در این زمان گام هایی بردارد.
نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در امور یمن ادامه داد با افزایش توجه بین المللی، یك تعهد تازه از سوی طرف های یمن به منظور راه حل سیاسی ایجاد شده است. من با توجه به تماس ها از صنعا می دانم كه انصار الله هم به این امر متعهد است. با ذكر این نكته، قصد دارم به زودی گفت وگوی طرف ها را تشكیل دهم.
گریفیتس خاطرنشان كرد: اعتقاد دارم به حل و فصل مسائل نزدیك شده ایم و به زودی این اتفاق می افتد، از ائتلاف برای موافقت با پیشنهادات تداركاتی ما و ائتلاف و عمان برای موافقت خود با تسهیل دسترسی پزشكی به مردم آسیب دیده یمن از طریق صنعا سپاسگزارم.
وی با تاكید بر اینكه اكنون لحظه بسیار مهمی برای یمن است، تاكید كرد من از رهبران طرف های یمنی خبرهای موثقی دریافت كرده ام كه متعهد به شركت در این نشست هستند. من معتقدم كه آنها واقعی هستند و انتظار دارم كه این كار را انجام دهند.
نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در امور یمن با یادآوری نشست كویت، دیدگاه های طرفین و الزامات شورای امنیت گفت: ما می توانیم از نشست سوئد برای بحث در مورد یك نقشه راه برای دستیابی به یك توافقنامه انتقالی استفاده كنیم.
گریفیتس خاطرنشان كرد: این نقشه راه، اصول و پارامترهای مذاكرات یمن تحت رهبری سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ و بازنگری در روند انتقال سیاسی ایجاد می كند. مجموعه ای از ترتیبات امنیتی و سیاسی موقت از جمله مكانیزم ها، توالی و تضمین اجرای آنها است. این توافقات به پایان جنگ داخلی یمن، بازگشت روابط دوستانه یمن با كشورهای همسایه و بازگرداندن نهادهای دولتی منجر می شود.
وی چارچوب این توافق را «در حقیقت بر اساس قطعنامه های شورای امنیت به خصوص 2216» دانست و افزود: وظیفه من این است كه مسیری را برای زندگی دوباره توام با صلح مردم یمن باز كنم. این یك راه حل سیاسی است كه در دسترس است.
گریفیتس از توافق برای مبادله زندانیان میان طرف های درگیر در یمن خبر داد و آن را جنبش مهم بشردوستانه و یك پیام امید بخش به موقع به مردم یمن دانست.
وی به بحران ارزش پول یمن به عنوان منبع اصلی قحطی یمن اشاره كرد و افزود: به زودی نشستی با بانك مركزی یمن برای تسهیل كمك های صندوق بین المللی پول خواهم داشت تا برای یك توافق عملی برنامه ریزی كنیم.
نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد با تاكید بر اینكه باید حركت مثبت بین المللی در یمن را بپذیریم، اظهار كرد یك لحظه حیاتی برای پیگیری توافق جامع و فراگیر سیاسی برای پایان دادن به این درگیری است. یمن دیگر نمی تواند بیش از این یك به عنوان یك جنگ فراموش شده شناخته شود.
اروپام**1429

سرخط اخبار جهان