۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۵۵
کد خبر: 83084712
T T
۰ نفر
اربیل و بغداد بر سر صادرات نفت كركوك توافق كردند

اربیل – ایرنا - رسانه های نزدیك به دولت اقلیم كردستان عراق روز چهارشنبه اعلام كردند توافق اربیل و بغداد برای صادرات نفت كركوك نهایی شده است.

به گزارش ایرنا، این رسانه ها با اعلام این مطلب افزودند: قرارداد كردستان عراق و دولت مركزی عراق برای صادرات نفت كركوك از طریق خط لوله موجود در كردستان عراق به بندرجیهان تركیه نهایی شده و تنها امضا 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر جدید دولت عراق باقی مانده است.
این گزارش حاكی است: رسانه های مذكور آغاز صادرات نفت كركوك از طریق اقلیم را سرآغازی برای اجرای پروژه های شركت روس نفت در كردستان عراق توصیف می كنند.
شركت روس نفت كه وابسته به دولت روسیه است در سالهای اخیر قرارداد توسعه خط لوله نفتی اقلیم به تركیه، خرید نفت اقلیم و سرمایه گذاری در 4 بلوك نفتی را با كردستان عراق به امضا رساند.
كردستان عراق در پی از دست دادن میدانهای نفتی كركوك در سال گذشته در تلاش برای كسب رضایت بغداد برای صادرات نفت تولید شده در استان كركوك از طریق اقلیم بود.
براساس توافق حاصل شده در مقابل صادرات نفت كركوك توسط كردستان عراق دولت مركزی بودجه این منطقه را روانه می كند.
صادرات نفت كركوك مازاد بر صادرات روزانه 300 هزار بشكه نفتی است كه كردستان عراق از میدانهای نفتی تحت كنترل خود استخراج و روانه بازارهای جهانی می كند.
خاورم**351**4**380

سرخط اخبار جهان