ایران، تركیه و آذربایجان مواضع مشابهی در مسائل منطقه ای دارند

استانبول - ایرنا - 'محمدجواد ظریف' وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان ششمین نشست مشترك با همتایان تركیه ای و آذربایجانی خود گفت كه سه كشور مواضع مشابهی در مسائل منطقه ای و اراده مشتركی برای همكاری دارند.

به گزارش ایرنا، ظریف در كنفرانس مشترك مطبوعاتی با'مولود چاووش اوغلو'و'المار محمدیاراوف'وزیران خارجه تركیه وجمهوری آذربایجان، نشست امروز (سه شنبه) در استانبول را مثبت خواند و افزود: همكاری تهران، آنكارا و باكو برای توسعه سه كشور، توسعه منطقه، بهبود شرایط زندگی و همین طور تقویت صلح و امنیت منطقه كه متاسفانه با چالش های متعددی رو به رو است، بسیار مهم است.
وی مواضع سه كشور در خصوص این چالش ها را مشابه خواند و با اظهار امیدواری برای حل مشكلات منطقه به خصوص مشكلات مردم سوریه، فلسطین، یمن و سایر مشكلات مردم خاورمیانه از طریق صلح آمیز بیان كرد: ما همیشه تاكید كرده ایم كه مسائل منطقه باید بر اساس حقوق بین الملل و با روش های صلح آمیز حل شود و اینجا هم همین واقعیت را در بیانیه پایانی تكرار كردیم.
ظریف در ادامه با قدردانی از حمایت دو كشور تركیه و جمهوری آذربایجان در اعلام حمایت از برجام و تاكید بر ضرورت ادامه همكاری ها در چارچوب برجام و محكومیت اقدامات یكجانبه گفت: خروج از برجام اقداماتی علیه یك كشور نبوده و علیه صلح و امنیت بین المللی و علیه روابط معقول و قانونمند و قابل پیش بینی بین كشورها است و جایگاهی بین جامعه متمدن ندارد.
وی تاكید كرد: ما سه كشور امكانات بسیار خوبی برای همكاری داریم و همكاری در بخش های حمل و نقل، انرژی، علوم و فناوری و همكاری های فرهنگی و انسانی بین سه كشور كه همواره وجود داشته و ما این همكاری ها را تسریع و افزایش خواهیم داد.
وزیر امور خارجه ایران با بیان این كه امروز دنیا با اقتصاد دانش بنیان می تواند حركت جدی داشته باشد و ما سه كشور این توان را داریم كه در این زمینه همكاری های خوبی داشته باشیم، اضافه كرد: همكاری ها در بخش خصوصی نیز حوزه دیگری از همكاری مهم برای سه كشور است.
وی در باره دیگر نتیجه نشست نیز بیان كرد: ما اینجا تصمیم گرفتیم كه یك نشست مشترك سه جانبه بین بخش خصوصی سه كشور شكل بگیرد و این امر را یك گام بسیار مهمی در راستای همكاری منطقه ای می دانیم.
ظریف همكاری های پولی و بانكی، استفاده از ارزهای ملی برای توسعه روابط منطقه ای برای مصون ماندن از دخالت های خارجی و همكاری های گمركی را از سایر زمینه های مشترك برای توسعه مناسبات بین سه كشور عنوان كرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: ما امروز تصمیم گرفتیم كه با توجه به این همكاری های بخشی، كارشناسان سه كشور نیز در حوزه های مورد نیاز علاوه بر بخش خصوصی با یكدیگر جلسه داشته باشند و برنامه سه ساله آینده را با این دیدگاه اصلاح كنند تا بتوانیم در جلسه بعدی كه در ایران برگزار خواهد شد، برنامه ریزی خوبی داشته باشیم.

**وزیر خارجه تركیه: به رغم تحریم آمریكا، همكاری با ایران را ادامه می دهیم
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه تركیه نیز در این كنفرانس خبری مشترك با اشاره به دیدار دوجانبه با همتایان ایرانی و آذربایجانی خود و برگزاری موفق نشست سه جانبه امروز گفت:در این دیدار با تاكید بر تاریخ غنی یكدیگر، چگونگی تقویت روابط و اینكه در چه زمینه هایی می توانیم گام های جدیدی را برداریم و نیز درباره موضوعات منطقه ای، افزایش همكاری و همبستگی های فی مابین با جزئیات كامل مذاكره كردیم.
وی گفت:ما بر اتخاذ تصمیمات مشترك و چندجانبه تاكید داریم و مخالف اتخاذ تصمیمات یكطرفه هستیم و بر این اساس سه كشور برای غلبه بر مشكلات منطقه ای از طریق گفت و گو و صلح توافق دارند و دارای اراده ای مشترك هستند.
وی خواستار تداوم همكاری های مشترك برای ثبات، صلح و امنیت منطقه ای شد و همكاری های مشترك اقتصادی سه كشور از جمله در زمینه حمل و نقل برای همه كشورهای منطقه را مفید دانست.
وزیر امور خارجه تركیه همچنین بااشاره به بررسی موضوع همكاری درزمینه های اجرای پروژه های حمل ونقل و راه آهن بین سه كشور در نشست امروز اظهار كرد: ایران و جمهوری آذربایجان منابع غنی انرژی از جمله گاز طبیعی و نفت دارند و تركیه هم از این كشورها نیازهای خود را دریافت می كند و در آینده نیز این تجارت دو طرفه را با دو كشور برادر ادامه خواهیم داد.
وی اضافه كرد: با نگاهی به تجارت میان سه كشور با جمعیتی حدود 170 میلیون نفر می بینیم كه میزان تجارت میان این سه كشور به حداكثر 10 میلیارد و 650 میلیون دلار می رسد ولی ما با ایران برای رساندن تجارت بین دو كشور تا 30 میلیارد دلار تلاش می كنیم و با آذربایجان نیز به هدف 10 میلیارد دلاری تجاری می خواهیم برسیم و برای تحقق این هدف بر تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این سه كشور تاكید ویژه داریم.
چاووش اوغلو همچنین افزود: همكاری تركیه با ایران پس از خروج آمریكا از برجام نیز ادامه یافته و پس از این هم اقدامات لازم انجام خواهد داد و در این زمینه با كشورهای اروپایی درباره چگونگی همكاری در حال رایزنی هستیم.
وی بار دیگر با اعلام حمایت از ایران در برابر تحریم های آمریكا و با تاكید بر ادامه همكاری كشورش با ایران به رغم تحریم های یكجانبه آمریكا یادآور شد: درباره آثار تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران و نحوه حمایت تركیه از ایران نیز در این نشست به مذاكره پرداختیم.

**تاكید وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات حمل و نقلی با ایران و تركیه
المار محمدیاراوف وزیرامور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست با اشاره به تاریخ و فرهنگ مشترك ایران، تركیه و آذربایجان و ادامه همكاری سه كشور در سال های گذشته گفت: ما خواهان همكاری در زمینه حمل و نقل و توسعه ارتباطات تجاری با همدیگر هستیم.
وی خواستار ادامه اجرای طرح های راه آهن در سه كشور و نیز تكمیل راه آهن رشت ـ آستارا برای تكمیل كریدور حمل و نقل شمال ـ جنوب شد و افزود: با اجرای طرح های مشترك شبكه حمل و نقل سه كشور به هم وصل شده و ارتباطات سه همسایه گسترش می یابد.
وی بااشاره به جمعیت 170 میلیون نفری سه كشور، گسترش مناسبات حمل و نقل را موجب توسعه روابط تجاری میان ایران، تركیه و جمهوری آرذربایجان عنوان كرد.
ششمین نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و تركیه با حضور محمد جواد ظریف، المار محمدیاراوف و مولود چاووش اوغلو روز سه شنبه در كاخ دولما باغچه شهر استانبول تركیه برگزار شد.
در این نشست، طیف وسیعی از موضوعات و همكاری های ممكن در زمینه های مختلف اقتصادی از جمله ترانزیت، حمل و نقل، انرژی، گمرك و دیگر مسائل مورد علاقه طرفین در حوزه های فنی، تجاری و همچنین موضوعات مرتبط با همكاری های سیاسی و منطقه ای به ویژه راه های كمك به صلح و ثبات هر چه بیشتر در منطقه، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران كه روز گذشته وارد استانبول شد، دیروز در آیین افتتاح فرودگاه سوم استانبول شركت كرد.
وی علاوه بر شركت در نشست سه جانبه امروز، با وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و تركیه نیز دیدارهای دو جانبه داشت.
پنجمین نشست سه جانبه ایران، تركیه و جمهوری آذربایجان 29 آذرماه سال گذشته در شهر باكو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.
قرار است هفتمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تركیه و جمهوری آذربایجان سال آینده به میزبانی ایران برگزار شود.
خاورم**1905**1651

سرخط اخبار جهان